Gå til innhold

brudd av taushetsplikt hos fastlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

vite at fastlegen har brutt taushetsplikten når det gjelder datteren min. faren har vært der og påstått at vi har delt foreldreansvar, noe som ikke er sant. og fordi legen trodde på han så fikk han innsyn i journalen til tross for at jeg har gitt beskjed at vi ikke har delt foreldreansvar. jeg fikk til svar at jeg må bevise at jeg har det alene, mens far som ikke snakker sant blir trodd. Hva er det som skjer?

grunnen til at far gjør dette er fordi han vil sverte meg koste hva det koste vil. da jeg tok dette opp med legen fikk jeg til svar at jeg måtte bare saksøke han, få meg ny lege osv. veldig koselig. jeg lurer jo på hvem sin lege han egenglig er. han sa at far hadde bedt om taushetsplikt da han var der. Og legen vet at vi står midt i en barnefordelingssak og alt det bråket og skittkastinga det innebærer. og enda så gir legen han mer som han kan bruke. Ikke det at det var noe som jeg har å være redd for. men det at han har vært der blir jo brukt mot meg. Har jo fortalt legen om div ting (vil ikke gå inn på dette) og så ender det med at jeg som forteller sanheten ikke blir trodd, mens han som juger blir trodd med engang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det syns jeg er ganske alvorlig. meld frem til myndighetene, kanskje fylkeslegen?

ganske frekt av legen!

Skrevet

Han har rett til å få opplysninger fra skole, helse- og sosialvesen, politi etc. om barnet uavhengig av om dere har delt foreldreansvar, jf. Barnelovens §47. Så legen har ikke gjort noe galt.

Misliker du legen generelt er det vel ikke verre enn å bytte til en annen?

Skrevet

nei han har faktisk ikke rett til å få vite noe så lenge situasjonen er som den er. han skal beskytte barnet og ikke far. han lyger og missbruker foreldreansvaret. og det er overhodet ikke bra spesielt når han bruker det til det formålet å knuse meg

Skrevet

Øh, jo. Barneloven gjelder samme hva slags situasjon dere er i, med mindre fylkesmannen har vedtatt å frata ham opplysningsretten eller den som innehar opplysningene vurderer at det kan være til skade for barnet å utlevere dem.

Hvordan kan han misbruke foreldreansvaret dersom han ikke har foreldreansvar?

Skrevet

du kjenner ikke hele historien, så å komme med en sånn kommentar er latterlig. du vet jo ikke om opplysningene kan være til skade for barnet.

om han hadde ærlige intensjoner så hadde han ikke jugd om at han hadde felles foreldreanvar !!!!!!!!!!!!

Skrevet

Hvilke intensjoner far har er irrelevant for fastlegens opplysningsplikt. En forelder har rett til innsyn i opplysninger om barnet sitt fra barnehage, skole, helse- og sosialvesen og politi selv om h*n ikke har foreldreansvar. Ergo brøt fastlegen ingen regler ved å utlevere disse opplysningene.

Du kan vel ikke forvente noe annet enn at man kommenterer innlegget ditt ut fra de opplysninger du gir? Om det er andre faktorer med i bildet, som f.eks at fylkesmannen har fattet et vedtak om unntak fra denne paragrafen i barneloven i akkurat deres tilfelle, må du nesten opplyse om det dersom du skal kunne forvente innspill.

Skrevet

jøss er du jurist eller hehe

må si du viste mye hehehe mer enn det jeg har fått vite fra forskjellige instanser

Skrevet

Jippiii.

Jøss å frekk du er? Uansett, her er paragrafen, så kan du tyde den selv.

§ 47. Rett til opplysningar om barnet.

Har den eine av foreldra foreldreansvaret aleine, skal denne gje den andre opplysningar om barnet når det blir bede om det. Den andre har også rett til å få opplysningar om barnet frå barnehage, skule, helse- og sosialvesen og politi, om ikkje teieplikta gjeld andsynes foreldra. Slike opplysningar kan nektast gjeve dersom det kan vere til skade for barnet.

Avslag på krav om opplysningar etter første stykket andre punktum kan påklagast til fylkesmannen. Reglane i forvaltningslova kapittel VI gjeld så langt dei høver, jamvel om avslaget er gjeve av private.

I særlege høve kan fylkesmannen avgjere at den som ikkje har foreldreansvaret, skal tape opplysningsretten etter paragrafen her.

Endra med lover 3 mars 1989 nr. 8, 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 50 (i kraft 1 april 2004 etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

Skrevet

Jippi!!

Vær glad for at du endelig får svar da........pila gir deg jo helt rett svar !

Skrevet

Legen kunne jo ha nektet og barnefar kunne ha klaget til fylkesmannen, og fått innsyn på den måten.

Uansett så skjønner jeg ikke hva som står i en legejournal ang ungen deres som kan skade barnet ditt i en rettsak om ungen?

Skrevet

i paragrafen står det nå om at det ikke skal gis informasjon om det er til skade for barnet. Og det er det inn denne saken!!

skjønner jo at det ikke er vits å diskutere dette med noen som ikke kjenner hele saken.

Skrevet

Hehe jippiiii. Vi kjenner ikke hele saken det har du helt rett i. Uansett så har far innsynsrett om ikke fylkesmannen har sagt noe annet. Du skulle vel vært litt føre var da sikkert og ordnet det slik. Jeg vil vel si at legen ikke har gjort noe galt, og han kan virkelig ikke avgjøre hvem som lyver. Hadde jeg blitt stilt ovenfor barnefaren som ganske sakelig og rolig, og deg sånn som du har har svart her i disse innleggene hadde jeg jammen trodd barnefar jeg også.

Skrevet

Vil også tro at fylkesmannen skulle vært inni saken først for å ha lagt ned vedtak på at opplyningene ikke bør gis ut grunnet barnet. Tror ikke en vanlig fastlege kan bestemme dette selv uten fylkesmannen. Slike ting, som å utelukke far, er utrolig strengt.

Skrevet

Det er, selvsagt, ikke opp til deg å vurdere hvorvidt opplysningene er til skade for barnet. Du er jo part i saken. Ønsker du en vurdering av dette og et vedtak bør du ta det for fylkesmannen. Enn så lenge er det ingen hindringer for at legen skal gi far opplysninger om barnets helse.

Skrevet

Hei!

Det høres ut som du strever fælt!

Det høres også ut som om du trenger få dette vedtaket om opplysningspliktnekt gjort hos fylkesmannen da. Om barnefar ellers skader barnet...

Fortærende om barnefar (eller noen andre?) har gjort noe mot barnet og nå får innsyn i legens viten og da kan forberede seg til evt rettsak, men ville ikke barnefar fått vite det som sto der da ved barnefordelingsrettsaken?

Skrevet

oi, dette hadde jeg ikke trodd,,, skjønner jeg må lese litt mer om lover å regler!!

Syns egentli det e litt feil jeg, sånn som det e hos oss har jeg allt ansvar alene..snuppa har sett pappaen sin 10ganger, sist gang var for 38 uker siden! snupa e nå straks 18mnd. At han da skal ha rett på opplysninger om henne blir helt feil i mitt hode!

Skrevet

e jeg helt idiot som syns dette??

eller har jeg misforstått noe??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...