Knøttefrøken Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 Jeg ser på forskjellige sider på nett og rundt om kring slike lister med hva man "trenger" for en førstegangsforelder. Mye av dette synes jeg virker utrolig bortkastede penger (feks tummytub, div andre badeanordninger,vippestol, siklesmekke, tisselaken, ammelaken, Parasoll til vogn, ammestol? ammepute, støttetruse, lekegrind...sterilisator ...for å nevne noe fra feks lista til babyshop). Hva synes DU er unødvendig å kjøpe?
Anonym bruker Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 jeg kan ikke gi deg noe godt svar i og med at jeg er førstegangs selv, men jeg gidder i alle fall ikke å stresse med å kjøpe lekegrind til termin... er gansk emange måneder før jeg får bruk for den da! Vippestol kan vel være greit? Men ammelaken - hva er det da??
Anonym bruker Skrevet 11. september 2007 #3 Skrevet 11. september 2007 Jeg fødte for 6 mnd. siden, men er litt inne og titter. Tenkte jeg bare kunne si at bleiebøtte av det mest unødvendige vi kjøpte inn.. Vippestol kjøpte vi først etter at babyen var født. Han hadde en del magesmerter. Vi prøvde alt, men fant tilslutt ut at vippestol med vibrasjon var det som fikk han til å slappe av. Jeg syns den stolen (som man kan bruke fra nyfødt av) som man kan sette i badebalje/badekaret/dusjen er kjempekjekk! Slipper og holde babyen oppe hele tiden. Det blir tungt. Tisselaken kan jo være kjekt å ha. Jeg har ett under overmadrassen hele tiden. Men har enda ikke hatt behov for å bytte det. Siklesmekke er greit å ha hvis du har en baby som gulper mye. Slipper å få det på klærne hele tiden. Lekegrind ville jeg ikke kjøpt før fødsel. Parasoll til vognen ville jeg ventet med til neste sommet. Har vel ikke brukt for den på denne tiden av året. Sterilisator ville jeg ventet med å kjøpt. Hvis du skal amme, så trenger du jo ikke den. Vi har gitt flaske, men klart oss fint uten en slik fordet. Men en ting jeg er kjempeglad for at jeg kjøpte, å det er ammeputa! Den er veldig kjekk å ha! Angrer ikke ett sekund på det kjøpet der! En annen ting vi har brukt lite, er babygymmen. Han rekker jo enda ikke opp til lekene! Men det kan jo ha noe med akkurat den vi kjøpte å gjøre da.. Men sjekk at de ikke henger for langt oppe evt. Ja, det var noe... Hehe ble litt mer enn hva du lurte på men.. =)
Anonym bruker Skrevet 11. september 2007 #4 Skrevet 11. september 2007 tisselaken og vippestol kommer du GARANTERT til å få bruk for.. Hvertfall om du ikke har leke grind.. er veldig kjekt f.eks når du skal dusje og er alene hjemme med babyen, og når du driver med andre ting Grunnen til at en skal ha et tisselaken er jo fordi man skal slippe å få tiss på madrassen når det "renner" over..
Anonym bruker Skrevet 11. september 2007 #5 Skrevet 11. september 2007 Synes det som er mest unødvendig er en sånn babycall sak, sånn at man kan høre babyen selv om man ikke er i samme rom som den.. Kanskje greit hvis man bor i et stort hus, men hvis man bor i leilighet er det helt unødvendig.. Tror man fort kan bli litt paranoid av det, at man hele tiden lytter etter babyen, og ved den minste lyd eller mangel på lyd må inn og sjekke om ungen har det bra.. Da blir jo både foreldrene og babyen stresset.. Har selv ganske stort hus, men kommer likevel ikke til å ha dette.. På dagtid kommer ungen til å sove i stua der hvor jeg er, og på natta skal vi ha dørene åpne mellom vårt rom og babyens..
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 12. september 2007 #6 Skrevet 12. september 2007 -hmmm vi kjøpte lekegrind siden vi har hund, men den står i kjellern ubrukt (Knøttet er nå 19 mnd). Mulig vi får bruk for den til jenta i magen denne gangen da... -Tisselaken har vi aldri brukt! -Ammeputa har jeg brukt et par ganger. Faktisk bedre å bruke en litt stor vanlig pute/hodepute (litt mere formelig) -Ammestolen (en recliner) ble for tungvindt å bruke da jeg måtte ha hjelp for å komme meg opp av den grunnet KS. Funker fint å sove i da, med babyen på magen =0) -sterilisator. Hadde ikke flaskebarn, så de få gangene han fikk flaske kokte jeg flaskene i kasserolle Ser noen nevner at babycall er unødvendig. Det var ett av de beste kjøpene vi gjorde! Babyen sover så mye bedre utendørs i friskluft (og ja han er et januarbarn som bor oppi nord også- dvs kaldt). Så den ble brukt daglig fra fra babyen var ca 1 mnd gammel! Og bor man i blokk så kan man sette vogna på verandaen med døra lukket og babycallen på! =0) Brukte ikke babycallen innedørs da man hører ungen når den ligger inne...
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 12. september 2007 #7 Skrevet 12. september 2007 ---og hos oss var vippestolen med vibrasjon uvurderlig! Den hadde jeg nesten ikke klart meg uten =0)
lotta72 har fått Anders Skrevet 12. september 2007 #8 Skrevet 12. september 2007 Jeg synes ammepute var unødvendig. Likte best å amme uten den. Babygym var gull. Fra de var våkne lå de å tittet på den, og når de ble litt eldre lekte de med den. Vippestol er et MUST! Bæresele var også et godt kjøp. Den brukte jeg mye hjemme også. Om jeg ryddet rundt i huset kunne jeg bære barnet, og ha hendene frie.
ananymous Skrevet 12. september 2007 #9 Skrevet 12. september 2007 Da mine to andre barn var små hadde jeg ikke/brukte ikke: Ammepute Ammelaken Babycall Lekegrind "Spesielle badeanordninger" Parasoll Bleiebøtte Tisselaken Støttetruse(?) Sterilisator (kokte flaskene de gangene jeg brukte dem) Siklesmekke (ærlig talt, babyen har så mye fint tøy å ha på seg at å gjemme dem bak en smekke hele tiden er helt uaktuelt for meg) Jeg råder deg til å kjøpe "basic" tingene før fødselen; vogn + pose og stelleveske, bilsete, seng, stellebord el., klær, bleier, toalettsaker som babyshampoo og salve, kluter, tepper. De andre tingene finner du ut av etter hvert om du trenger. Selv kunne jeg fint ha ventet noen uker med å kjøpe babygym, vippestol, flasker, smokker og brystpumpe (smokk trengte jeg bare til ett av barna, viste det seg, men det er greit å prøve ut) i alle fall.
trollemor med hybelboer Skrevet 12. september 2007 #10 Skrevet 12. september 2007 Det vi brukte på forje barn var: siklesmekker, en badebalje (om du ikke har badre karr på stellebor.).. vogn, vippestol og baby bjørn bære sele, (den brukte vi mye siden vi fikk et barn som gråt mye p.g.a. melkeintoleranse), vi måtte også gi spesialmelk på flasker, men kokte flaskene, men det kunne kansje vært greit med flaske sterilisator, men det var jo fordi vi kun brukte flasker... parasol til vogn ble også mye brukt på sommeren... men ammepute, lekegrind, tummytube, tisselaken, ammelaken, støtte truse m.m er ikke nødvendig når du får barn, men tisse laken trenger du når barnet er 3-4 år og skal slutte med nattbleie...
*♥barney♥*fødeklar Skrevet 12. september 2007 #11 Skrevet 12. september 2007 Det vi anbsolutt ikke trengte var: bleiebøtte og sterilisator (og jeg brukte MYE flaske...).
canutten Skrevet 12. september 2007 #12 Skrevet 12. september 2007 Jeg kjøpte en vugge i papp første gang, det var ALT! den er lett og kjekk og jeg bare flyttet den fra rom til rom. denne gangen skal jeg kjøpe et bæresjal... Vi fikk alt mulig! vi har for eksempel 7 barnevogner spredt utover hos familie...Det er virkelig nesten ingenting du trenger med en gang, og da er det bedre å vente til du ser at det er et behov, og heller kjøpe det da! det er lett å ta med seg babyen, og det er fint å ha en oppgave om dagen.. Tisselaken er tøys! de tisser ikke gjennom bleia på ett år minst! jeg har vasket overmadrassen en gang og det er nå når min er et og et halvt. vippestol er jo ikke egentlig så bra..ligge på gulvet er mye bedre! ikke vits å skjemmebort med å sitte i stol. vi fikk en men den brukte vi sjelden, og ikke på flere måneder. siklesmekke brukte vi ikke. ammelaken brukte vi ikke, den første tiden når det lakk litt brukte jeg Bh og ammeinnlegg om natta, senere hadde jeg et putetrekk under puppene, så ingenting.. støttetruse vet jeg ikke hva er, men ta med noen monstertruser på sykehuset.. parasoll! bare tull! har brukt det en gang og det var i syden...selv der var det bare styr å skulle få den til å lage skygge på rett sted! snu vogna eller lag en lite skygge med noe annet (ikke dekk vogna med teppe! hvorfor gjør folk det?? de har godt av lys og luft!) Dessuten hvis du er i 2 trimester blir ungen født på vinteren! AMMESTOL??? i alle dager?? du har da stol, sofa, seng, gulv?? ammepute er også unødvendig, jeg brukte en vanlig pute i begynnelsen, og etter noen uker brukte jeg ingenting, la armen på armlenet og slappet godt av. lekegrind er ikke nødvendig før ungen kommer seg rundt! de sier det er kjekt å venne dem fra dag en...bare tull. vi vennet ham til, men han hatet det fordet. rydd vekk skumle ting og bruk gulvet i steden! steriliserte i vannkokeren.. klær er også unødvendig, de bruker så lite og du får så mye, kanskje er ungen 54 når den blir født og vips så passer ikke de første klærne. Badestol synes jeg også er bortkastet, vi hadde bad i stellekomoden så det ble god arbeidstilling. det er deilig å ha den hudkontakten når de bader. Kjøp to pakker store gulpekluter, de kan brukes til det meste. og et varmt skinn til å ligge på. vi brukte 1000 kroner og hver gang jeg ble fristet til å kjøpe noe av alt de sier du MÅ ha så tenkte jeg på hva vi heller brukte pengene på. Vi hadde masse felles permisjon, og reiste på tur. tid sammen alle sammen er mye viktigere enn alt dill dallet! lykke til i jungelen!
canutten Skrevet 12. september 2007 #13 Skrevet 12. september 2007 ja og så kanskje en babycall fra clas ohlson... veldig fint å sove ute, selv her midt i Oslo sov sønnen min ute fra han var noen uker. la ham i bakgården med babycall. hvis de ikke skriker så høyt at du hører det inne så er det kanskje ikke alvor..
CB-BabyBoy Skrevet 12. september 2007 #14 Skrevet 12. september 2007 Jeg tror disse listene er ment som en guide og hver enkelt må se på sine egne behov. For min del så syns jeg ikke Tummy Tub er unødvendig. Vi skal ha denne som erstatning for badebalje. Delvis fordi vi har ikke plass til en balje og samtidig som tub'en er bevist veldig bra for små barn. Det er ikke uten grunn at den brukes på fødeavdelinger. Ammestol er vel kanskje å ta i litt, men en ammepute er heller ikke nødvendigvis bortkastet. Jeg sliter med kroniske betennelser i begge armer og en av skuldrene, så dermed blir jeg avhengig av noe å støtte opp med. En ammepute er jo spesielt designet til dette bruket, så jeg vil anta at den vil være god for meg. Som sagt hver enkelt må se an sin livssituasjon og ikke være så bastant. Se heller på oversiktene som en hjelp i jungelen.
Kaisa75 Skrevet 12. september 2007 #15 Skrevet 12. september 2007 Jeg har en gutt paa 15 mnd og er naa gravid igjen. Her er min liste over ting jeg ikke kunne klart meg uten med nummer 1: - Bilsete (bakovervendt) - Vogn, - sprinkelseng, - badebalje - Stellematte - tisse laken (det kommer du nok ikke utenom tror jeg.. ) - Klaer (men ikke kjoep for mye, du faar jo saa mye, og de vokser saa fort ut av de!) - Sovepose til den lille (eller tepper eller hva du naa matte foretrekke. Dyner er ikke anbefalt i begynnelsen pga krybbedoed) - Vippestol er virkelig veldig praktisk! (du gjoer deg selv en tjeneste! Men den skal jo ikke brukes for mye, - for babyens skyld) - En eller annen slags aktivitetsmatte med noen uroer over (ikke kjoep noe for dyrt, de er jo bare interessante noen mnd. Men igjen uvurderlig hjelp fra babyen er ca 6 uker og fremover!) - Bleier og krem for saare baby romper, vaatservietter, kluter Dette er det essensielle (kommer iallefall ikke paa mer i farten), og saa kan du jo heller kjope resten etterverdt, og se om du foeler du trenger det. jeg kjoepte f.eks amme pute etter at babyen min var noen uker gammel og det var penger jeg ikke angret paa! Mindre vondt i rygg og veldig praktisk. Baeresele var ogsaa greit aa ha, men er jo ikke et must. Vent aa se om du foeler behov for det. Selv pumpet jeg iblant melk og ga paa flaske (naar jeg ikke foelte for aa amme offentlig, eller naar andre skule passe babyen) og trengte dermed flasker, pumpe og sterilisator. Ikke noe av dette er must, saa det ville jeg ogsaa ha ventet med for aa se om det blir relevant for deg. Lykke til! (vet jeg foelte meg veldig forvirret selv foer foerste mann kom..)
januarbaby:-) høygravid Skrevet 12. september 2007 #16 Skrevet 12. september 2007 Mye av den såkalte utstyrslisten er bare tull. Man trenger ikke halvparten av det som står på disse listene. Det mener nå jeg iallfall. Er sikkert delte meninger på dette da,men jeg synes ikke man skal stresse med dette. Kjøp det nødvendige til termin...vogn,bilstol,seng og klær. Jeg hadde for eks ikke lekegrind til min forrige og savnet det heller ikke. Satt som regel på gulvet sammen med barnet..på en turnmatte. Hadde lksom ikke behov for å sette barnet mitt i en grind... man må jo være litt tilstede sammen med barnet og passe på er min mening. Vippestol sunes jeg er en fin ting ¨å det har jeg anskaffet meg,med slik at den kan vugge litt selv med føttene sine etterhvært. Voksipose synes jeg også er bra da jeg fikk vinterbarn sist og får vineterbarn nå:-) tummytub funket ikke noe særlig synes jeg..solgte den snart unna. Nei stol på dine egne avgjørelser over hva det du og dine har behov for, det er forskjelli hva man trenger.
shimonie Skrevet 12. september 2007 #17 Skrevet 12. september 2007 jeg syns ikke at vippestol er unødvendig. babyen jeg var au pair for, elska den! var ho litt grinete eller lignende, var det bare å sette ho nedi den, og så var det greit igjen. sterilisator til flasker er utrolig kjekt dersom man ikke ammer. den jeg brukte, var utrolig fin, man helte litt vann i beholderen, satte flaskene og alt opp ned, inni microen et par minutter, så var de sterilisert! lett! parasoll til vogn ble brukt MYE! (i Irland faktisk, der det lissom skal regne så mye...) ho likte IKKE sol i øynene, ble bare grining av det, så da var parasollen uunværlig. kjekt også for å ikke få for mye sol på ho! ammepute er vel strengt tatt ikke livsviktig tror jeg. har ikke kjøpt det selv ennå. tror jeg klarer meg med en vanlig pute. siklesmekker, regner med at du tenker på helt vanlige smekker? er jo kjekt når man ammer, i tilfelle ungen gulper over hele deg og seg selv. sånne smekker som samler opp mat og drikke når en spiser er jo også kjekt. ammelaken har jeg ikke hørt om en gang, heller ikke støttetruse. det jeg syns er nødvendig å ha, er jo de tingene man TRENGER, vogn, stellebord/kommode, bilsete, seng, osv.. babycall skal vi ha oss, selv om vi har alt på ett plan. utrolig kjekt dersom ungen ligger ute i vogna på verandaen eller sånn, på vinteren, og man ikke akkurat har døra åpen hele tia!
hunnybunn¤fødeklar¤ Skrevet 12. september 2007 #18 Skrevet 12. september 2007 så mange klær er ikke nødvendig ettersom man blir overlesset av gaver fra venner og familie når den lille kommer, og de aller fleste kjøper søte små klær...kjøp basisplagg i nyfødstr. og resten i str 62, så har du til barnet blir større. flasker er i utgangspunktet unødvendig siden man skal amme, men har du bestemt deg for å ikke amme må du selvfølgelig ha i rikt monn. det var mye rart jeg følte at jeg måtte ha med førstebanet men fant fort ut at det meste var oveflødig og mest fordi jeg bare ville handle det.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2007 #19 Skrevet 12. september 2007 Venter første, så vet ikke om jeg har kjøpt noe unødvendig enda Men har vippestol, og skal ha lekegrind...er jo ingen garanti for at ungen vil like de tingene...barn er jo forskjellige, men er veldig greit å venne ungen til lekegrind fra starten (det gjorde søsteren min). Er greit å ha en trygg plass å legge ungen når en skal på do, sette på en maskin med klær o.l.
Mammare Skrevet 12. september 2007 #20 Skrevet 12. september 2007 Tror det er en bra innstilling å ikke tro at man trenger alt. Tydeligvis er det delte meninger om hva man trenger, og det noen bruker masse, blir bare liggende i skapet hos andre. Da jeg fikk min første var det mange ting jeg ikke hadde. Men av de tingene du nevner, kan jeg si at vippestol var veldig kjekt, for da hadde jeg et sted å sette fra meg babyen uten at han måtte ligge på rygg hele tiden. Fint å la ham sitte der når jeg f.eks. skulle dusje e.l. En annen ting var ammepute, som jeg sendte min mor ut for å handle til meg første dagen hjemme fra sykehuset. Den ble flittig brukt for min del. Uansett, det meste klarer du deg uten de første dagene, så kan du heller kjøpe ting etterhvert som behovene dukker opp!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2007 #21 Skrevet 12. september 2007 Jeg klarte meg fint uten: tummytub(vet ikke om det fantes en gang), parasoll, ammelaken ( hva er det), ammestol, ammepute, støttetruse(hva er det?), lekegrind, sterrilisator(går fint å koke) Jeg hadde bruk for:vippestol, laken, stellebord av det du nevnte. Jeg tror det er lettere å se behovet etterhvert, og husk at butikkene er åpne etter at ungen kommer ut også. Ingen krise hvis man skulle mangle noe.
AnitaTrymLucasFrida Skrevet 12. september 2007 #22 Skrevet 12. september 2007 Uvurdelige ting til mine to første. - Vogn - voksi sommer/ vinter - seng - sutt - Barnestol (bil) - Badebalje - hånduk og kluter - En flaske og noen klær. Du trenger ikke mere i begynnelsen. Etterhvert kan man se behov for andre ting. Elektrisk brystpumpe er det dyreste jeg har kastet bort penger på. Med Barn nr to gikk jeg på skolen og var nødt til og pumpe meg flere ganger for dag. Det var mye enklere med hånden bare en fant teknikken på det.
Birthen Skrevet 13. september 2007 #23 Skrevet 13. september 2007 Jeg har det med å være noe distre innimmellom... Så etter at jeg smeltet ammepumpen, ødela en god gryte og nesten holdt på å sette fyr på huset forrige gang, så ønsker jeg meg en sterilisator denne gangen.... Og disse tisselakene er jo gode å ha hvis barnet gulper mye, evnt når de er syke og kaster opp. Gull verdt hos oss! Koster så lite å kjøpe likevel.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2007 #24 Skrevet 15. september 2007 Har et barn på 2,5 år...og det jeg vet/føler nå er unødvendig er: Tisselaken, avanserte badeanordninger, ammestol...(kjøpte ingen av delene, heldigvis...jo, tisselaken!) Det beste er å bare kjøpe det mest nødvendige før fødselen + vogn, og så kan en se etterhvert som behovende melder seg. Er mange som gjerne vil låne bort sitt utstyr også, f.eks BabyBjørn, som man bare trenger/ønsker noen måneder. De tingene jeg var glad vi hadde/kjøpte var: God sprinkelseng, god kvalitetsvogn med svingbare framhjul (4 hjuls), Tummy Tub (hun elsket den!), ikke for mye klær, man får MYE i gaver. Det med flasker, strilisatorer etc. bør man vente med, så sant man ikke på forhånd vet at man ikke skal/kan amme... Gode amme-BH'er er et must, syns jeg. Lindex har bra og ok pris. Lekegrind brukte vi aldri, det er også lurt å se an etterhvert. Lykke til! PS Vent med masse leker og kosedyr...igjen: Gavene kan strømme på ;-)
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 15. september 2007 #25 Skrevet 15. september 2007 sann bleiebøtte, alle jeg kjenner som kjøpte det synes det har vært såååå unødvendig- samt at det har luktet på varmekabler. ellers tenker vi å ta ting ettersom vi ser vi får bruk for det, ikke kjøpe mye som bare støver ned. litt ønkonomisk også ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå