Gå til innhold

Hvilket utstyr mener DU er Unødvendig å handle inn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser på forskjellige sider på nett og rundt om kring slike lister med hva man "trenger" for en førstegangsforelder.

Mye av dette synes jeg virker utrolig bortkastede penger (feks tummytub, div badeanordninger,vippestol, sterilisator ...for å nevne noe).

Hva synes DU er unødvendig å kjøpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er tummytub? Det er helt sikkert unødvendig ettersom jeg aldri har hørt om det. Sånn spesiell søppelbøtte til bleier er bortkastet penger. Sånn pynte ting til å ha over sengen... alle mødre bare må ha en hvis de har en datter men hvorfor?! Babyen bryr seg ikke. Vent til de blir noen år og kjøp den da i stedet... da blir det mere stas til jenta! Sterilisator er jo bare tull... kan jo bare koke opp vann!

Vippestolen syns jeg faktisk var ganske smart så den tar jeg av din liste. Den brukte jeg når jeg skulle dusje for da satt gutten min i vippestolen og lekte seg uten at jeg måtte være redd for at han skulle slå seg på det harde gulvet.

Det samme med alle foreldrene som kjøper voksipose, skinnpose, dunpose, fleecepose og alt sånt. Det holder med en slags vognpose og kanskje et teppe. Trenger ikke en av hvert!

Skrevet

Enig med stolt mamma te snart to, men en sånn uro over sengen som går rundt og spiller musikk er ikke dumt. Sønnen vår likte den veldig godt, men ikke før han var noen mndr gammel.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å kjøpe ammepute og bleiebøtte, tror jeg kommer til å klare meg brillefint uten:) Jeg har fått anbefalt tummytub av mange, så det har jeg kjøpt. Kjøpte den brukt for 150 kr, er den helt håpløs har jeg i alle fall ikke brukt en formue:)

Skrevet

Når jeg fikk førstemann så holdt jeg også på å bli galen av alle disse sidene med ditten og datten man bare MÅ ha. Ho kom om sommeren og jeg endte opp med å anskaffe:

Seng

Dyne

2 sengesett

Stellematte (plasserte den på vaskemaskinen)

Vogn m stellevogn, regntrekk og netting

Gassfiberkluter i mangfold (STORE til gulping)

Engangskluter fra Libero (tørre)

Våtservietter til stellebagen (greit når enn er i byen feks)

Noen bodyer

en kjole

2 sparkebukser

2 luer

noen sokke par

hundebæsj poser til bleiene

4 små gasskluter

2 små "stellebords"hådklær

2 større håndklær

pyrisept til navlestell

babyolje til badet

zink salve i tilfelle sår rumpe

2 helsetepper

leke teppe

en helt vanlig balje til stell da vi kun hadde dusj (den ble mest brukt i begynnelsen, ho elsket å sitte på armen å dusje)

2 små flasker

2 storeflasker

MM-erstatning (som ble kastet)

Hånd pumpe

ammeinnlegg

Vi arvet en grind som aldri ble brukt. Endten var hun i et fang, vogna, sengen eller på gulvet.

Nå venter vi gutt vinterstid så nå har vi i tillegg

3 sparkebukser

2 sett jakke/bukse

ull sokker

1 sett ull undertøy

ullpose til vogna

bobledress

Vippestol får vi av mamma, trengte ikke det til føstemann. Hun lå på gulvet. Stoler ikke på at storesøster alltid ser hvor hun løper.

Håper på å få en bæreslynge av mannen som jeg kan bruke fra jeg kommer hjem. Ser for meg det er litt mer praktisk enn vogn, når jeg avhvertil må jakte på en aktiv 2 1/2åring i skogholt og opp og ned trapper.

Jeg kokte flasker og pumpe, selv når jeg fikk låne en sterilisator av ei venninne. Synes det var enklere.

Tror ikke jeg har glemt noe.... men er litt surrete for tiden, så hvis det er noe vesentlig som mangler så er det bare hodet som har tatt ferie...

-bleier hadde vi selvsagt....

Skrevet

må bare si at jeg er veldig glad for at jeg har bleiebøtte! stinkebleiene blir borte på null komma svisj, og jeg slipper å gå ned trappa og ut med de.

Skrevet

Den beste erfaringen jeg har gjort meg opp fra sist, er:

"Man kan faktisk kjøpe ting etter at babyen har komt i hus! Alt må ikke ligge klart...Man bruker ikke ALT første dagen"

Andre kan også stikke på apotek og i butikker å handle for dere hvis dere ser det er noe spesielt som trengs -også når dere fortsatt er på sykehuset.

Hva jeg synest er lurt å ha i hus når man kommer hjem fra sykehuset:

- Bleier. Kluter å rengjøre med, enten man bruker engangs eller vaskbare. Jeg brukte mye zink-salve for å forebygge sårhet...

- En plass å stelle babyen. En nyfødt kropp bades lett i vasken...Man trenger ikke såpe/olje til de første bada. Man kan også skifte bleier og klær på senga...

- Steriliseringsmiddel til navlen som skal gro. Rådfør dere på apoteket.

- Det er greit å ha klar håndklær som er rengjort med tanke på bruk til babyen.

- Rene klær til babyen, 3-4 bodyer og 3-4 strømpebukser. Eventuelt hel dress/pysj. Kanskje sparkebukse? Dere får masse klær i gave (!!), og det er, ikke minst, kjekt å reise ut å kjøpe inn ting når man faktisk har den vesle i armene.

- Et par rene tepper og sengetøy, og en seng/ bag/ krybbe som babyen kan sove i.

- Det er vel også kos å ha ei vogn stående klart, men de færreste er vel klar for en trilletur den dagen de kommer hjem fra barsel...

Til den nyfødte mor må man huske!! :

- Kjøp inn bind!! Store bind... Jeg var ikke helt klar over at jeg kom til å blø i 5-6 uker etter fødselen. Tampong er ikke helt greia i denne preioden... :P

- Ha brystpumpe klar når du kommer hjem. Plutselig kommer melka. Mine pupper ble overfylte og harde og mini fikk ikke tak.

Ammehjelpa råda meg til å bruke brystpumpa for å myke opp brystet litt - den var gull verdt!!

- Ha også ammeinnlegg i ull klart. Dette forbygger for brystbetendelse. Og husk ; vær alltid varm på hender og føtter. Dette også værner mot brystbetendelse.

oi...det ble visst ei lita liste likevel det ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...