Gå til innhold

ferretin (jernlagre) hva er normalen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

ringte meg fra legekontoret i dag og sa at den lå på 6, men glemte helt å spørre hva den burde ligge på... altså jernlagre og ikke Hb

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Husker ikke normalen, men 6 er veldig lavt! Fikk du beskjed om å ta jerntilskudd?

Skrevet

hmm.. jeg hadde 9 og det var normalt, men ikke til å hoppe i taket av, så kunne godt ta jern jeg også...

Skrevet

jupp fikk beskjed om det..hadde hb på 8,3 etter fødsel pga blodtap. da sjekket de ikke jhernlagrene. hb var gått opp til 11,2 nå på 6 ukerskontrollen, men nå sjekket de og j.lagrene som visstnok lå lavt (6) men aner ikke hva som er normalt..

Skrevet

Ferritin-nivået skal helst være over 20.

Er det lavere er det vanlig å ta jerntilskudd. Grensa for at man ikke får lov til å gi blod f.eks er på 5, så det er ikke faretruende lavt det du har.

jernlageret øker relativt raskt igjen dersom du er flink til å ta tilskudd:o)

Skrevet
:) får komme meg på apoteket da:) legen min syntes det var rart jeg ikke fikk beskjed om å ta de lengre enn en uke når jeg dro hjem fra barsel - og at de ikke målte j. lagrene da de ikke visste hvor mye blod jeg mistet... tok tbl i halvannen uke etter at jeg kom hjem. fikk beskjed om å ta de i tre uker nå
Gjest ninja & mikrovampyren:)
Skrevet

Fra fürst står det 14-200. DE skal helst være på 50. Mine er på 14.

Skrevet

Ja, en uke var jo litt lite.

Husk å ta c-vitaminer ved siden av for å hjelpe på opptaket av jern. Og ikke drikk melk eller melkeprodukter sammen med inntaket;o) Vent helst en time etter at du har tatt jern-tablettene før du drikker melkeprodukter.

:o)

Skrevet

Eg har natrulig høgt ferentin. Med nr 1 så hadde eg 190 og med nr 2 hadde eg 160 så her er det ikkje nødvendig med jerntabl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...