Gå til innhold

"straffa" med 3 uker for å føde 4 uker før termin?

Anbefalte innlegg

Jeg fødte 4 uker før termin. Rakk ikke å ta de 3 ukene før. Men er det da slik at når jeg da fødte så "trekker" de meg 3 uker?

Jeg skal ha 80%lønn i 54 uker (pappan tar 6 av disse)

Aurora er født 16.12.06- Kan du hjelpe meg å regne ut når jeg da skal tilbake i jobb?

Jeg har fått en dato av nav og en av lønningskontoret!

ER FRUSTRERT!

Fortsetter under...

Om du føder før termin, "mister" du tilsvarende i permisjon. De legger ikke til ekstra uker for at du skal få dine 3 uker som du har krav på før fødsel.

Jeg fødte 17 dager før termin sist og mista dermed de dagene i permisjonen min.

Man blir ikke straffet. Reglene er likt for alle uansett om man føder før på eller etter ul termin. Vil vel heller si at vi i Norge er utrolig heldige som har så lang pernisjon med lønn. Nesten ingen andre land som har noe tilsvarende.

Om du fødte den 16.12.06 og faren skal ta 6 uker fedrekvote på slutten skal du begyne å jobbe den 22.10.07. Om du tar ferie kan du forlenge med den.

Hei - kan du regne min også??? hehe - fått en dato av nav - men synes den er litt sær hmmm

Fødte 12.7.07 - (5 uker før termin)

Pappa skal ta 3 uker i oktober - og 3 uker etter min permisjon

Når han tar permisjon - har jeg min ferie - 4 uker (hele oktober 07)

TAKK TAKK for svar

Annonse

Jeg fikk ikke vite om du valgte 100% eller 80% lønn. Så da skriver jeg begge alternativer.

100% lønn i 44 uker + ferie: Da har du perm til og med den 14.04.08 om dere har sagt fra til nav at babyen deres var innlagt på sykehuset i 14 dager kan dere forlenge permen med denne tiden.(legger inn loven om det lengere ned, jeg er ikke 100% sikker om dere får denne forlengingen men verdt å sjekke med ditt lokale nav kontor)

Da har du perm til og med den 28.04.08

80% lønn i 54 uker + ferie. Da har du perm til og med 23.06.08 eller 07.07.08 om dere har forlenget med 14 dager.

Håper dette var til hjelp :o)

§ 14-11. Utsettelse av uttak av foreldrepenger

Uttak av foreldrepenger kan utsettes

a) når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie,

B) når den som mottar foreldrepenger er i inntektsgivende arbeid på heltid,

c) dersom stønadsmottakeren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon,

d) dersom barnet er innlagt i helseinstitusjon.

Ved forhold som nevnt i bokstav b, må det foreligge skriftlig avtale med arbeidsgiver. For selvstendig næringsdrivende og frilansere må det foreligge skriftlig avtale med Arbeids- og velferdsetaten. Stønadsperioden må tas ut sammenhengende i minst 30 stønadsdager (6 uker) før uttak kan utsettes.

Forhold som nevnt i bokstav c må dokumenteres med legeerklæring.

Anonym: Du gir meg dato for tilbake i arbeid en uke før NAV, de gav meg 26/10 som siste perm.dag!

Men takk for svar og ja, vi er heldige som har slik lang permisjonstid som vi har, men jeg kunne likevel tenkt meg å dobla den jeg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...