Gå til innhold

tøybleier vs papirbleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt litt på om jeg skal bruke tøybleier på den lille jenta jeg venter i februar. var inne på sidene til nøstebarn og kikket litt, der står det en del om det...og det er jo veldig mange gode argumenter for å bruke det..! men jeg er likevel litt usikker på om jeg tør. jeg er førstegangsfødende. er det noen som har erfaring med tøybleier?? er liksom litt dumt å kjøpe en dyr startpakke hvis jeg finner ut at det er helt forferdelig... tenkte også at en kan jo ha noen papirbleier uansett, hvis noen andre skal passe barnet eller vi skal ut på tur. så...noen andre som har tenkt på det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk bleieforumet eller tøybleieforumet på tettinntil.no!

Det finnes masse bra tøybleier på markedet nå. Nøstebarn sine er fine til å begynne med, men det finnes også løsninger som ikke er så mye "styr", men som kan være for store til helt nyfødte. (Nøstebarn sine formsydde er veldig dyre, her bør du sjekke andre alternativer)

Vi brukte brettebleier på førstemann til han var kanskje 6 måneder. Nå bruker vi to typer formsydde bleier (begge kjøpt brukt), en i barnehagen og en hjemme. Han er straks to år.

Papirbleier er fint å ha på tur. Vi har en pakke stående hos begge besteforeldrene, og har alltid med oss en daipees og wipees med papirbleier og våtservietter på tur ut. Må bare huske å ha med en pose også til brukte tøybleier. Men man venner seg fort til at det er en fin ting å skylle bæsj ned i do, fremfor å pakke det godt inn og bære det ut i søpla for hver gang. Og som du sier, en rekke andre ting.

Dette må du finne ut av og gjøre deg noen erfaringer rundt. Vil du, så får du det til! Og ombestemmer du deg, kan du selge tøybleiene videre. De brukes jo ikke opp!

Skrevet

Hei!

Vil bare dele hva min mamma fortalte da jeg spurte henne hva hun ville brukt. Da jeg selv var liten, brukte de tøybleier på meg. Jeg hadde konstant eksem på stumpen, og lå og klødde og vrei meg. Mamma prøvde alle verdens "vindunderkurer" og kjerringråd. Ikke noe hjalp. Helt til hun skiftet til papirbleier. Da forsvant problemet så og si over natten.

"Åå, stakkars meg da" sa jeg og tenkte på meg selv som en kløende liten baby da mamma fortalte dette. Hehe:-)

Klem fra meg som satser på papirbleier! :o)

Skrevet

Her blir det papirbleier. Orker ikke alt styret med vaskingen og så er det dyrt i innkjøp.

Skrevet

Det har skjedd mye på tøybleie-fronten siden vi var små! Da brukte man jo plastsnipper så det ble veldig klamt og sikkert mye bleieeksem!

Vi bruker tøybleier med ullbukse utenpå, og lillegutt har aldri vært spesielt sår!

Vi brukte Nøstebarn sine brettebleier i begynnelsen og når han ble større og sprellet mer gikk vi over til formsydde av diverse slag. Nå er han to år og vi planlegger å bruke bleiene om igjen på nestemann som kommer i januar!

Det går jo an å kjøpe brukt, hvis du melder deg inn på tøybleie-forumet til tettinntil så er det mye å få kjøpt der, og ikke minst mange tips og bleieomtaler! På finn.no dukker det også opp annonser innimellom.

Lykke til!

Skrevet

tusen takk for gode svar! skal sjekke tettinntil:)

Skrevet

Ei venninne av meg som har brukt tøybleier på begge barna sine, anbefalte meg å bruker papirbleier første mnd uansett, fordi den første avføringen er noe herk med tøybleier.. Greit å bare kunne kaste den rett i søppla, ikke i vaskemaskinen, hehe..

Skrevet

Jeg har brukt tøybleier på begge mine første barn. Brettebleier på eldstejenta, og formsydde til minstemann. Ingen av dem var spesielt såre. Men nå er jo ikke dagens tøybleier så tette som de var for noen tiår siden. Jeg ønsker å bruke formsydde tøybleier til den jeg venter nå, men min mann synes det blir for mye styr. Da jeg hadde minstemann, brukte jeg rispapir i bleien. Det slipper gjennom urin, men sørger for at bæsjen blir enkel å kaste i do. Man kaster papiret også i do sammen med avføringen. Kjempegreit.

Men hvis vi ikke blir enige her i gården, må jeg vel gi meg. Så da blir det papirbleier her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...