Gå til innhold

Æh... kan de små få for mye mat???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 5 dager skriker etter mat HELE tiden.

Hun hadde lav fødselsvekt (2330 g) og må derfor følge skjema etter hva hun skal spise. I dag skal hun ha 50 ml mm/mme hver 3. time.

Men når jeg gir henne 50 ml holder ikke det i det hele tatt, og en time senere skriker hun av sult... hva skal jeg gjøre???

Videoannonse
Annonse
Gjest ninja & mikrovampyren:)
Skrevet

nei.. det kan de ikke.. min var likedan.. sulten hele tiden.. spiser 240ml hvert måltid.. noen bare er sultne..

grattis c=)

Skrevet

Jeg hadde gitt hun mer mat. Bland ut 100ml.

Skrevet

Hvorfor bare 50ml???? Yngstejenta mi var 2660 når hun føddes og de to første ukene spiste hun vel ca annenhver time på dagen. Gjetter på at hun spiste mer en 50ml og hver gang. Men er jo ikke helt sikker ettersom jeg ammet.

Gjest ninja & mikrovampyren:)
Skrevet

dessuten er hun 5 dager og de øker ganske mye. du kan godt gi henne mer per måltid syns jeg. første måltidet snuppa mi fikk av mme var på 150 ml.. d sov hun bra godt ja ;)

Skrevet

ok, da gir jeg mer =)

etter skjemaet jeg fikk på sykehuset er det det hun skal ha... men da gir jeg mer da =) takk for svarene!!! hehe blir bare litt bekymra og tenker kanskje det ikke er bra for magen hennes å gi for mye heller... uff, usikker på dette,. er jo første gangen jeg gjør det...

Skrevet

Du kan gi henne mer, men du skal være forsiktig så du ikke stapper den lille magen og tarmen for full. Systemet er ikke helt klart ennå og det kan gi magevondt for den lille. Prøv deg heller frem. Se hvor mye hun tar for å bli fornøyd. De regulerer jo dette naturlig etterhvert. Og husk, at alle barn er forskjellige. Det som funker for noen trenger ikke nødvendigvis funke for andre:-)

Skrevet

kan du ikke ringe helsestasjonen og høre da?

Skrevet

Blir hun for ivrig og overspiser så gulper hun nok opp det som er for mye! Dessuten er morsmelk veldig lett fordøyelig, så det går kjapt igjennom så det blir plass til mer. For å si det sånn så er det vel bedre at du gir henne litt for mye enn litt for lite ;-)

Er midt oppi tilvenning på flaske selv (etter at amminga skar seg så det sang...), her går maten ned på høykant og jeg har fått verdens blideste unge! Mens han fikk mat fra de tette og skralt fylte puppene mine skrek han hele tiden. I går morges var han så blid etter en diger frokost at han gliste hvertfall 40 ganger på ti minutter! Har fått en "ny" unge jeg etter at jeg økte mat-mengden hans!

Lykke til!

Skrevet

Gratulerer med en liten datter! :o) Hun er født 3 dager før min datter faktisk. Bare et år senere.

Dattern din var jo ikke akkurat stor ved fødsel nei, men jeg synes nå 50 ml hørtes voldsomt lite ut! Vil jenta ha mer mat syns jeg hun skal få det. Alle vet jo hvor ekketl og vondt det er og gå sulten, det samme gjelder jo for babyer.

Skrevet

Nå må det sies at min er litt eldre enn din da, Ådne har rukket å bli 7 uker allerede!

Skrevet

Har prøvd å ringe helsestasjonen, får bare tlf-svarer =(

sambo gir henne nå, hun fikk 50 ml for 45 min siden og blandet nettopp ut 75 ml til så får vi gi til hun ikke vil ha mer... hadde vært godt om hun sov littegranne nå så jeg fikk laget middag, ble ikke akkurat mye søvn i natt nei =)

Skrevet

Syns det er så rart at sykehuset sier 50 ml/3 time etter 5 dager for henne, for det er jo veldig lite... Jeg ammer henne i tillegg da, men hun suger dårlig så får ikke til seg så mye... pumper også, så hun får blanding av morsmelk og mme... hun gulper nesten aldri så tror ikke hun får for mye ihvertfall!

Skrevet

Lillegutt var like stor som jenta di da vi reiste hjem fra sykehuset( han var da 3 uker gml), og han skulle ha minumum 43 ml 8 ganger om dagen, men fikk over 50. Tok ikke lang tid før vi måtte øke mengden.

Så; tror ikke det gjør noe om du gir henne mer. Det overflødige gulpes jo opp. Er du usikker så ta en telefon til sykehuset, så får du vite med sikkerhet.

Skrevet

5o ml hørtes fryktelig lite ut i mine ører. Og vær ikke redd for å gi for mye mat :-) Ved amming har man jo null kontroll på hvor mye de super innpå, og de spiser til de ikke vil ha mer. Alt overskudd kommer opp i gulp, så hvis hun begynner å gulpe veeldig mye ville jeg kanskje minket dosen litt. Men gi nå lillemor så mye hun selv vil ha. De er flinke å si i fra selv om de er små :-)

Skrevet

Ok =) stoler på dere erfarne mammaer.nå sover hun så tror hun er mett nå =) hun har nå drukket 80 ml på en halvtime og sover godt nå så tror jeg prøver meg på den mengden neste gang også... =)

Skrevet

Det som er, er at når de har vondt i magen, så tror de at de er sultne, og da skriker de etter mat. mme kan være hardere for magen enn mm, og kan hende at tarmen ikke er riktig moden enda. Det sa i alle fall jm til meg da jeg spurte henne om akkurat det du lurer på. :) Jeg var nemlig redd for å gi for mye (mm), slik at hun fikk vondt i magen, men det sa hun at jeg ikke trengte å være, fordi det som går inn hjelper til å presse ut det som allerede er der.

Dere begynner nok å bli litt kjent med henne nå, slik at dere kan se på henne om hun kanskje har luft i magen? Ikke så lett alltid, det der. Dere kan ikke ringe føden eller barsel? Om de har laget et slags "mateprogram" til henne, så er det nok av en eller annen grunn, vil jeg tro.. Jeg hadde nok følt meg tryggest med å snakke med dem.

Skrevet

Min lille jente var 2150 da hun ble født. Hun begynte med 15 ml pr 3.time men økte raskt. Tror vi også var oppe i 50 ml etter en uke. Etter 2 uker hadde hun økt til ca 70 ml, og nå har hun stabilisert seg på 100-120 ml omtrent hver 3.time. Nå er hun 8 uker.

Tror ikke det er noe problem for deg å øke til f.eks 70 - 80 ml. Det er jo tydelig at hun ikke får nok mat når hun er sulten allerede etter en time.

Mener å huske at disse bittesmå skal ha ca 25% av vekten sin i melk, fordelt jevnt over hele døgnet.

For et barn på 2500g tilsvarer det 625 ml melk. Fordelt på 8 måltider er det 78 ml pr måltid.

Lykke til :)

Skrevet

Hei!

Baby får bare mme? Og var født til termin? Hvor lang?

Den generelle formelen for mme eller mm er 150ml/kg baby i døgnet. Det betyr at I TEORIEN, gir 50ml hver tredje time en ukentlig vektoppgang på 120-220g. Hvilket er etter "målet".

Antar liksom at de 50/gang var minstemålet du skal få i baby?

Det sies at det er best for baby å spise etter sulten. Når ting går seg til på noen uker (vei inn ukentlig!) så kan du begynne å justere. De skal følge sin egen kurve, du ser fort om det er litt skeis...

Skrevet

Det er ikke ment at hun skal ha kun 50 ml mme etter mm da? Hvis du har ønske om å øke produksjonen din kan kanskje det være grunnen. De vil kanskje hun skal drikke seg mett fortrinnsvis på mm, men fylle på med mme hvis mm blir for lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...