Gjest Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 Det er vel sånn at vi som er studenter har rett på engangsstønad i tillegg til fødselsstipend fra lånekassen, eller? I denne artikkelen: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=161734 står det at både mor og far også har rett på forsørgerstipend. Noen som vet noe mer om dette?
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 ja du har rett på es, hvis du ikke har vært i jobb da og tjent over 33500 (ca)... tror de regner utfra de 10 siste mndene. Så ja du har rett på es og fødselsstipend fra lånekassa. Forsørger stipend vet jeg ikke noe om, men tror det bergenes av hvor mye far tjener hvis han er i jobb. (???)
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 11. september 2007 #3 Skrevet 11. september 2007 nei, i følge den artikkelen er forsørger stipend hvis begge er studenter:) ring lånekassen de har svar på alt:) og nav også da..
Gjest Skrevet 11. september 2007 #4 Skrevet 11. september 2007 SÅ bra! Har ikke jobbet. Har du sendt inn søknad om det? Lurer litt på hva man skal krysse av på.. Fant ut litt om forsørgerstipend nå. Tror det er noe man får når man fortsetter studiene.. Altså blir noe av lånet omgjort til stipend fordi man er forsørger.
Erisa* Skrevet 11. september 2007 #5 Skrevet 11. september 2007 heisann! Engansstønad søker du på etter uke 25 eller 26, da må du legge ved terminbekreftelse fra jordmor eller lege. Forsørgerstipendet har jeg ikke tenkt så mye på enda:)
Pampers123 Skrevet 11. september 2007 #6 Skrevet 11. september 2007 Jepp! Du får engangsstønad, fødseslstipend fra lånekassen og forsørger stipend fra lånekassen
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 11. september 2007 #7 Skrevet 11. september 2007 jeg får fødselsstipend fra lånekassen som er på ca 9000 og sambo får forsørgerstipend som er på ca 1200.Engangsstønad vet jeg ikke så mye om, for jeg har jobb i tillegg til studiene og tjener derfor for mye til å få det
Gjest Skrevet 11. september 2007 #8 Skrevet 11. september 2007 Men forsørgerstipendet inngår i de 9000 når man har permisjon, eller (hørtes sånn ut på lånekassens sider)? Skjønte ikke helt det, for i følge den artikkelen hørtes det ut som man fikk det i tillegg..
Pampers123 Skrevet 11. september 2007 #9 Skrevet 11. september 2007 Er fødsesltipendet på 9000 i md? Tror man får forsørgerstipendet i tilegg..
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 11. september 2007 #10 Skrevet 11. september 2007 Alle som ikke velger foreldrepenger får engangsstønad...er kun asylsøkere som får barn som ikke får penger for å få barn. Fødselsstipendet kan både mor og far motta hvis begge er studenter, men ikke samtidig. Det er på 8290 kr i måneden. Forsørgerstipendet kan både mor og far motta med, også samtidig, så lenge de har barn (helt fra nyfødt) og studerer...dette reguleres av lønna den andre har. Har den andre en inntekt på over 22 500 i mnd reduseres forsørgerstipendet. Lånekassen oppererer med satsene 1320 kr pr mnd for hvert av de to første barna, og 850 kr for hvert av de neste.
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 11. september 2007 #11 Skrevet 11. september 2007 og så kommer det an på hvilken utdanning man tar(videregående eller høyere)og hvor mye man tjener. Les på denne siden så finner du ut av det: http://lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx
Mamma til snart 4 Skrevet 11. september 2007 #12 Skrevet 11. september 2007 fødselstipend fra lånekassen kommer an på hvor mye sambo tjener, tjener han brutto over 22000ca så er det på 8100 eller noe, men tjener han over 24 000 brutto er det 6000 et eller annet. .
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 11. september 2007 #13 Skrevet 11. september 2007 Bra at du nevnte det med studiebelastning, Mirabell83...jeg tok utgangspunktet med 100% ved høyere utdanning nettopp fra linken din.
Gjest Skrevet 11. september 2007 #14 Skrevet 11. september 2007 Takk for svar! Jeg har lest på lånekassen sine sider flere ganger og trodde jeg hadde kontroll, men så ble jeg litt forvirret av den artikkelen. Vi er begge studenter og ingen av oss jobber ved siden av, så der blir det ikke noe tull. Men på lånekassens sider står det dette: "I fødselsstipendperioden inngår forsørgerstipendet i den summen du får som fødselsstipend." Mens i den artikkelen på dine penger ser det ut som de er plusset på? Er liksom det som forvirret meg litt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå