Hormonella Skrangle Skrevet 12. september 2007 #1 Skrevet 12. september 2007 Hvorfor er det så vanskelig å forholde seg til de offisielle skriftspråk vi har her i Norge? Hvorfor skal man absolutt lage sitt eget skriftmål basert på egen dialekt? Det blir jo helt håpløst for andre å lese! Jeg har sluttet å lese innlegg som ikke er på bokmål. Greit nok at det sniker seg inn noen trykkleifer og denslags, men enkelte skriver konsekvent uforståelig. Såvidt meg bekjent lærer vi da alle å skrive i grunnskolen, og da burde det være unødvendig å finne på masse rare ord og skrivemåter i ettertid. Heldigvis er det fortsatt bare et fåtall som driver med dette. Dersom alle skulle skrevet på dialekten sin måtte vi vel delt opp BIM i geografiske områder. Trøndere diskuterer seg imellom, nordlendinger seg imellom osv. Galskap.
*Mamma'n* OVERTID Skrevet 12. september 2007 #2 Skrevet 12. september 2007 nå skal jeg prøve ¨å svare på bokmål til deg, da jeg egentlig skriver dialekt. jeg, personlig skriver på dialekt fordi det er det som passer meg best. jeg har og da fått den uvanen etter at mobilen kom.. så slik er det altså.. !
Voyeur Skrevet 12. september 2007 #3 Skrevet 12. september 2007 Er helt enig med deg Hormonella. Jeg blir flau når jeg leser at folk skriver på dialekt:/ Det skjærer i øynene og jeg klarer ikke lese det, eller ta det som blir skrevet seriøst. Sånn er det bare. SMS språk er akkurat det samme. Hvis noen skriver en sms på dialekt/"SMS-språk" til meg er det nesten så jeg ikke svarer. Grøss.
Gjest Skrevet 12. september 2007 #4 Skrevet 12. september 2007 Heisann! Jeg må si meg enig i denne... Det er fryktelig tungt å lese dialekter. Jeg sliter med lesevansker, så dialekter gjør det så og si umulig for meg å lese hva som står. )
Ikkelektuell Skrevet 12. september 2007 #5 Skrevet 12. september 2007 SMS-språk er helt klart verstingen i mine øyne. Sagt det før, sier det igjen: "V d v m p kino" kan ikke, og vil aldri kunne danne en setning. Det er ingen ting som heter vedeveemmpe kino. Basta! "D r 1 r8 azz" er et annet eksempel på utsagn som jeg verken kan, vil eller gidder prøve å ta seriøst. Eller skjønne, for den sakens skyld.
*Mamma'n* OVERTID Skrevet 12. september 2007 #6 Skrevet 12. september 2007 ja. når det blir SÅ ille er jeg enig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå