PAVEEL Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 den ene av mine to gjør det (den andre går hjemme sammen m meg ennå). barnehagen tok et valgfor to år siden om at de kuttet ut søtpålegg og sånne ting til maten, slutta også m cornflakes til lusnj. men hvis de er på tur så har de m seg kakao da, så det er liksom ikke barbarisk heller da:-) når barna har bursdag får de velge mellom feks sunne trollvafler, fruktfat, gr.saker m dip... jeg synes personlig at dette er flott:-) kaker og sånne ting får de jo likevel på bursdag hjemme. er ikke så konstruktiv m tanke på mat og pålegg hjemme så er greit at de er flinke i barnehagen:-)
Gjest Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 Ja. I barnehagen vår er det ikke kaker og søtsaker til bursdag, ikke sukkerholdig pålegg. Men de har prim- urgh;)
Gjest Skrevet 11. september 2007 #3 Skrevet 11. september 2007 Vår barnehage er nettopp begynt å prøve med dette, synes det er topp. Jeg er helt for kaker i bursdag og lørdagssnop, men det blir litt vel mye om de skal spise kake hver gang i en i barnehagen har bursdag der først, så er det gjerne hjem til den som har bursdag når de blir så store + familiebesøk osv, blir rett og slett for mye tilsammen.
~sjiraff~ Skrevet 11. september 2007 #4 Skrevet 11. september 2007 Nope, men har lyst til å foreslå det i våres. Dvs jeg vil ikke ha nazi sukkerfri, men sørge for at de kutter saft, kjeks og søte vafler til hverdags. Tror det blir litt mye av det innimellom. Bursdager og spesielle anledninger som høstfest, karneval, juleavslutning o.l. må de gjerne ha noe kos. Men må samle guts nok til å forslå det først, er en feiging da det kommer til sånne ting..
Gjest ->>- Skrevet 11. september 2007 #5 Skrevet 11. september 2007 Yngste går i en barnehage med stort fokus på sunn mat, derunder også redusering av sukkerbruken. Men absolutte er de ikke, og mange sukkertyper får man jo i seg plenty av gjennom vanlig barnehagekost også der (yoghurt naturell, frukt osv). Synes egentlig sukkerfokuset er for stort, og det generelle ernæringsfokuset for lite - jeg ser langt heller at ungen blir fora med kake i forbindelse med en bursdag enn at de serverer nudler, kjøttdeig, fiskepinner og annen søppelmat som måltider.
Gjest Skrevet 11. september 2007 #6 Skrevet 11. september 2007 så flott jeg kjenner flere som jobber i barnehage.de har kneip til måltidene,synes f.eks de burde hatt grovt brød. den andre bhg har varm rett hver lunsj ( naturbarnehage) spaghetti osv. synes flere av matrettene virker veldig simple og ikke spesielt sunne jeg er opptatt av sunn mat og vil gjerne at gutten min skal få samme vanene der som hjemme ( så langt det går selfølgelig) men litt utskeielser på tur er jo lov da men tenk alle som har bursdag,kan jo ikke ha kake flere ganger i uken
MammisOgTøffer`n Skrevet 11. september 2007 #7 Skrevet 11. september 2007 Er varme måltider simple??? Hva er mer simpelt enn kneip a??!! Min går i en økologisk bondegårdsbhg (steiner) Her får de varm lunsj hver dag og han spiser MASSE!!! Han elsker maten han får der....Syns de rettene er helt knalle jeg da men....Masse grønnsaker osv..... Ellers får de null sukker....Til bursdager får de vaffler lagd av spelt,saft får de aldri....Det eneste de får av kos er en barne te, med litt rødt sukker i.... De får heller ikke melk, vet ikke grunnen til det men........ ikke det at jeg er sukker fanatisk men...Syns jo det er greit å ha det sånn der, så trenger ikke jeg ha sånn dårlig samvittighet om han får i seg sukker hjemme:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå