Milli Vanilli Skrevet 12. september 2007 #1 Skrevet 12. september 2007 Her i heimen sliter vi hver dag med leksene til eldstemannen :-( Slik er saken; han er seint utviklet i språket, sliter og henger etter med lesing og skriving. Så når det er leksetid, så blir det ofte grining. Har innført belønningsystem, smilefjes dersom han gjør lekser uten grining og syting. Når han har fått 8 smilefjes (til sammen 2 uker) skal vi ut å gjøre noe kjekt, enten en liten leke eller gå på mc donald e.l. Jeg føler at hverdagen består av denne kampen, og vet snart ikke min arme råd. Han glemmer bøker med vilje sånn at han slipper å gjøre lekser. Han har begynt på karate 2 ganger i uken, og det jeg lurer på dersom det fortsetter sånn, er det for tøff straff og si at han ikke får gå på karate? Ellers så liker han seg kjempegodt i SFO, så det har hendt at jeg henter han rett etter skolen fordi han må ta igjen lekser fra tidligere. Uff, litt syteinnlegg, men men blir litt fortvilet innimellom Noen som har gode råd å gi?
dritgrei hei hei! Skrevet 12. september 2007 #2 Skrevet 12. september 2007 Hei, jeg tenker først og fremst at om han trenger en annen form for lekser enn de andre i klassen får, så er jo det lærerens ansvar. Individuell opplæring heter det. det er synn å ødelegge guttens oppfatning av skolen i en aldre av 8 år, han skal jo gå der til han er 18. Går det ann å ikke lage det til en kamp? For han føler sikkert masse rundt dette, at han ikke strekker til, at dere blir sure, at de andre er flinkere etc.... kan dere gjøre det sammen, som en hyggelig greie dere to gjør? for såå mye lekser kan det jo ikke være, eller??? når det gjelder karatestraff så syns jeg den er for hard. skolen og lekser har ingenting med karate å gjøre - det henger ikke sammen... straff er ofte dumt, så tanken om belønning som du allerede har holdt på med en stund er viktigere. Men du kan jo lage målene bittesmå. to dager, han får bestemme middag, fire dager, han får se en film, åtte dager, han får en ny genser eller no, 12 dager dere drar på kino, også.... om hanklarer å fylle en hel plakat med blide fjes en hel mnd så får han sykkel, og etter det må han bare klare det..... Kan du ikke snakke med læreren hans og høre om dere kan lage et opplegg som passer for ham, der han er nå. Jeg syns det er så trist å gjøre skolen til noe man ikke liker. Lykke til masse masse! Det kommer til å ordne seg!!!
Milli Vanilli Skrevet 12. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. september 2007 Vi er nok inne i en litt ond sirkel her. Har snakka med læreren og hun vil søke om eget undervisningsopplegg for ham, så det er jo bra, men de har ikke fått det til enda. Men så er det den straffen da. Enig at den er kanskje i det tøffeste laget, men jeg tenker jo at fritidsaktiviteter kommer etter lekser. Har ikke begynt å innføre det, har bare vært en tanke på hvordan man skal få bukt med dette.. Synes egentlig selv at å få han hjem rett etter skolen visse dager, er en straff han skjønner mer av. Da vet han at hvis han "glemmer" bøkene, så må vi gjøre mer dagen etter... Har jo anledning til dette siden jeg har permisjon og er hjemme. Belønningsystemet som vi bruker kunne kanskje vært litt mindre som du skrev.. Får prøve på det Tusen takk for råd
Maud Skrevet 12. september 2007 #4 Skrevet 12. september 2007 Dritgrei har allerede sagt masse klokt. Jeg synes ikke en 8-åring skal gjøre lekser i mer enn 20 min (kanskje litt mer en sjelden gang). For å få til det må sikkert gutten din ha tilpasset både mengde og innhold. Det er lurt med belønningssystem, men jeg vil tro at 8 smilefjes er en for langsiktig belønning for ham. Det blir så lenge å vente at ubehaget her og nå er større enn tanken på en belønning om en "evighet". Jeg ville ikke brukt karate som straff. I min faglige verden snakker vi om basisprivilegier (mat, klær, omsorg), vekstprivilegier (bl.a aktiviteter som gir vekst mentalt, fysisk og sosialt) og frivillige privilegier (PC-spill, merkeklær, TV osv). På samme måte som det ville vært galt å nekte ham klær, mat og omsorg tenker jeg at det er galt å nekte ham karate som gir ham fysisk trening, glede over å mestre fysiske utfordringer og positivt samvær med jevnaldrende. Dessuten virker straff dårlig og han vil neppe få noe bedre forhold til skole og lekser dersom det er skolens "skyld" at han ikke lenger kan gjøre noe han trives med. Snakk med læreren om hvordan situasjonen er og be om hjelp. Det er altfor tidlig å "låse" seg i forhold til skolen når man går i 3. klasse!
Milli Vanilli Skrevet 12. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. september 2007 Tusen takk for svar. Jeg ser jo at straffen kan virke irrasjonell, men i kampens hete er det vanskelig å opptre annerledes. Jeg er ikke pedagog, og det er for meg veldig vanskelig å sette meg inn i hans situasjon, fordi jeg aldri har hatt problemer med bokstaver og språk. Som jeg fortalte, så har jeg ikke innført den straffen, ei heller truet med det. Har bare tenkt på hvordan vi på best mulig måte skal få skikk på leksetiden her. Jeg tror jeg følger rådet med å korte ned belønningstiden, så får vi se om det blir bedre. Vil bare nevne at jeg har en datter som er ett år yngre, og hun er kommet mye lengre enn han, leksene går unna så det suser. Dette ser jeg plager han noen ganger, og han blir veldig lei seg. Prøver å få det til slik at jeg sysselsetter henne med noe, slik at vi får sitte i fred å jobbe, men det er ikke alltid like lett
Maud Skrevet 12. september 2007 #6 Skrevet 12. september 2007 Det er faktisk slik at gutten har krav på et tilpasset undervisningsopplegg helt uavhengig av om han er tildelt spesialpedagogiske ressurser eller ikke. Læreren skal altså gjøre denne jobben også selv om det formelt sett ikke er søkt om og tildelt ressurser. Skjønner at det blir ekstra vanskelig når dere har et yngre barn og synes det er bra at dere prøver å få det til!
Plutseliten :) Skrevet 12. september 2007 #7 Skrevet 12. september 2007 Godt det er søkt om og at dere får hjelp. Som de andre sier, så la han få gå på karate...(vet du ikke har nektet han det,men bare tenkt tanken ) Gjøre avtale om 10 min lekse før...og ferdig med leksene etter trening. Belønningssystem er og en god ting,men korte og små mål er viktig. Du skriver han er så glad i å være på SFO. Her hvor vi bor er det leksehjelp på SFO fra tredje klasse...hadde det vært noe?
Milli Vanilli Skrevet 12. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. september 2007 På "vår" SFO er det leksehjelp for 4. klasse. PS I dag gikk leksene ganske greit; han visste han måtte gjøre mere, han var ikke i SFO etter skoletid, så da gjorde vi de i 2 puljer, og han fikk leketid før karaten :-)
La Perla Skrevet 13. september 2007 #9 Skrevet 13. september 2007 Du har fått kloke svar, så det er er ikke så mye jeg kan tilføre. Men jeg må ihvertfall si meg enig med de andre om at karateforbud er forhard straff. Faktisk synes jeg ikke dere skal innføre noen slags straff som helst. Han trenger vel mest av alt et bedre opplegg og at leksene på en eller annen måte kan bli lystbetont og gi ham følelsen av mestring. Håper det går seg til for gutten din - det gjør det sikkert også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå