VinterSol+2 Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 er det lissom fy-fy å bruke sånn baby-bjørn sak? jeg har brukt elastisk sjal til nå, men tulla mi begynner å bli litt utålmodig oppi der. dersom det er sovetid, går det greit, men hun vil helst sitte og titte utover om dagen. jeg syns ikke hun er sterk nok i nakken til å snu henne i sjalet, og hvertfall ikke til å sitte på ryggen! (2mnd og 19 dager nå) har arvet en sånn babybjørn-sak da, og mente å ha hørt noe om at den ikke var så bra å bruke for barnets rygg, hofter eller noe sånt,, men i dag gråt jenta mi så veldig, jeg rakk ikke knyte på meg noe sjal, så jeg bare spente fast den babybjørnen, og satte henne oppi, med ryggen inn og ansiktet ut.. og hun ble så fornøyd!! og med en gang hun var så fornøyd, fikk jo jeg gjort masse, hun bare satt og tittet og tittet og titttet... (har på nyfødt-nakkestøtta, sånn at bare øynene stikker over, dermed var det noe som "tok i mot" litt når hun hakkehakkespettet med hodet...) men er dette fyfy, i tilfelle hvorfor? vil jo ikke ødelegge jenta mi heller, om det ikke er bra!
Gjest Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 Ja, littegranne fy-fy ;-) I Babybjørn sitter babyen med knærene lavere enn rumpen og derfor blir hoftene feilbelastes. Man bør ikke bruke BB mer enn maks 10-15 min hver dag på små babyer (under 5-6 mnd). Og ikke er den så god for foreldrene sin rygg heller. Hva med Mei Tai? Det ligner veldig på BB i oppbygning, men babyen sitter med knærene høyere enn rumpen oppi den og dermed ergonomisk korrekt og den er myyyyye mer behagelig for den voksnes rygg og skuldre. Og gir flere bæremuligheter. Tar bare noen sekunder å knyte den på seg :-)
VinterSol+2 Skrevet 11. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2007 ja, jeg har siklet på noen meitaier, de er bare så dyre ferdigsydd! (her går det på studentbudsjett) begynte å sy på en mens jeg gikk gravid, kanskje på tide å gjenoppta aktiviteten da... for hun syns det var sååå herlig å titte utover. takk for svar! var det jeg mente at jeg hadde hørt, nemlig, at hoftene kom i feilposisjon. hvorfor i all verden lager ikke bare babybjørn selene sine litt annerledes da, de må jo være klar over at de blir litt feil??
Gjest Skrevet 11. september 2007 #4 Skrevet 11. september 2007 Fordi de seøgver som varmt hvetebrød uansett om det er bra for babyen eller ei? Aner ikke, og tror oppriktigtalt ikke de bryr seg, så lenge de tjener penger og ikke får altfor mye negativ publisitet så er alt greit for dem. Har sydd min Mei Tai selv, var veldig lett :-) Og mye billigere!
VinterSol+2 Skrevet 11. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 11. september 2007 har du noen god oppskrift da?:-) styra fælt med å følge oppskriften til tettinntil.no for å lage lommeslynge, men den blei visst aldri helt riktig.. :-(
Gjest Skrevet 11. september 2007 #6 Skrevet 11. september 2007 Babybjørnen har vært min redning, har brukt den daglig siden han var 7 uker... Det er så mye hysteri om alt som er farlig, skadelig etc. Jeg har valgt å ha en lykkelig og fornøyd unge, og tviler sterkt på at han har tatt noe skade av det.
VinterSol+2 Skrevet 11. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. september 2007 deilig å høre litt nyansert bilde av det også...
Kosel Skrevet 11. september 2007 #8 Skrevet 11. september 2007 jeg har og brukt babybjørn mye - guttungen stortrives i den:) men har gått over til sånn slynge/sjal/meitei ting nå fordi den er mye bedre for min rygg også. den kan og brukes mye lengre fordi den gjør vdet mulig å bære knøtten i 6 ulike posisjoner. 550kr hos fru lyng og på babyshop.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2007 #9 Skrevet 11. september 2007 Jeg har også brukt babybjørnen på alle mine 3. Min eldste er 12 år nå, yngste 3 mnd. Mye hysteri ang. babybjørnen, myyyye er fordi nå er det skikkelig motesak ang. sjal, mei tai osv. Ikke noe galt å si om disse altså - men det får være måte på liksom. Vi har som sagt brukt babybjørnen masse, men fra 3-4 mnd alder av og da har de sittet der så lenge de selv har ønsket det selv. Bruk babybjørn, du...eller prøv den og se om den fungerer på din. Alle i min barselgruppe sverger i babybjørn også....
Gjest Skrevet 11. september 2007 #10 Skrevet 11. september 2007 Har aldri hørt babybjørn er fyfy engang jeg..hehe Vi bruker den masse, jeg synes spesielt den er fin å bruke på kjøpesenter eller i byen siden vogn tar en del plass og "okkuperer" armene. Også synes jeg den belaster veldig riktig ifht min rygg hvertfall. Har aldri vondt i ryggen:)
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 11. september 2007 #11 Skrevet 11. september 2007 Fikk beskjed av fysioterapeut som jobber m babyer at babybjørn bæresele var helt greit å bruke, ikke skadelig sa hun...så jeg stoler på hun...I min babybjørn (den nyeste active) sitter snuppa m knærne høyere enn rumpen i allefall...hun trives godt i den, og elsker og ligge tett inntil brystet når hun bæres i den...
VinterSol+2 Skrevet 11. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 11. september 2007 var nemlig en fysioterapeut jeg snakket med også, ser du, som nevnte på at disse babybjørnene var så bra.. da ble jeg litt overrasket, for jeg har bare hørt at det ikke var det.. kanskje det er litt sånn tettinntil-propaganda/sverting av konkurrenter?
silhah og emilie Skrevet 11. september 2007 #13 Skrevet 11. september 2007 jeg bruker ikke bb kun av den enkle grunn at jeg får vondt i ryggen av den:) har mei tai da og er super fornøyd:)
Bergene Skrevet 11. september 2007 #14 Skrevet 11. september 2007 Ingen ting galt med babybjørn, og det er nok litt hysteri. Vi har babybjørn, men bruker den lite da jeg synes sjal og mei tai er såååå mye bedre å bære med, slipper at lillemor sine bein henger og dingler i veien gjør jeg også. Bærer både utover og innover med sjalet. Men som sagt, ingen ting galt med babybjørn.
bobleplast og Amélie Amelusk Skrevet 11. september 2007 #15 Skrevet 11. september 2007 vesla her får panikk om hun bare ser en baby björn hun! og DET sier jo litt!
Anonym bruker Skrevet 11. september 2007 #16 Skrevet 11. september 2007 Selv om din baby får panikk betyr ikke at den ikke er bra for andre babyer. Regner med at våre babyer hadde sagt fra hvis de ikke liker den.
Karija Skrevet 11. september 2007 #17 Skrevet 11. september 2007 Vår fysioterapeut (som er meget velansett og har lang erfaring med spebarn) får helt vondt av å se barn i BB. Helt feil belastning av ryggsøylen. Jeg stiller meg derfor undrende til at fysioterapeuter skal ha uttalt av BB er en bra ting. Enten har dere vært utfor en dårlig fysioterapeut, eller så er dere kanskje irriterte BB-brukere som dikter opp historier? Uansett, synd om det får folk til å bruke BB (utover få minutter pr dag). Å tro at babyen vil si fra om den sitter (eller rettere sagt, henger) på en feilbelastende måte, er optiomistisk. Jeg tror det er så fasinerende med den gode utsikten, at babyen ikke merker at stillingen er feil. Jeg tror at en bedre rettesnor er å tenke på hvor lenge en selv hadde likt å henge ned etter skambenet, og så ikke la babyen henge lenger enn det.
