Gå til innhold

"straffa" med 3 uker for å føde 4 uker før termin?


Pudding06&Spirepire

Anbefalte innlegg

Jeg fødte 4 uker før termin. Rakk ikke å ta de 3 ukene før. Men er det da slik at når jeg da fødte så "trekker" de meg 3 uker?

Jeg skal ha 80%lønn i 54 uker (pappan tar 6 av disse)

Aurora er født 16.12.06- Kan du hjelpe meg å regne ut når jeg da skal tilbake i jobb?

 

Jeg har fått en dato av nav og en av lønningskontoret!

ER FRUSTRERT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du føder før termin, "mister" du tilsvarende i permisjon. De legger ikke til ekstra uker for at du skal få dine 3 uker som du har krav på før fødsel.

Jeg fødte 17 dager før termin sist og mista dermed de dagene i permisjonen min.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke straffet. Reglene er likt for alle uansett om man føder før på eller etter ul termin. Vil vel heller si at vi i Norge er utrolig heldige som har så lang pernisjon med lønn. Nesten ingen andre land som har noe tilsvarende.

 

Om du fødte den 16.12.06 og faren skal ta 6 uker fedrekvote på slutten skal du begyne å jobbe den 22.10.07. Om du tar ferie kan du forlenge med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - kan du regne min også??? hehe - fått en dato av nav - men synes den er litt sær hmmm

Fødte 12.7.07 - (5 uker før termin)

Pappa skal ta 3 uker i oktober - og 3 uker etter min permisjon

Når han tar permisjon - har jeg min ferie - 4 uker (hele oktober 07)

TAKK TAKK for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i parantes at du har hele oktober 07 fri, har du da 4 uker + 3 dager ferie, eller har du 4 uker og ikke adsolutt hele oktober?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett spørsmal til. Siden du fødte 5 uker for tidlig, var babyen din innlagt på sykehuset noe av den første tiden? Det har også noe å si for utregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen du

Ja , vi var innlagt 15-dager på sykehuset.

Skal ha ferien min fra i sommer nå i oktober - så hele oktober "fri" (forskyvet perm)

Tusen hjertelig takk for svar...

mvh Tina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke vite om du valgte 100% eller 80% lønn. Så da skriver jeg begge alternativer.

 

100% lønn i 44 uker + ferie: Da har du perm til og med den 14.04.08 om dere har sagt fra til nav at babyen deres var innlagt på sykehuset i 14 dager kan dere forlenge permen med denne tiden.(legger inn loven om det lengere ned, jeg er ikke 100% sikker om dere får denne forlengingen men verdt å sjekke med ditt lokale nav kontor)

Da har du perm til og med den 28.04.08

 

80% lønn i 54 uker + ferie. Da har du perm til og med 23.06.08 eller 07.07.08 om dere har forlenget med 14 dager.

 

Håper dette var til hjelp :o)

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 14-11. Utsettelse av uttak av foreldrepenger

 

Uttak av foreldrepenger kan utsettes

 

a) når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie,

B) når den som mottar foreldrepenger er i inntektsgivende arbeid på heltid,

c) dersom stønadsmottakeren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon,

d) dersom barnet er innlagt i helseinstitusjon.

 

Ved forhold som nevnt i bokstav b, må det foreligge skriftlig avtale med arbeidsgiver. For selvstendig næringsdrivende og frilansere må det foreligge skriftlig avtale med Arbeids- og velferdsetaten. Stønadsperioden må tas ut sammenhengende i minst 30 stønadsdager (6 uker) før uttak kan utsettes.

 

Forhold som nevnt i bokstav c må dokumenteres med legeerklæring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym: Du gir meg dato for tilbake i arbeid en uke før NAV, de gav meg 26/10 som siste perm.dag!

 

Men takk for svar og ja, vi er heldige som har slik lang permisjonstid som vi har, men jeg kunne likevel tenkt meg å dobla den jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...