mammaentilenguttogenjente Skrevet 12. september 2007 #1 Skrevet 12. september 2007 Hvordan gjør dere det når dere får lønning? Handler dere matvarer for en 14 dager i slengen da eller? Setter dere inn penger på en egen regnings konto? Hvordan gjør dere det?
Gjest Skrevet 12. september 2007 #2 Skrevet 12. september 2007 Setter noe på kontoen for betaling av lån, noe på sparekontoen for uforutsette utgifter og noe på bsu kontoen. Det som da blir igjen brukes på tilfeldige regninger, mat og andre ting vi måtte trenge. Handler gjerne for et par dager i slengen, men ikke 14 dager, nei ... det blir for mye planlegging og det skjærer seg alltid med beregning av tilbehør (grønnsaker og slikt...)
Gjest Skrevet 12. september 2007 #3 Skrevet 12. september 2007 Har flere kontoer, og en felles til mat og andre ting. Når lønne kommer er alt på auto overføring til husleie konto, sparekonto, regningskonto, og fond konto. En fast sum går over til en konto som vi begge disponerer med kort, familiekonto. Der går vanlig husholdinings ugifter ut ifra. Kjøper vi noe stort, overfører vi bare fra en av de andre kontoene. Greit system.
snartmammapåny Skrevet 12. september 2007 #4 Skrevet 12. september 2007 Når lønningen kommer så overfører jeg penger til lån og forsikring til en egen konto. Jeg har en brukskonto som jeg bruker til mat og div klær og dill og dall. Prøver å fordele disse utover mnd etter beste evne. Den dagen lønningen kommer, eller en av de neste dagene så betaler jeg alle regningene som har komt. Greit å få de ut av verden så jeg vet hvor mye penger jeg har å rutte med den mnd. Er ikke flink å handle inn til flere dager, men har hatt en plan om å bli det de siste 2årene. Kan spare masse på å ikke gå på butikken hver dag slik som jeg gjør nå.. Har i tillegg en sparekonto som jeg overfører penger til når jeg får lønning. men dersom det blir for trangt i økonomien på slutten av mnd så fører jeg bare litt tilbake til brukskontoen. Er liksom litt lettere å begrense forbruket når man på slutten av mnd føler man er blakk, men man har jo penger i reserve da til viktige ting.
Mockanin Skrevet 12. september 2007 #5 Skrevet 12. september 2007 Jeg betaler alle regninger den dagen jeg får lønning, uansett forfall. Ofte blir det til at man handler inn det man har gått tom for av ting og tang med en gang jeg får lønn (shoppe syndromet). Jeg er for så vidt fæl til å gå i butikken og handle litt mat hver dag.
Gjest Skrevet 12. september 2007 #6 Skrevet 12. september 2007 Vi måtte gå over økonomien nå som vi tok opp lån og fikk mye mer utgifter enn vanlig, og har kommet frem til en god plan. -Har satt opp oversikt over alle regninger som kommer i løpet av en måned, og ca hvor mye de er. har da tatt med alt- lån, forsikringer, abbonementer, mobil osv osv. har lagt inn i skjema hvilken konto det skal betales fra - min eller sambos. Har skrevet ut skjemaet, og krysser av etterhvert som regningene blir betalt, slik at jeg har oversikt over hva som kommer i posten videre i måneden=) -Når lønnen kommer (jeg og sambo får lønn samme dag) betales samtlige regninger som har kommet. de fleste regninger betales fra min konto, sambos konto er forbrukskonto pluss at billån og forsikring går derfra. Lån og forsikringer trekkes på lønnsdato. -På lønningsdato går vi på storhandling av mat. Kjøper inn alt som kan fryses ned, mye pålegg, alle ting som holder seg en stund. Har planlagt middag for hele måneden på forhånd og skrevet handleliste, slik at vi får kjøpt inn det aller meste i løpet av den ene handlingen. Da handler vi for ca 1500 kroner. Vi er to voksne pluss en nyfødt som skal ha bleier og sånn... Syns det er ganske bra med så lite på storhandlingen jeg! Kjøper også brød som vi kutter opp i butikken og fryser ned. Da slipper vi å kaste et halvt brød om gangen, brødet er alltid ferskt og vi trenger ikke gå på butikken hver dag og handle brød (og ende opp med å kjøpe masse unødvendige greier). ellers er vi en kjapp tur innom butikken en gang i uken for å handle melk og andre småting. Har alltid med handleliste, og tvinger oss til å følge den! -Alle ting som skal kjøpes avgjøres i fellesskap. jeg bruker ikke penger på meg selv uten å høre med han, det gjør ikke han heller. -Har eget bankkort til diesel. Setter inn et visst beløp på denne kontoen hver måned slik at det ikke plutselig oppstår en krise og vi er tom for penger, og vi ikke har noe til diesel! -har sparebøsse der vi legger på småpenger, hundrelapper og sånn. Ligger på 700 kroner måneden i røykesluttpenger. Om et år skal den sprettes når vi skal ha nytt gulv i leiligheten! -prøver å spare det som er til overs hver måned. Sette det på sparekonto e.l. Men av og til bruker vi det som er til overs på noe fint til oss selv da=) Vi har ganske mange utgifter i forhold til inntekt, men med god planlegging går det helt strålende =)
Learning to fly Skrevet 12. september 2007 #7 Skrevet 12. september 2007 Jeg handler mandagen for ukedagene og fredagen for helgen. Ellers så har jeg budsjett på det meste. Har regnet ut hva vi bruker på ett år på alt fra gaver til tannlege, og setter av penger til alt, absolutt alt som det går penger til, på ulike kontorer med ulike navn. Har skandiabanken, så har ett godt system.Har lagt inn faste trekk, så det går automatisk. Dvs att jeg aldri blir overrasket av regninger, har alltid penger til de vi skal. Vi har visa kort på kontoen for mat og bensin, og egen "lommepenge" konto. Ellers overfører vi fra den aktuelle kontoen til mat og besnin kontoen, når vi har kjøpt ting. Regninger går direkte fra de aktuelle kontoene. Har f.eks konto egen konto til forsikringer, lege/medisiner/tannlege, kle/sko, gaver (jul og bursdager), abonnement, strøm, sparing til barna, sparing til alderdommen, sparing til ferie, bilutgifter, lånekassen, osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå