En fra før Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 Ikke før jeg har funnet rutine, endrer småen forutsetningene. Siste nytt nå er et voldsomt oppmerksomhetsbehov når han er våken. Han blir kjempehissig hvis vi våger å legge ham ned på matten sin, skriker som siste dag var kommet. Jeg lurer på om noe plager ham (tenner/kolikk), men så fort vi tar ham opp og aktiviserer han, er alt bare fryd. Han er 4mndr, kan man bli bortskjemt så tidlig? Hvordan skal jeg i såfall endre på det? Prøver å la ham skrike litt, men holder ikke ut mange minuttene. Jeg syns det er viktig å stimulere barna, men unger skal vel leke litt for seg selv også?
gammel røy Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 4 mndr. ? Jeg mener at han nok kanskje er litt for liten til å være bortskjemt. Kanskje han trenger mer trøst nå i en periode- ville gitt litt etter dersom du er overbevist om det. Du kjenner jo din baby best. Jeg lot snuppa vår ligge i babygym for seg selv og se på når jeg vasket rundt osv. fra 2 mndrs alder. Jeg lot henne klage nokså høyt før jeg tok henne opp- etterhvert kunne hun ligge mer og mer alene. Prøvde å unngå at hun så sammenheng mellom det å gråte og det å bli tatt opp (litt vanskelig å vite når de begynner å føle slikt)- prøvde å få henne blid i babygymmen (lek og kos) før jeg tok henne opp. Kanskje lurt å holde han unna matten i en periode dersom dette har blitt et negativt sted, kanskje prøve å legge ham et annet sted. Lykke til!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 11. september 2007 #3 Skrevet 11. september 2007 4 mnd er en alder hvor de nok trenger mye stimuli enn før, da de gjerne har lengre våkenperioder:-) De begynner å oppdage at det finnes en verden utenom soving og mating, og forlanger mer av omgivelsene. Som gammel røy sier, så er det sikkert lurt å la ham få noe å titte på, glade farger og mønstre, litt musikk, og la ham vite at du er rett i nærheten. Små barn har ikke så mange andre måter å kommunisere på enn med gråt og pludring. Vi mammaer lærer å høre forskjell på gråten etterhvert som vi lærer barnet å kjenne, og de har ikke vondt av å sutre litt tror jeg:-) Bortskjemt tror jeg ikke han er, hvordan kan man skjemme bort et så lite barn? Med kjærlighet og omsorg.......nei det tror jeg ikke. Det er ikke alltid lett å følge med på at barna krever mer og mer oppmerksomhet og stimuli, siden de nesten kun har sovet og spist disse første månedene, men jeg synes det høres ut som om poden din utvikler seg helt i takt med alderen. Mer fart og spenning er nok det han trenger;-)
Lunas gutt f:11.06.07 Skrevet 11. september 2007 #4 Skrevet 11. september 2007 Mens jeg logget meg inn har Atpåklatten sagt mye av det jeg har hørt og lest av helsesøster, bøker etc. I den ene boken jeg har står det om sprang i utviklingen. Hver gang et barn skal utvikle seg videre, går den litt tilbake-eller blir på en måte spent, fordi den oppdager at den kan noe nytt. Det er naturlig da at de gå tilbake til det kjente, fordi det nettopp lærte er ukjent. På samme måten trenger de oppmerksomhet-et oppsyn om at foreldrene eller personer tar seg av dem under utviklingen. Da føler de seg trygge. Min blide lille krokodille har de siste 2 kvelder gråt som en gal uten at det var noe spesiell grunn til det. På dagtid skal han være mye mer på fanget enn før. - Men så regner jeg med at han snart kan noe nytt også. De siste kveldene har vart slitsomme fordi han har hengt ved puppen. Det har han alltid hatt en tendens til, men nå i det siste bruker han meg som smokk. - For en ekte smokk er jo under verdighet til min lille. - Men så regner jeg med at han snart kan noe nytt også. Jeg har introdusert han for flere nye bøker nå og kjøpt et underlag hos Nille av farget gummy med tall på. Jeg prøver på den måten å gi han noe nytt og variasjon. Det hjelper meg på dagtid.
coscos Skrevet 12. september 2007 #5 Skrevet 12. september 2007 Hei Cathrine-, Jeg er i en veldig lik situasjon med deg. Som førstemann mener jeg at Lille M skal kunne lære seg å leke for seg selv og ikke bare ha folk rundt seg, samtidig som det er viktig å gi ham nok stimuli. Han gir tydelig lyd fra seg når han synes det blir kjedelig å ligge alene, men så fort jeg tar ham opp er han blid som en sol! Jeg har lagt merke til at han ligger best alene på babygymen tidlig om morgenen, etter han har spist og når han har sovet. Altså, når han er god og mett og har fått nok hvile. Ellers så prøver jeg å aktivisere ham ved å ligge ved siden av ham og "leke", synge, gjøre "regleøvelser" osv. Tror ikke at spedbarn kan skjemmes bort, men tror at de fort legger seg til (u-)vaner, så prøver derfor å "tøye" grensene noe, slik at jeg ikke tar ham opp for fort, dersom jeg hører at det bare er av kjedsomhet/oppmerksomhet han gråter. Lille M har akkurat begynt å snu seg rundt, og merker at han må bli litt sinna for at det skal gå greit. Hadde jeg da tatt ham opp med en gang han gråter, så lærer han jo aldri å komme helt rundt. Det sa de også på helsestasjonen, at dersom barna vet at de kommer opp/blir snudd rundt så fort de gråter, så benytter de seg av gråt, og lærer ikke nye ting. Sees på fredag!
Motti Skrevet 12. september 2007 #6 Skrevet 12. september 2007 Kjenner meg igjen i det coscos skriver om uthvilthet osv. Men det med gråt når de er lei: jeg har nok tatt henne forholdsvis raskt opp, har tenkt at hun kanskje får uvilje mot å gjøre noe som hun gråt for, f.eks ligge på magen for lenge, men nå tror jeg at jeg skal gjøre som deg....hører alltid på kloke damer, jeg...Men er nok litt "bløt", er bare det at hun griner så utrolig sjelden at når hun gjør det, føler jeg at jeg må respondere.
En fra før Skrevet 13. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 13. september 2007 Gode råd alle sammen. Jeg har testet litt og ser allerede at han må få prøve seg litt. Han blir f.eks veldig sinna hvis han ikke får tak i lekene sine, men har jeg latt ham prøve en stund, evt. assistert ham litt, og jammen roer han seg ikke etter hvert. Også deilig med støtte på at så små barn ikke blir bortskjemte, - da kan jeg BADE den lille stumpen min i kos fortsatt : - ))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå