Gå til innhold

Nå slutter jeg å amme snart.. :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla vår på 4 mnd er så urolig og slitsom. hun har vært så sutrete i 2 mnd nå!! hun sover bare en halvtime til 1 time om gangen på dagen. Hun vil ha pupp minst 1 gang i timen. hun gjesper og gnir seg i øynene nesten hele dagen pga ikke sammenhenge søvn. på natta er hun snill og sover. vil ha pupp 2 ganger om natta. Er veldig krevende ho lille der. vil jo hels bli bæret på hele tiden også. husarbeid får jeg ikke gjor nesten for vi har ei jente på 3 år som er hjemme også. hun krever jo sitt også! er ingen rytme her i huset på ho minste enda heller. :( hvordan få henne til å ha pupp hver 3 time??

Så jeg tenkte å slutte å amme.er mer slit enn kos. Jeg vil jo heller amme, men jeg orker ikke mer.

Tror dere det blir bedre med flaske,mme?

Er jeg dum som gir opp nå?

Er så slitsomt å ta frem puppen hele tiden... hos folk også..

Noen tips til å få en fin rytme om dagen og spesielt kveldstid/leggetid..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta noen skikkelige økedøgn. Så blir det nok bra.

NB: Mme er ikke bra for barnet, så det annbefales tillegg av grøt istedet for mme nå som barnet er eldre enn 4 mnd.

Skrevet

Føles som om jeg har hatt økedøgn i 2 mnd nå da men..

hun får et grøt måltid til dagen. på kvelden får hun det. trenger hun 2?

Og hun drikker kun av det ene brystet om gangen. har prøvd å gi henne av begge til et måltid, men det vil hun ikke...

Skrevet

har du nok melk? og bruker du ammeskjold? (siste spm stiller jeg fordi min baby ble sliten og sovnet av det!). høres ut som mitt tilfelle, bare at jenta mi kun er 10 uker. jeg pumper meg og gir både mm og mme på flaske!

Skrevet

Nei Anonym, nå må du virkelig gi deg.... mme er ikke bra for barnet. Hva i all verden er det slags uttalelse? Med tanke på hvor mange barn som vokser opp på mme synes jeg det er drøyt å skrive sånt.

Det er ikke derfor det anbefales å gi barn fast føde istedenfor mme når de har kommet over 4 mnd.

Dessuten synes jeg rådet du ga var skikkelig dårlig; "ta noen økedøgn så blir det nok bra" Jeg ville vel si at når du sitter og pupper omtrent hver time slik HI sier hun gjør så er vel det det nærmeste noen kommer økedøgn, og dert høres ikke ut som om det hjelper noe særlig.

Jeg vet ikke,men syns det høres ut som om HI ikke har nok melk, hvordan legger babyen på seg ? For når babyen er sulten hver time tyder det på at det ikke kommer nok melk per måltid, det , eller at barnet ikke ligger lenge nok, eller greier ikke tømme brystet.

Ring ammehjelpen hvis du egentlig vil fortsette å amme, men trenger hjelp til å få rutinene på plass, begynn med erstatning og flaske hvis du faktisk ikke ønsker å amme lengre. Gjør det du velger uten dårlig samvittighet !

Skrevet

Ja, eller vet ikke om jeg har nok melk.. har pumpet ut 75 ml på en pupp tidligere, og da var den ikke helt full heller. er mer igjen etter hun har drukket også. men hvis hu nhadde drukket fra begge bryst på ett måltid hadde hun iallefall blitt mett for en stund. men ho vil jo ikke..

hun sovner ikke ved puppen heller. bruker ikke ammeskjold( vet egentlig ikke hva det er heller jeg da..)

Skrevet

Helt enig her .. anonym hvordan kan du si det da? herregud hun har jo amma i 4.mnd det er jo kjempe bra... jeg var helt utslitt av amminga pga personllige grunner ,men jeg del amma en stund og slutta når hun var 4.mnd å vi har fått et mye bedre liv.. oppmuntrer deg ikke til å slutte ,men gjør det som er best for dere! høres jo ut som du egentlig er ganske sliten, legger hun på seg godt da?!.. først føltes det som et nederlag å ikke amme lenger ,men når jeg ser hvor fornøyd tuppa er forsvinner den følelsen fort:).. høres ut som du har for lite melk siden hun dier hver time når hun er 4 mnd ,skjønner at det må være slitsomt da.. du er ikke dum, alle er forskjellig å man skal jo kose seg med barna det skal jo ikke være et ork og et slit.. tulla er 4,5 mnd nå å spiser hver 4 time ,er våken 2 timer sover en halv time på dagen.. legger seg 19.30 å våkner rundt 4 for litt mat så sover vi til 8-9.. en fin rytme med amming hver time kan jeg ikke hjelpe deg med.. men velger du å begynne med flaske så har jeg satt meg inn i noen rutiner.. babyer elsker jo rutiner.. mat klokken 08,12,16 ca 165 ml(det varierer jo fra barn til barn) klokken 19.15 grøt og 165 ml igjenn.. vi steller henne etterpå(litt grøt gris) så er det i seng 19.30.. sterilisere flaskene når hun har lagt seg å måler alt klart i ferdig målebeger til natt og morgen.. koker vann å har i halve flaksa å setter det i kjøleskapet så det blir kaldt, blander da halvt om halvt når hun våkner-perfekt temp.. drar jeg bort tar jeg med termos med varmt vann og en flakse imsdal så er det bare å mikse omså på butikken.. nå skal ikke jeg få flaske til å høres så eventyrlig ut ,men for oss er det det i forhold til det amminga var ,men jeg er stolt av at jeg holdt ut i 4 .mnd da jeg holdt på å gi opp 3 dagen.. velger du å fortsette å amme så ta med tulla på helsestasjoenen og prat med de.. de kan sikkert hjelpe deg til å få rutiner der å;)

litt langt ,meeeeeeeen lykke til uansett.. man er en god mor uansett!!

Skrevet

Jeg sliter litt med amminga selv på tulla mi på 5 uker.. hun ordner å styrer.. drar i puppen og striker.. mens melka bare renner..

Jeg tror at noen ganger så er det ikke så farlig .. om du vet at banret har fått mat for 1 time siden... så kan man prøve å strekke det litt lengre. vente med å gi puppen.. til man vet at nå er hun sulten.. kanskje bare 30 mini starte..

avlede emd å skifte bleie og kose med henne..

Så kanskje hun vil suge mer og stimulere brystet lengre...

Jeg ammet bare første mann i mindre 1 mnd.. jeg klarte ikke mer.. så han er oppvokst på mme..

det er bare tull at dette er "farlig"

Hva i all verden skal an gi da man ikke har melk sa..

Gutten min kunne ikke ha vært mere fornøyd og friskere.. så slikt skal du ikke høre på..

Om du ønsker dette, så er det ditt valg, det er du som er mor til barnet ditt og du som vet beste hva som passer for ditt barn. ikke hør på slikt.

det kan hende at du har nok melk, men at kanskje ikke melka inneholder nok næring.. så den blir ikke mettede.

Jeg ga første flanske med mme i går til lille på 5 uker.. hun var så sulten og hadde ikke lyst på puppen.. da jeg ikke hadde noe siden,hun akkurat hadde tømt dem. hun ble kjempe førnøyd og fikk puppen ved nestemåltid..

Mange gode råd hos helse søster.. om du ikke vil høre på oss her inn :)

stor klem til deg og håper det ordner seg

Skrevet

ÅÅÅ.. er så glad i denne siden jeg! Veldig hjelpsomme, snille mennesker her! :)

Vet at mme ikke er farlig for jenta vår på 3 fikk det fra hun var 6 uker. Synes alt var lettere, for da visste jeg når hun skulle ha ma, hvor mye hun hadde spist osv..

Veslemor nå legger på seg bra og strekker seg til vers, så vet ikke hvorfor hun må drikke hele tiden.

Jeg har gitt henne litt flaske idag, men hun drakk bare 100ml. og så gikk det en times tid til og så ville hun ha mer. drakk 100 ml da også. samme som pupp omtrent. Men det blir kanskje bedre etterhvert? at hun drikker mer ml og ikke så ofte med flaske og mme mener jeg.?

du hadde fine rutiner og lure triks! det er akkuratt sånn jeg håpr det vil bli her også!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...