Gå til innhold

Noen spørsmål ang tiden etter fødsel... (samme som på dib)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo aldri gjort dette før så er mye man lurer på om er normalt...

1)hvordan vet man forskjellen mellom melkespreng og betennelse? har skikkelig vondt i puppene, sånn stikkende følelse liksom... svir på en måte. har masse klumper rundt på puppene og de er steinharde... Er 5 dgr siden fødsel.

Er det forresten greit å trykke på disse klumpene/harde områdene under amming for å løsne opp litt?

2)hvor lenge gjør det vondt i stingene, og hva kan man gjøre for at det ikke skal svi sånn? fikk bare to små revner men det svir som f**n...

3)har skikkelig nedpressfølelse, skal det være sånn? er skamvondt å stå oppreist... åpnet meg veldig fort da (fra 4 til 10 cm på 30 min) har det noe å si?

Sikkert dritteite spørsmål men har som sagt aldri gjort dette før...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det akkurat som deg på nr 2 og 3!

Jeg fødte 29.08, og først nå de siste dagene har stingene blitt omtrent bra:) Det jeg har gjort er å skylle rompa i grønnsåpe vann, har fått masse tips av andre som har sydd og av sykehuset, og det hjelper virkelig:) Mykner opp stingene slik at de ikke svir og strekker seg sånn.. Også må passe på at det er tørrest mulig der nede, for da gror de fortere. Klapp forsiktig med en hånduk/mykt dopapir etter å ha vært på do..

Angående den nedpressfølelsen, så er den helt forferdelig.. Jeg åpnet meg også veldig fort, og fødselen tok bare tre timer fra rie-start til jenta mi var ute. De sa til meg at nedpressfølelse kan henge i en stund etter fødsel, men at den skal avta gradvis. Men det kan også være at du har noen små hemorroider på innsiden, som kan presse på og gjøre at det føles verre. Litt vanskelig å få sjekka om det er det, men.. Jeg tar iallfall stikkpiller mot hemorroider, og synes at det hjelper meg.. Så mulig at det kom noen slike under fødselen, er vist ganske vanlig. Kan være verdt et forsøk iallfall:)

Vet ikke om dette hjalp deg så mye, men..

Skrevet

1. Har du betennelse blir du rødflammet og klumpete, og går du for lenge med det får du høy feber og veeldig vondt. Pass på å få tømt puppen ordentlig ved amming, om ikke pump deg etter amming! Mens du ammer, stryk over puppen mot brystvorta. Ta en varm dusj og masser puppen, eller masser og masser i sirkler og mot brystvorta med en nøytral olje. Om dette ikke hjelper kontakt lege- auau.

2. stingene kan jeg ikke hjelpe deg med:/

3. vanlig å ha nedprssfølelse ja. Det er bare å begynne med knipeøvelsene med en gang...

Lyykke til! Alt blir generelt mye bedre etter ca en mnd...så bare hold ut disse første ukene:)

Skrevet

hvis stingene svir noe helt sinnsykt forjæ***ig, så ring enten føden eller lege, mine gjorde det etter 2 mann... sinnsvakt innihampen... så jeg fikk fjerna noen... det hjalp masse... noen ganger syr de feil og for mye...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...