Gå til innhold

mmr vaksina

Anbefalte innlegg

Skrevet

e den trygg å ta no? va så my snakk om den før.min sønn ska ta den i morgen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den regnes som trygg, ja. I alle fall i forhold til hva du risikerer med å ikke ta den. Den er vel mot kusma, meslinger og røde hunder. Røde hunder (rubella) er jo som kjent farlig for gravide, da det kan skade fosteret, og ulempen med å ikke la din sønn ta vaksinen, er at han kan bli smittet, og smitte en gravid kvinne som ikke er vaksinert. Det er lett å tenke at man er så trygge i Norge at vi ikke trenger vaksinene lenger, men vi må huske at ikke alle vi møter, spesielt fra fattigere land, er vaksinerte. Dermed kan man plutselig bli smittet av alvorlige sykdommer likevel hvis man ikke er vaksinert.

Det er vel autisme enkelte mente kunne skyldes denne vaksinen, men det har blitt tilbakevist i en rekke undersøkelser senere.

Skrevet

Jeg sier meg enig med hun over her.

- Det er større sjangse for å få sykdommene uten vaksine, enn det er å få autisme med vaksine...

De har heller ikke gode nok forske-resultater på om vaksinen faktisk gir autisme i sjeldne tilfeller, men vi vet at vaksinen beskytter godt mot de sykdommene som vi vaksineres mot!

Hadde ikke vert i tvil i å la barne bli vaksinert!!

Skrevet

Røde hunder er vanligvis en mild sykdom for den som får den, men blir en gravid smittet kan det gi meget alvorlige fosterskader. Derfor er det det beste at den sykdommen utryddes. Tenk så tragisk det ville være hvis en som har strevd lenge med å bli gravid og endelig har blitt det, skulle riskere å måtte avbryte svangerskapet fordi ho var så uheldig å få røde hunder som gravid!

Kusma er en stygg sykdom, fordi den kan gi hjernehinnebetennelse og føre til døvhet. Guttersom har passert puberteten kan bli sterile hvis de får kusma, fordi kusma kan gi testikkelbetennelse.

Meslinger kan ofte gi ettersykdommer, hjernehinnebetennelse er den mest fryktede ettersykdommen. Noe jeg leste nå nettopp er at meslinger faktisk kan gi en dødelig hjernesykdom mange år senere, subakutt skleroserende panencefalitt. Så det beste er nok å la sine barn få MMR-vaksinen. Jeg har latt begge barna mine få den, og jeg kommer til å la tredjemann få den også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...