Gå til innhold

pumping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på snart to uker...og har hørt at det lureste er å pumpe i begynnelsen for å samle opp i fryseren for det er nå man produserer mest melk. Men stemmer det egentlig? Tenker at babyen spiser jo ikke så mye nå ettersom hun har jo liten magesekk og jeg produserer jo det som hun trenger. I tillegg spiser hun jo veldig uregelmessig nå, en stund spiser hun hver halvannen time, avogtil hver time også faktisk også kan hun plutselig sove i tre fire timer.... Synes det er vanskelig å vite når jeg kan pumpe da egentlig. Plutselig da så vil hun ha mat så har jeg pumpet ut det som hun skulle hatt....Men dere som har eldre babyer og er veletablerte ammere..., er det rom for pumping også da, eller har babyen så regelmessige måltider at man må ta vare på de måltiden lissom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen idé å pumpe for å samle opp for mye til senere bruk, mm har begrense holdbaret i frys. Men det kan være greit å ha noen liter i bakhånd. Det du bør tenke på da, er å bruke litt av den frosne malken innimellom,og heller samle opp nytt , slik at du har et konstant ferskerer lager. Mange fordeler med dette, har du økedøgn som varer lenge og er svært slitsomme, kan du spe på med frossenmelk om kvelden, skal du etter hvert ut en liten tur og har barnevakt noen timer har du nok i frysen. Og skulle det vise seg en dag at baby har vondt i magen en dag pga noe du har spist, så kan du gi et flaskemåltid med melk som ikke inneholder noe som forårsaker vond(det er herlig å kunne gjøre det !!). så kan du pumpe deg isteden og fryse i isterningposer til eks badet!!

Ammingen bør være godt etablert før du gir noe av flaske, og se til at flaskesmokken har små hull slik at baby må jobbe for å få ut melken (jeg bruker Avent nuflow til de små).

Kan være greit å gi flaske innimellom etter hvert , så kan f.eks pappan delta i matingen innimellom også, her er det svært så populært og verdifullt ikke minst for pappan!!!!

Når det gjelder pumping. Etter hvert som du begynner å se et system hos baby, det gjør du ganske fort egentlig, kan du pumpe etter at baby har sovnet og sover en stund. Husk at den første timen etter at brystene er tømt produseres halvparten av av brystenes kapasitet, så det skal ikke så lang tid til.

Pass på at du ikke fyser større mengder enn du vil bruke innom kort tid etter tining. Jeg er begeistret for avent sine poser, de er tar liten plass og viser hvor mye som er i. Videre er de svært kjappe å tine, dersom du skal ha et nødmåltid. Jeg har hatt 50 og 100ml poser til bruk i frysen når baby er liten. Husk å datere posene!!!!

Nå leverer jeg også en del melk til sykehuset, og dette fryses i 2.5 eler 3 dl beger, til egent bruk synes jeg det er vel mye. Kan være greit til senere når det skal bukes i grøt etc.

Jeg har pumpet fra dag en (har tendens til tette melkeganger) og har ikke hatt særlig problemer med at baby ikke får det hun skal. det tyter ut i begge ender ;)

Lykke til!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...