TusseMor07&09&14 Skrevet 11. september 2007 #18 Skrevet 11. september 2007 Har BB og mei tai. Han liker mei taien kjempe godt. Han er 4 mnd nå, og har brukt mei tai i et par mnd.Han begynte alltid å skrike da jeg satte han i BB activen, så her går det bare i mei tai nå. Men det kan jo være at det er tilfeldig! Synes det er bedre for skuldrene og ryggen min i tillegg, så da blir jo valget enkelt for oss. Men om det er skadelig for den lille å sitte i BB kan jeg ikke svare på. Virker som om det er MYE hysteri... Men at gutten min liker mei taien best er iallefall helt sikkert!
TusseMor07&09&14 Skrevet 11. september 2007 #19 Skrevet 11. september 2007 Sydde forresten en mei tai selv etter oppskriften på tettinntil... Var ikke vanskelig, enda jeg ikke har sydd siden grunnskolen. Har bilde av den på profilen min forresten, hvis du vil se.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2007 #20 Skrevet 11. september 2007 Karija Hva får deg til tro at "din" fysioterapeut er så mye bedre enn våre??? Dummeste jeg har hørt. De er som eksperter eller..uenige om så mye. Ikke dermed sagt at "din" fysioterapeut har rett...
Yo&La+spire Skrevet 11. september 2007 #21 Skrevet 11. september 2007 Vi bruker både mei tai og sjal, men liker absolutt mei taien best. Mest fordi den er enklere å få på og ikke så varm....Sydde den selv etter oppskrift på tettinntil. Eg har hørt både positivt og negativt om baby bjørn, men mest negativt og ingen eg kjenner bruker det. Synes det virker logisk at den ikke er så bra for barnet når eg ser hvordan beibiene sitter/henger og tenker...Hvordan ville eg likt å sitte sånn med beina dinglende? Synes det virker slitsomt....tenk for deg å sitte sånn selv...Ein mei tai for eksempel støtter barnet helt ut til knærne, og det er jo sånn en vanligvis sitter; på hele rompa!
Mrs. Bouquet Skrevet 11. september 2007 #22 Skrevet 11. september 2007 Har brukt babybjørn bæresele en del, men ikke lenge om gangen. Nå er den for tung og bruke (hun er 9 kg) og har derfor investert i en mei tai. Fått prøvd den littegrann bare, en tur på ryggen og en tur på magen. Var ikke så behagelig som mange mener, men det er nok jeg som må lære meg å sette den på bedre. Kjøpte mei taien på www.ebay.com og kostet med 130 kr pluss frakt. (ca. 220 kr tilsammen) Synes de på de norske nettbutikken er litt vel dyre, med tanke på at man ikke vet om man synes det fungerer godt.
Maisie Skrevet 11. september 2007 #23 Skrevet 11. september 2007 Produsentene av bb sier jo selv at man ikke bør bruke den mer enn 15-20 min av gangen pga av belastningen. Selvfølgelig kan man bruke bb, bare man bruker den med måte. Tror den har blitt en sånn poppis fordi den er enkel å bruke og fordi barn liker å bli båret. Og så kan de sitte utovervendt i den. Den selges jo så og si overalt, og da er det sikkert enklere å kjøpe bb enn å drive og lete på nettet etter annet bæretøy. Har en bb, men den ble kun brukt et par ganger, da den holdt på å ta knekken på ryggen min. Nå bruker vi mei tai og sjal, og vi synes det er så mye bedre, begge to. At det er vanskeligere å ta på, er en læringssak, det tar jo ikke så mye lengre tid å surre et par tøystykker rundt seg og knyte enn å klikke på seg noen hekter. Dessuten er fordelen med sjal/mei tai/slynge at de kan brukes fra fødselen av og så lenge man orker å bære barna sine, ingen vektbegrensning der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå