Gjest Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 Har jo aldri gjort dette før så er mye man lurer på om er normalt... 1)hvordan vet man forskjellen mellom melkespreng og betennelse? har skikkelig vondt i puppene, sånn stikkende følelse liksom... svir på en måte. har masse klumper rundt på puppene og de er steinharde... Er 5 dgr siden fødsel. Er det forresten greit å trykke på disse klumpene/harde områdene under amming for å løsne opp litt? 2)hvor lenge gjør det vondt i stingene, og hva kan man gjøre for at det ikke skal svi sånn? fikk bare to små revner men det svir som f**n... 3)har skikkelig nedpressfølelse, skal det være sånn? er skamvondt å stå oppreist... åpnet meg veldig fort da (fra 4 til 10 cm på 30 min) har det noe å si? Sikkert dritteite spørsmål men har som sagt aldri gjort dette før...
Gjest Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 1. Ved betennelse hovner det ekstra opp og blir rødsflammet og gjør sykt vondt å ta på, ikke bare ømt eller småvondt, her snakker vi smerte! Man får gjerne høy feber også. Du kan med stor fordel massere let på brystet du ammer på for å løse opp klumpene, ta gjerne å håndmelk eller pump ut det verste trykket også før du ammer babyen, men ikke pump deg helt tom for melk med mindre du føler det er en betennelse på vei, da risikerer du bare å få overproduskjon. Dette vil naturlig stabilisere seg for deg om et par-tre dager om du lar brystene være litt i fred :-) 2. Jeg har ikek hatt vondt i mine sting, så det kan jeg ikke svare på, men jeg har svidd når jeg har tisset og løst dette ved å fylle en mugge med lunket vann og helle over underlivet når en tisser, det hjelper veldig! 3. Jeg vet ikke helt, jeg slet med det samme denne gangen, gikk over etter 2-3 uker.
Gjest Skrevet 11. september 2007 #3 Skrevet 11. september 2007 Og forresten, gratulerer så mye med babyen! Husker deg godt fra BiM :-)
Go`mamma`n... Skrevet 11. september 2007 #4 Skrevet 11. september 2007 1. De vonde puppene dine er normale:-) Massèr brystene mens du ammer. Ellers så hjelper det å massère dem i en varm dusj. Pumpe er oxo bra. Har du betennelse, vil du mest sannsynlig føle deg litt uggen. Jeg fikk feber og greier....... 2. jeg har alldri sydd, så jeg vet ikke...... Bruk dusjen etter at du har vært på do, det lindrer. 3. Vet ikke om nedpressfølelsen er pga åpningstiden...........men....... Sånn følte jeg det oxo....Følte nesten at livmora kom ut.....(Den gjorde ikke det assa) Men det ga seg etter hvert:-) Lykke til:-) PS. Husker deg godt fra BIM:-) Hva fikk du, forresten?
Gjest Skrevet 11. september 2007 #5 Skrevet 11. september 2007 Ok, takk for svar =) Fikk en jente jeg, på 2330 g og 47 cm =)
Gjest Skrevet 11. september 2007 #6 Skrevet 11. september 2007 hehe ja det kjennes ut som om hele livmoren faller ut! hehe ikke akkurat godt... fy faen jeg er glad jeg ikke har så digre pupper til vanlig, er jo umulig å snu seg i senga for de er så tunge! nå skal jeg straks ut og kjøpe meg en goood ammebh. uten spiler. driter i hengepupper, her skal det være behagelig =)
Hiv o'hoi Skrevet 11. september 2007 #8 Skrevet 11. september 2007 Hei, kan ikke svare deg på så mye, men ville bare gratulere å si at jeg husker deg fra bim =)
Gjest Skrevet 11. september 2007 #9 Skrevet 11. september 2007 1) Forsvinner klumpene når brystet er skikkelig tømt? I såfall er det ikke tette melkeganger eller betennelse. Dersom det er områder i brystet som fremdeles er hardt når brystet er tømt bør du varme opp brystet skikkelig, massere med babyolje og la barnet die med haka mot kulen, eventuelt klemme litt på kulen mens du pumper. Du ser at du treffer og får tømt dersom det plutselig kommer stråler når du treffer et spesielt punkt. Stryk/masser fra ytterst på brystet og inn mot brystvorten. PS. dersom kulene forsvinner etter amming/pumping skal du ikke klemme å massere noe særlig på brystet ... det kan i verste fall GI tette melkeganger og brystbetennelse. 2) hadde vondt i flere uker, men jeg revnet dypt og måtte sy endel. Jeg tissa i dusjen med strålen på musa i hvertfall i 2 uker etter fødselen. Det verste var uansett andre vegen, det var så vondt i stingene etterpå at jeg klarte ikke å komme meg helt ned på do-skåla, så min kjære måtte hjelpe meg litt sånn at jeg kunne huke meg ned så langt jeg klarte. Det var spyling etter hvert do-besøk lenge etterpå. Også hjelper det bra med et skikkelig mykt do-papir som du klapper deg tørr med. 3) Nedpressfølelse hadde jeg også ganske lenge etterpå (også min fødsel gikk nokså kjapt, men ikke så raskt som din...) det eneste som er å si om nedpresset er KNIPEØVELSER! Knip så ofte som du kan! Nå 7 uker etter fødselen begynner kroppen å bli nogenlunde normal igjen, og så snart puppene blir bra nå, så blir det flottings! (Har tette melkeganger i ene brystet som ikke lar seg løse opp ... så jeg vet hva det kan gjøre med en stakkar!) Lykke til med lille snuppa di!
Motti Skrevet 11. september 2007 #10 Skrevet 11. september 2007 Hei Gratulerer med bebisen, husker deg fra BIM. 1. Hadde klumper i begynnelsen jeg og, gikk over, kan masseres på. Betennelse= varm på brystet, myyyye vondere 2. Bruke aloe vera på stingene, jordmora sa det var helt greit, hjalp meg 3. Dette vet jeg ikke, sikkert pga rask fødsel Lykke til!
Motti Skrevet 11. september 2007 #11 Skrevet 11. september 2007 Ja, forresten, det å alltid skylle med vann er superlurt. Brukte plastkopper som jeg kastet etterhvert, måtte skylle med lunket vann med en gang jeg hadde tisset....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå