Gå til innhold

støtte til etablering etter samlivsbrudd....

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet hvor mye dette er på ca....gjennom sosialkontoret.....

var der i går og søkte om støtte til kjøleskap og vaskemaskin og ca 5000kr til flytting.....

jeg fikk beskjed med en gang at jeg kom til å få.....men at un ikke visste hvor mye satsene var på....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk i mai.

10.000 kroner, som var maks da ihvertfall....

Til møbler og sånt.

Skrevet

men kan du spesifisere litt mer? møbler og sånn....dvs??

Skrevet

Jeg har også søkt om dette, ikke pga av samlivsbrudd. Men fordi jeg flytter fra en leilighet hvor hvitevarene er intregrert.

Så håper jeg får støtte til, komfy, kjøleskap og oppvaskmaskin evt.

Skrevet

å kan man få det? nå ble eg letta, har ikkje funnet plass å bo enda, men har ikkje seng sofa eller hvitevarer til kjøkkenet.

Skrevet

Kan alle få slik støtte, eller går det på inntekt? Hadde tenkt å låne i banken til møbler. Er det noe som ein må betale tilbake?

Skrevet

Det går på inntekt ja. Regner på alle inntekter og utgifter (godkjente). Noen får som lån, men de fleste får det nok som bidrag

Skrevet

Kanskje eg skal søke der då. Går ut fra at deres renter er lågare enn i banken uansett...

Skrevet

Pleier å være rentefritt, men noen steder får man ikke hvis man har mulighet til å ta lån i bank.. Så alt kommer egentlig an på inntekt. Men det skader aldri å prøve..

Skrevet

Jeg måtte sette opp en liste over alt vi trengte. Jeg ble skilt, og bodde i utlandet, og kom hit, uten mye møbler. Så jeg skrev bare opp alt mulig, senger, sofa, tv, vaskemaskin, tørketrommel mm.... Jeg fikk til svar, maks etableringsstønad, 10.000. Fikk ikke til Tv og pc og sånt, regnes ikke som nødvendige ting...

Jeg fikk 20.000 av min far, og 10.000 av sosialen, og vi ble ihvertfall litt "etablert"...

Lykke til...

Skrevet

fader at jeg ikke visste dette da...://

Har nettopp flyttet, hadde kun senga mi , senga og kommoden til lille med oss i lasset,resten var gamle huseier sitt... Har kjøpt ny sofa,tv,klesskap, kjøleskap, kjøkkenmøbler, mangler faktisk fortsatt vaskemaskin og komfyr..

Men kjenner jeg dette sosialkontoret rett så kan jeg bare drite og dra tenker jeg.. ( kjent for å være de aller verste..)

Skrevet

Man har faktisk krav på visse ting i forhold til sosialkontoret,så hvis du mangler noen ting,og din inntekt er lav,er de pliktig til å hjelpe...

Blir så irritert på systemet vi har i Norge i dag..

Man må hvis helst være av utenlandsk opprinnelse får å få både det ene og det andre...

Men hjelpe sine egne,det går ikke...hmrf..

Skrevet

Er vel ikke noe som heter at man har krav på stønad til innbo fra sosialkontoret. Og da er det også bare ting som er nødvendig, tv, data f.eks er ikke noe man får støtte til.

Siden det avhenger av inntekt er det mange som får avslag på dette fordi de kan sette av overskuddet de har (etter sosialkontoret sine normer) og spare litt til ting de trenger, eller man kan søke om lån i bank.

Og når det gjelder flyktninger som får stønad til etablering får de ikke det av sosialkontoret.

• 3 uker senere...
Skrevet

Ble forsåvidt slik jeg sa ovenfor her, kunne bare ''drite og dra'', jeg er nemlig for godt stillt, siden jeg tross alt har nesten full os og en liten arb.inntekt ved siden av..

Men har snakket med en bekjent som jobber innenfor systemet og fikk forklart at dette også går veldig på økonomien i kommunen, har kommunen dårlig økonomi ,så er det også utrolig mye vanskligere å få hjelp...så her gir de ikke ut ei krone ekstra med mindre du har med deg advokat og slår i bordet....:/

Skrevet

Trenger nødvendigvis ikke å ha med advokat, men klage på vedtaket. Da sendes det til fylkesmannen og de ser på saken.

Skrevet

Jo, ved dette sosialkontoret det er snakk om så er man faktisk nødt til det...

Nå har jeg ingen egen erfaring med de,siden jeg har ''gitt'' opp de 2 gangene jeg har vært der i nødssituasjoner, de snakker rundt huet på deg så det holder... Ganske beryktet sted for å si det slik...

Skrevet

Skulle jo ikke være nødvendig med advokat så lenge man klager, for da er det jo ikke sosialkontoret som behandler klagen. Og fylkesmannen har jo ingenting med DET sosialkontoret eller tar hensyn til kommunens økonomi. Så syns det høres rart ut, men vet bare hvordan det er på de kontorene jeg har jobba da.. Er jo kjedelig hvis det faktisk er sånn at det eneste som nytter er å ha med advokat..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...