Gå til innhold

Rusmisbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger dere i begrepet rusmisbruk?

Hva syns dere kan defineres som et normalt, legalt rusbruk? Hvor går grensa til misbruk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grensa går når du ikke er istand til å fungere normalt på grunn av rusbruken, eks, stå opp og skytte jobb, privatliv og foreldrerolle.

Skrevet

Så da da er det helt sosialt akseptabelt og inget misbruk om en drikker/ ruser seg daglig, så lenge en fungerer normalt og sjøtter jobb, privatliv og foreldrerolle?

Eller går grensa ved f.eks daglig inntak? Andre rusmidler enn alkohol? Rusing på andre tidspunkt enn kveldstid?

Skrevet

Ikke i følge bv standard i hvertfall. ( fra skolen)

Skrevet

All annen rusbruk ( ulovlige rusmidler) er det nulltoleranse på! Alkoho

Skrevet

Jeg mener det er et misbruk når man ikke kan la vær, når tankene på rusen begynner å styre handlinger og tankemønster. Når man MÅ ha det for å føle fred.

Skrevet

Når man MÅ ruse seg, mener jeg. Om så det bare er hver lørdag eller hver dag.

Skrevet

Har dere ikke hørt begrepet "function Junkie" ??? (eller hvordan man skriver det... :D)

Enig med MalinaRompompei- har du sug, i det hele tatt bare en gang i uken, eller lignende, så er det avhengighet i alle fall!!

Skrevet

Syns forøvrig begrepet "rusmisbruk" er litt merkelig. Det indikerer jo at man bare kan være "rusbruker". Det er vel forsåvidt greit nok om det er snakk om alkohol. Men kan man foreksempel være "heroin rusbruker"?

Skrevet

Du bruker begrepene litt annerledes enn jeg ville gjort, men håper svaret mitt er forståelig likevel.

Jeg definerer misbruk når mennesker som står deg nær er bekymret for at du ruser deg for mye, for ofte, eller dersom rusen gjør at du oppfører deg på en måte som gjør det vanskelig for andre.

Når det gjelder narkotika,har jeg nulltoleranse.

Når det gjelder alkohol, handler det om måtehold. Det er faktisk 3 ganger flere som dør av alkoholskader enn narkotika. Alkohol er legalt, og dermed har vi større toleranse. Alkoholikere er ikke dritas hver dag, har røde neser og bor på gata. Slik er det heller ikke med de som bruker stoff. Derfor er min definisjon av MISBRUK når noen rundt deg er bekymret eller lider under ditt "forbruk".

Skrevet

jeg mener det er snakk om når man har et avhengighetsforhold, og eller dette går uttover i det daglige livet, jobb, familie osv. når det går utover flere enn deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...