Gå til innhold

Er alle positive til babysvømming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er alle her positive til babysvømming? Har hørt fra noen at det ikke er så positivt fordi barna lettere kan utvikle astma pga. klor i vannet, men vet ikke om det er tull eller ikke.

Noen som kan anbefale babysvømming i Oslo? Bydel Alna eller i nærheten helst.

Takk takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn som har lett for å få astma i første omgang kan utvikle astma ja.

Men de barn som ikke er lett diponible for det, får det ikke pga svømming.

Jeg anbefaler hvertfall babysvømming! Utrolig fin opplevelse for hele familien =)

Skrevet

Ja, så lenge barnet er i risiko gruppen for allergi og astma.

Vet at det finnes babysvømming uten kloret vann.

Mitt barn har dessverre atopiskeksem, og jeg velger derfor å ikke utsette henne for kloret.

Skrevet

Barn som er født med ks blir anbefalt ikke å delta på regelmessig babysvømming i alle fall første året - i følge vår barnelege på Haukeland. Det er fordi de er mer utsatt fordi vannet ikke blir tømt like godt fra lungene deres. Alt med måte tenker jeg, med babysvømming blir jo brukt som en mulig årsak for at astma/allergi øker.

Søker du på google etter babysvømming advarer er der linker til enkle avis artikkler og forskningerapporter som du kan lese.

Her er en artikkel som oppsummerer det litt:

Advarer mot babysvømming

Av Hilde Marstrander Foto: Frode Hansen 17.12.2004 kl. 06:03 Kilde: VG

Barn som tilbringer mye tid i svømmehallen, er mer utsatt for luftveisinfeksjoner, astma og et svekket immunforsvar, viser en ny svensk undersøkelse.

Barn som svømmer regelmessig i klorbasseng, får et lavere innhold av såkalte claraceller i blodet. Disse cellene sitter langt nede i lungene, og bekjemper infeksjoner og irritasjoner.

57 skoleklasser ble undersøkt i studien, som viste at 40 prosent av barna som hadde vært i klorvann en eller flere ganger i måneden det siste året, hadde et betydelig lavere innhold av claraceller i blodet enn de andre. Tidligere undersøkelser av voksne svømmere viser også at denne gruppen er hyppigere utsatt for luftveisinfeksjoner enn de som ikke svømmer.

- Unødvendig risiko

Selv om undersøkelsen tok for seg barn i skolealder, advarer lektor Birgitta J. Lagerkvist fra Universitetet i Umeå spesielt småbarnsforeldre om mulige klorskader til Aftonbladet:

- Jeg fraråder babysvømming inntil vi vet mer. I forhold til den informasjonen vi nå sitter med, ser jeg på babysvømming som en unødvendig risiko.

Universitetslektoren understreker samtidig at det er greit å ta med større barn på tur til svømmehallen i ny og ne, men advarer mot besøk i svømmehallen flere ganger i uken:

- Barna bør dessuten unngå å oppholde seg for lenge i eventyrland med rutsjebaner, ettersom luft med spruting og vannkaskader inneholder et enda større innhold av kloraminer, advarer hun.

Arvelig

I fjor skrev VG om undersøkelsen av barn som er arvelig disponert for astma og allergi. Resultatene viste også den gang at spedbarn som deltar på babysvømming og er arvelig disponert for disse sykdommene, har dobbelt så høy risiko for lungebetennelse, bronkitt, forkjølelse og ørebetennelse.

Karin Lødrup Karlsen, seksjonsoverlege for allergi og lungemedisin ved Ullevål universitetssykehus, bekrefter at infeksjoner man kan pådra seg ved å puste inn irriterende substanser som kloraminer, kan være med på å utløse symptomer som astma:

- Hvis barna ikke er 100 prosent friske, bør de helt klart holde seg unna klorbasseng. Det er lite research på babysvømming, men for hyppige besøk i svømmehallen er uansett ikke bra, sier hun.

Uenig

Knut Olav Bø, barnelege på Ullevål, synes likevel ikke man skal advare barna mot å leke i bassenget.

- Jeg vil ikke se bort fra at klor er et stoff som kan være uheldig. Men jeg synes man skal ha gode grunner til ikke å gå. Foreløpig velger jeg å sette den svenske lektorens tanker opp ned, og si at du ikke bør nekte ungene dine å ha det gøy i bassenget!

Skrevet

Jeg anbefaler ikke babysvømming. Vesla hata det som pesten, så det var 1250 kr rett ut av vinduet. Vi måtte bare gi opp til slutt etter mange to-minutters forsøk i bassenget.

Skrevet

Jeg hadde tenkt til å begynne på babysvømmin men barnelegen min frarådet meg det siden mange på sambo sin side har asma og allergi. Derfor har jo jenta mi potensiale til å utvikle det så han mente vi burde styre litt unna slike ting som kunne utvikle det. Så hun kanskje ikke får det.

Så vi begynte ikke.

Men om det ikke e noe slikt i deres familie så er det vel bare å begynne =0)

Skrevet

hehehe betalte dere før dere begynte? hva med en prøvetime =)

Dessuten er de fleste barn litt skeptiske første gangen.

Skrevet

jeg har astma, men er på babysvømming, og vi elsker det!!! men bassenget er klorfritt el no, vi reiser heller en halvtime hver vei istedet for å bruke det som ligger rett borti gata...

han elsker det, vi elsker det og vi er snart ferdig med 3 kurs og skal fortsette en god stund til framover :)

jeg anbefaler det på det sterkeste, herlig familietid :)

Skrevet

Takk for masse info alle sammen!

Har ikke astma eller allergi i våre familier, så jeg satser på at det går bra da! Jeg skal se om jeg finner noe babysvømming i min bydel, det må da være rundt her et eller annet sted, hehe!

Kan kanskje være lurt med en prøvetime, ja, det ender vel opp med at lille Mia elsker det, men at mamma hater å traske rundt i en badedrakt som lett avslører den altfor pløsete kroppen :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...