Gå til innhold

4,5år og nattbleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg for å få henne tilå slutte

Våt hver morgen, og tisser i bleien etter hun er våken.. Vil hun skal ta den av.... Hun synes det er ok m bleie....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi var veldig sein. Endte med at vi måtte innføre regel om ikke å drikke etter kl 17-18. Også tok vi henne opp og på do før vi la oss. Hun satt jo nesten og sov å tissa da, men etter 14 dager var hun tørr om natta, og hun våknet når hun måtte på do. Hun var nesten 5 år.

Skrevet

Nå sluttet tuppa her med nattbleie da hun var 2,5 år da. Men som sagt over her, ingen drikke etter ett hvis klokkeslett, på do rett før hun går til sengs og ta å sett henne på do når dere legger dere. Å snakk mye med henne om det. Synes hun ikke det er ekkelt da? Når hun er så pass stor?

Skrevet

Jeg innførte belønning.

En tørr natt=et klistremerke

ti klistremerker, valgfri gave!!!

Skrevet

Hvis hun alltid er tørr før hun våkner så kan dere prøve uten bleie.

Men hvis ikke er tørr ville jeg ta det med ro. Hun er langt fra sen!

Tipsene du får er velkjente, men ikke de beste...

De kan hjelpe til en viss grad å holde senga tørr, men ikke å få barnet tørr.

Å nekte drikke er ikke bra for barnet. Hadde du likt å bli nektet drikke hvis du var tørst? Det er ikke noe særlig synes jeg selv. Er da bedre å passe på at barnet får nok drikke på dagen, slik at det ikke er kjempetørst om kvelden.

Å ta opp barnet for å få de på do holder senga tørr, men da kan du faktisk risikere å "lære" barnet at det MÅ tisse på natta. Og meningen er jo at vi ikke skal tisse om natta, men at urinen skal konsentreres og spares til morgenen.

Hvis ikke kroppen er moden til å slutte så kan klistremerker gjøre vondt verre... De vil gjerne, men får det ikke til.

Er veldig vanlig at barn fortsatt tisser om natta i 4, 5, 6 årsalder. Husker ikke tallene i hodet, men et sted mellom 10 og 20 % av 6 åringer har problemer å holde seg tørre om natta.

Hilsen er mamma med tre jenter som sluttet på natta som 8 1/2, 4 1/2 og 3 1/2 åringer.

Skrevet

Vi har akkurat fått vår frøken på 4 tørr på natta. Prøvde i vår, men det gikk heller dårlig. Tok neste runde i aug. Og hadde henne opp 2 ganger iløpet av natta for å tisse over en ca 2-3 ukers periode. Bremset også inntaket med drikke sent på kvelden. Nå har vi henne på do før vi tar kvelden, og det har gått veldig bra.

Skrevet

Har prøvd, men nytter ikke. Prøvd med dvd og bok også!

Skrevet

Syns du skal lytte til rådene du fikk av Prinsessesjefen jeg, hun vet hva hun snakker om.

Og så syns jeg du skal overse antyntning om at datteren din bør syntes det er ekkelt og at hun begynner å bli for stor for bleie. Ser at du selv også kommentere at du vil hun skal ta den av, men hva er egentlig poenget med å ha et slikt fokus? Dersom jenta di ikke klarer å holde seg tørr, så vil det bare før til ekstra ubehag for henne og mere jobb for deg om hun slutter med sovebleier. Det er helt normalt at en 4.5 åring ikke er tørr om natten. Jeg syns dere skal ta det helt med ro, og heller være glad for at hun vil ha bleie på seg fortsatt. Det eneste jeg reagerer på er at hun tisser i bleia etter at hun er våken, det er det jo ingen som helst grunn til at hun skal gjøre.

Skrevet

Grunnen til at jeg spurte om hun ikke syntes det var ekkelt er pga at venninnen min har en datter på 3 som ikke har sluttet med nattbleie enda, og hun synes det er ekkelt. Og jeg tenker på min egen datter som er 5 år, og vet hva hun synes om bleier. Det er ganske mye mobbing i den alderen, det jeg tenkte på

Skrevet

Det rådet jeg ga fikk jeg på helsestasjonen. Om en ikke gir drikke etter kl 18, og barnet legger seg kl 19 ser jeg ikke helt det store problemet. En må jo også passe på at barnet drikker godt igjenom hele dagen (Hørtes jo ut som jeg dreiv med totur av ungen jo)

Ved å ta henne opp ca 23 ble ikke blæren så full, så i en periode på 14 dager fungerte det greit.

Hun fikk heller ikke vane med og opp om natten.

14 dager etter var hun tørr på natta, OG sov hele natta.

Det fungerte på jenta til venninna mi også.

Tror ikke det med mobbing er noe problem jeg, for hvem skal vite det at hun bruker bleie om natta?

Skrevet

Dette med mobbing i forbindelse med bleiebruk syns jeg er en oppgave vi voksne bør ta alvorlig å forsøke å bygge opp en annen holdning til. Det er veldig mange barn som trenger nattbleier, ja så mange som opptil 20 % av alle førsteklassinger har problemer med at de tisser i sengen. Dette burde helt klart ha vært snakket langt mer om på skolen syns jeg, slik at man hadde fått bedre forståelse for problemet hos ungene. Både økt bevistheten til de som har problemet, slik at de hadde vist at de ikke var alene om det, og økt forståelsen hos potensielle mobbere. Da ville bleier i større grad ha blitt sett på som et nødvendig hjelpemiddel på lik linje med briller og høreapperat, og ikke noe som bare babyer bruker.

Men i dette tilfellet snakker vi om et barn på 4.5 år, og da bør ikke mobbing være et problem i det hele tatt. Eneste mulighet til at det skal bli oppdaget er jo at noen er på besøk og det er vel skjelden en på denne aldere har besøk etter at nattbleien er kommet på? Da er det vel kun en viss risiko for at noen kan se at man handler inn bleiene da i så fall.

Skrevet

en jeg kjenner på 5 år sover så dypt om natta at hun merker ikke at hun må på do.. så hun må bruke bleie

Skrevet

Som regel så er det vi foreldrene som har skylden for at barn syns bleier er ekkelt. Vi forteller jo ungene dette i vår iver etter å få de tørre ved å si ting som: "hadde det ikke vært deilig å gå uten den store, ekle og klamme bleien?" og "du kan vel ikke gå rundt med bleie du som er så stor og ikke er noen baby lenger vel!". Jammen ikke rart ungene selv da får en holdning til dette som noe ekkelt. Dagens bleier er så gode at de ikke føles særlig fuktige og ubehagelige når de blri våte, og det er jo bra for de barna som tisser på seg om natten og som trenger sovebleie lenge etter at de er blitt tørre på dagtid.

Skrevet

Det ER mye mobbing blandt dagens 4-5 åringer. Jobber og har jobbet i fler forskjellige barnehager, så vet litt om det.

Tuppa her hadde ett uhell og tisset seg ut i sengen før jul, og hun fortaltet det selv til venninnene i barnehagen og hun ble terget masse pga det. De snakker mer med hverandre enn man tror i den alderen og forteller vennene sine om livet sitt.

Men avvenningen til oss funket med å ikke gi drikke etter ett hvis klokkeslett, sette henne på do når vi la oss og så gikk det av seg selv ganske raskt. Har hatt noen få uhell etter at hun ble tørr.

Skrevet

Dette er jo den vangligste årsaken til at barn tisser på seg om natten, i tillegg til at de ofte mangler et hormon som sørger for at urinproduksjonen senkes om natten slik det gjør for oss voksne. Ellers er jo modenhet av blæren også en viktig faktor, som tar tid hos mange barn. I slike tilfeller hjelper det ikke å gi drikkerestriksjoner, ta barnet opp, belønninng osv.

Husk, det er langt flere barn enn man tror som tisser på seg om natten i 4,5,6,7,8 års alderen, det er bare det at man som oftest holder dette hemmelig innenfor husets 4 vegger. Derfor hører man sjelden om dette.

Angående overnatting, det kan være lurt å snakke med foreldrene til det barnet ungen ønsker å sove over hos. Kanskje får man til en ordning der disse foreldrene kan hjelpe en med å skjule problemet, eller så kanskje det viser det at også dette barnet har problemer med å holde seg tørr om natten, slik at det er bleier i bruk der også. Tenk hvor godt det ville ha vært for 2 venner/venninner å vite dette ;o)

Skrevet

Kjenner en gutt som ikke sluttet å tisse på natta før han var 15, men også der gikk det bra til slutt!

vær tålmodig og ikke stress for mye med det. hvis dere stresser blir hun usikker og det blir enda vanskeligere. prøv heller å skryte når hun har vært tørr, uten å si fy når det går galt. hvis hun ikke er tørr før skolealder bør dere kontakte helsestasjonen.

fosterbroren til sambo er 6 år og bruker fremdeles nattbleie, men han brukte dagbleie frem til svigers fikk han som fostersønn da han var 5 år så han har veldig lite kontroll over blæren sin da... men helsestasjonen sa ihvertfall til svigers at det var helt normalt at barn opp til 6-7 år tisser på seg om natten...

Skrevet

Min jente er snart 4, og bruker fortsatt nattbleie. Dagbleie sluttet hun med av seg selv(!) da hun var 2 1/2 år. Bleien er skikkelig bløt hver morgen, men ganske ofte våkner hun i 4-5-tiden om morgenen for å skifte den bløte bleien til en tørr (skifter selv), og da er denne tørr til hun står opp. Jeg oppfatter overhodet ikke dette som noe problem. Vi prater ikke om det i det hele tatt at hun skal slutte med nattbleie. Jeg regner med at det kommer av seg selv, slik som det gjorde å slutte med dagbleie. Når bleien er tørr hver natt, enten fordi hun holder seg eller fordi hun står opp når hun må tisse, da skal vi begynne å snakke om å slutte. Hvis hun fortsatter tisser i bleien om natten når hun blir 5, og snart skal begynne på skolen, vil jeg nok snakke med henne litt om det, men jeg tror ikke belønningssystemer fungerer for dette. Hun tisser jo ikke i bleien fordi hun liker det, men fordi hun ikke våkner når hun må tisse. Jenta mi tar på bleien selv hver kveld, som den naturligste ting i verden, og det skal det få fortsette å være så lenge hun har behov, synes jeg. Min jente tisser også i bleien etter at hun har våknet av og til, hvis det er opptatt på do, eller vi ligger i sengen og koser og hun ikke orker å gå på badet. Synes ikke dette er noe problem heller, jeg da, så lenge hun kan være tørr om dagen hvis hun vil (og det er hun jo)

Skrevet

Vet du at jeg blir rett og slett skikkelig glad jeg når jeg leser slike innlegg som Elle Vilde her skriver. Syns det virkelig er flott at noen klare å ha et så avslappet forhold til dette med tissing om natten som det du her skriver om, og ikke blåser det opp til å være et kjempestort problem. Du lar på denne måten jenta di få et naturlig forhold til bleier og ikke et anstrengt forhold til et nødvendig hjelpemiddel. Det er jo som du sier heller ingen krise at hun tisser i bleia om morningen når hun allikevel har den på og dere slapper av og tar det med ro. Hun mister ikke kontrollen igjen av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...