Anonym bruker Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 Min datter, som nå er 8 uker, testet negativ på 2 hørselstester som ble utført den første uken etter fødsel. Vi ble henvist videre til hørselsentralen på sykehuset. Vi har nå vært der 2 ganger, og resultatet ble heller ikke godkjent der. Disse testene har vært vanskelig å få gjennomført pga av de probene detter ut av ørene, hun må være helt i ro (helst sove) og det skal ikke være støy rundt. Det er ikke så veldig lett å få til! Hun blir kjempeirritert når de peller henne i ørene, forståelig nok. De sier at vi må ikke bekymre oss enda, da det mest sansynelig er veske som ligger å blokkerer inni der. Men jeg klarer ikke la være å bekymre meg! Det ser ut som hører oss når vi snakker, synger og leker med henne. Hun prater tilbake, og skvetter av høye og mindre høye lyder. Men nå har jeg virkelig begynt å lure på om hun egentlig hører. Er det noen som har erfaring med dette?? Noen som har barn som har hatt veske i ørene?
Gjest Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 Ja, vår mellomste har væske i mellomørene. Han har antagelig hatt det siden han var nyfødt, men det ble ikke oppdaget før han var 4 mnd, helt tilfeldig egentlig. Vi merket ikke noe på hans hørsel, men han også "strøk" på hørseltest hos HS senere, men da visste vi jo om dette. Gutten vår ble henvist til øre-nese-hals spesialist og gikk gjevnlig til kontroll der hver tredje måned. Da han nærmet seg 2 år og fortsatt hadde endel væske i mellomørene ble det søkt om operasjon til ham og like etter han fylte 2 år fikk han operert inn dren i begge ørene. Da fikk vi vite at han hadde såpass mye væske i ørene at det tilsvarte nedsatt hørsel tilsvarende ca 40 desibel, det er mye det! Men vi merket faktisk aldri på ham at han hørte dårlig enda han må ha gjort det, samme med de ansatte i barnehagen, de kunne heller ikke skjønne at han hørte dårlig, ofte var han den første til å høre et fly, en traktor el, lyder han vist nok ikke skulle klare å høre. Han var heller aldri noe plaget med ørebetennele slik barn med væske i mellomørene ofte er, har kun hatt det en gang. Nå er han 3 år og går fortsatt til kontroll og vi merker ikke noe til at han har dren utover at vi må passe på å gi øredråper etter han har badet elller vi misstenker at han kan ha fått vann inn i ørene av ulike årsaker. Eneste vi merker det bitte litt på er at han har en litt "tykk" stemme, noe som er vanlig for barn som lenge har hatt et skjevt hørselsbilde, men han snakker fult forståelig og nesten helt flytende og rent. Vet ikke om dette var til noen hjelp da, men det er min erfaring med vår gutt :-) Lykke til videre, du skal se det går kjempebra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå