Gå til innhold

Hva kan det være?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er 3 år og 3 mnd. Hun har fortsatt ganske bløt avføring(ikke diare), og bæsjer ca 3-5 ganger om dagen. Hver dag omtrent har hun avføring som går igjennom bleien. Har ikke klart å slutte med bleien pga stadige uhell med avføring. Legen vår sier at noen barn er bare slik, og at magen hennes ikke har satbilisert seg til "storunge" mage enda...og at noen faktisk er slik som voksen også. Men stadige kommentarer fra barnehagens ansatte har gjort at vi har begynt å lure igjen. Hun har ingen plager, klager aldri over at hun har vondt. Hun spiser alt mulig, men har ikke merket at hun har hatt løsere avføring av spessielle matsorter. Hun er en skikkelig brødskive-unge! Hun følger vekstkurven sin fint, og har faktisk skutt i været det siste halve året:) Hun er ikke utpreget tynn, mere helt normal. Noen i barnehagen har nevnt at det kansje kan være gluten eller laktose intolleranse, men jeg trodde at man hadde vondt da!

 

Noen med erfaring fra feltet som kan komme med noen tanker?

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår er like gammel som jenta de:-) Hun har og alltid bæsjet ofte alt fra 2-5 ganger daglig. Men hun bæsjet aldri gjennom og heller ikke så veldig bløtt. Nå har hun begynt å gå på do og da bæsjer hun ikke så ofte. Hun samler det mer opp.

HS sa til oss at det var noe som het småbarnsdiare og det vokste de av seg. Min mor har cøliaki (gluten-allergi) vi valgte da å teste henne for det, en blodprøve. Den var heldigvis negativ!

Jeg hadde testa henne. Bedre å teste en gang for mye enn en gang for lite.

 

Skrevet

eldstemann var også sånn, kutta ut melkeprodukter da han var rundt 15mnd, ble mye bedre med engang. han har heller aldri hatt vondt så de går helt fint å reagere på mat uten at det gir andre symptomer enn løs mage. han er snart fem år og nå får han mat med melk i, men hvis han får for mye blir han løs i magen.

Viktig hvis du vil teste ut om de reagere på enkelte matvarer at du tar bort en ting av gangen.

Hvis blodprøver er negative kan de fortsatt ha intoleranse

Skrevet

så de kan bare ta en prøve altså? Trudde at man måtte kutte ut div varer en stund for å se om det ble bedre. Men da skal jeg få legen til å ta tester av henne! Så har vi i alle fall utelukket det om det ikke er noe galt...

 

tusen takk for svar:)

Skrevet

så ditt svar etter at jeg posta svaret mitt. Da hadde jeg altså litt rett da. Huff stakkars jenta mi:( Hun elsker bla melk, ost, yoghert og prim. Men vi må vel nesten prøve da...

Skrevet

Lillegullan mine:)

 

Tenkte å sende deg pm, men det gikk ikke så håper du ser det her.

Siden lillegutt selv har cøliaki må jeg legge til litt av min erfaring i tilegg til det de andre over her skriver.

 

Bløt og hyppig avføring er den mest vanlige symptomen på cøliaki, men trenger ikke være det. MEN det er greit å vite noen få ting.

- Kutter du ut melk for å se om det kan være det som er galt og det viser seg å hjelpe trenger det ikke være melkeallergi/laktoseinntolerans fordet. Ved ubehandlet cøliaki slites tarmtottene i tynntarmen som bryter ned melken ofte bort. Dvs at en kan reagere positivt på å kutte ut melk og få en feil diagnose, men dette vil nok vise seg på sikt.

Er de nedslitt pga cøliaki vil de vokse ut igjen og bli som før når glutenfri kost innføres.

- Er det misstanke om cøliaki er det viktig at en ikke selv prøver dette ut ved å innføre glutenfri kost på egen hånd. Glutenfri kost skal først begynnes på eter at alle prøver er utført. Dette fordi resultatene eller blir feil, de kan bli negative selv om en har sykdommen.

Testene som utføres er blodprøve som nevnt over her, MEN den trenger ikke være positiv selv om en er aldri så syk.

Min lille gutt var fysisk helt ppå bunn og tynntarmen var så skadet som overhode mulig, alikevel ble blodprøven negativ.

Derfor skal det alltid utføres tynntarmbiopsi gjennom gastoskopi hvis det er misstanke. Dette er også den eneste undersøkelsen som gir rett på diagnosen på papiret.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt til legen og forlangt full utredelse for cøliaki. Det er veldig alvorlig å gå med det ubehandlet siden kroppen tar opp for lite næring da, samt at på sikt økes risikoen for beinskjørhet og tynntarmkreft.

Av erfaring vet jeg at fastleger lett skyver bort symptomene som andre småting, og at undersøkelsene sitter laaaangt inne hos dem. Men slår du som mamma håna i bordet går det letter. I know.

 

Lyke til iallfall. Håper det er noe som går over av seg selv, men ikke vent og se få det heller undesøkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...