Gå til innhold

God, gammaldags og TJUKK lapskaus - anyone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst til å lage en sånn skikkelig tjukk, deilig lapskaus som bare blir bedre og bedre jo lenger den står.

Alle oppskrifter jeg ser er jo bare sånne suppelapskauser. Godt det også, men jeg har altså lyst til å prøve noe annet.

Noen som har en skikkelig god mormoroppskrift til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

pappa lager verdens beste tykke lapskaus, men har ikke oppskriften! det var synd!!!

Skrevet

Sånn gjør jeg det: (og den er knall god, men har ikke noe mål på ting)

Potet, skjær noen store og noen små biter

gulrot, passe biter

purre, passe biter(disse koses jo bort da)

kålrabi, noen store og noen små biter

og kjøtt, det koker jeg gjerne alene slik at du kan ta vekk det skummet som kommer på toppen.

Så koker jeg vann, ca 1-2 liter, har oppi 5-6 kjøttbuljong terninger og så lemper jeg alt oppi.(ink kjøttet) Purre har jeg i sist da.

Rører avogtil og evt tar i mer vann...

Gubben sa at dette var den beste han hadde smakt....

Skrevet

Men har du oppi noe som tykner det da, eller blir det tykt av seg selv når det står litt?

Ser liksom for meg at man bør bruke mel, potetmel, maisenamel eller sånne ting, jeg. Kanskje jeg tar feil.

Det høres unektelig nam-nam ut, ja.

Skrevet

Æsj - så dumt. Kanskje den er hemmelig, ha ha.

Skrevet

Du kan ha potetmos i, dvs fra pose, du strør det i gryta, lar det svelle og rører om. :)

Skrevet

Nei, for den poteten du kutter i småbiter koker på en måte sunn, og lager"grøt" av det... :) blir bare tykt av seg selv da....

og de store bitene med potet holder seg som regel like store slik at man får litt tyggemotstand....

det er utrolig digg....

Laga ei SVÆR gryte med det her om dagen, tenkte jeg skulle fryse ned litt også....men det var det ikke nok til...hehe...alt blei spist....

Skrevet

Kok grønnsaker og kjøtt hver for seg sånn ei her skrev... Så tar du litt kraft fra hver av grytene som du bruker til kraft i hjemmelaget tykk brun saus :) Da blir den kjempe god!!!!!

Skrevet

Vi bruker 500-600g bankekjøtt som vi skjærer i terninger. Disse bruner vi i mange omganger med (godt med/ikke vær sjenert her)smør, krydrer godt med salt og pepper i steikepanne. Når det er ferdig brunet, ha det i en stor kjele. For hver omgang med kjøtt koker vi ut panna med 2-3dl vann. Dette taes i kjelen som du først har tatt kjøttet.

I tilegg til dette har vi ca 1kg gulerøtter som skrelles og kuttes i biter, 1 -2 store løk som kuttes i biter og ca 2,5 kg poteter som er skrelt og kuttet i biter. Sist men ikke minst pleier vi å ha i 3-4 kjøttbuljongterninger fra maggi.

Kok og rør med jevne mellomrom i 2-3 timer og vips, en deilig god gameldags brun tjukk lapskaus uten masse dildall. Serveres med iskald ekstra lettmelk og flatbrød :-)

For 2 voksne blir dette middag i 2-3 dager, og dette er en favoritt rett så da blir det spist MYE..

Skrevet

Jeg bruker storfekjøtt.. jeg bruker det som er strimlet ferdig opp da....hehe og det koker jeg i ca 20 min.... men jeg vet når pappa lager så kjøper han storfekjøtt fra sånn fersk disk og det treo jeg han koker i et par timer eller noe sånt.....men han står gjerne en time etter ogå å renser det for fett da...han klarer ikke spise det ellers....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...