Gå til innhold

hva er god å dårlig helse generelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva vil dere kalle god helse og dårlig helse?

hvor går skille?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo veldig an på. Jeg er generelt opptatt av helse og trening og slikt. Jeg vil si ut fra egen mening at man har god helse når man er sjelden syk, føler seg opplagt og spiser sunt, pluss er litt aktiv. Dårlig helse vil jeg si er når man da er ofte syk, og generelt er trett og sliten.

Skrevet

Helse er et sammensatt begrep. WHO beskriver det slik; Ved helse må forstås at et menneske ikke bare er fritt for sykdom og svakhet, men at det nyter fullstendig fysisk, psykisk og sosialt velvære.

Helse er altså psykosomatisk. Hvis kroppen din er frisk (soma) men du er psykisk sliten/syk/i ubalanse så er helsa nedsatt.

I begrepet helse ligger også hvordan du som enkeltmenneske opplever en situasjon, hvordan du håndterer livet ditt, om du tar vare på deg selv og hjemmet ditt osv.. Du kan være f.eks forkjøla med jevne mellomrom uten at du på grunn av det har dårlig helse.

Altså, et veldig sammensatt begrep.

Skrevet

jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men når jeg var hos legen med småen og han spurte om jeg hadde det bra og jeg fortalte at alt var fint bortsett fra at jeg og pappaen ikke kom til enighet om samvær og at det var ganske tøft for øyeblikket (dette er en stund siden)

så sa han "jeg vil ta noen tester av deg fordi helsen din er redusert pga dette med pappaen og jeg vil du skal komme tilbake om 2 uker så vi kan ta noen tester til da"

så da måtte jeg ta noen bloprøver også kjekket han blodtrykket og slike ting.

så det skal vist ikke så mye til før de tar afære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...