Stary Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 Forferdelig å tenke på, jeg vet. Men det er litt sånn at jeg ikke tør å hoppe i taket av glede enda siden jeg er såvidt 5 uker på vei. Mye kan skje osv. Men hvor stor sjangs er det egentlig, når man er ung, sunn, frisk og gjør alt "riktig" ?
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 Leste i fødselsboken at det er 10-25 % sjangse for abort i første trimester. så da er vel sjangsene for at det går bra 75-90%? mye slingring det var der, men på 1 trim. har de en sånn ordentlig prosent skjema der det står for hver uke. en urolig periode forran deg, men det går som regel bra :-) lykke til!
junea Skrevet 11. september 2007 #3 Skrevet 11. september 2007 Det er liten sjansje for at man mister. Fikk høre at 1av 10 mister. Men ikke gå å tenk på det, gled deg heller over at du er blitt gravid. Koz deg masse
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 11. september 2007 #4 Skrevet 11. september 2007 Det går som regel bra:=) Og som du selv sier: ingenting skulle tilsi at du skulle miste... Husker jeg følte det slik før lille gutt satt, men da hadde vi slitt med 4 svangerskap som endte med sa. Da kan jeg love deg at jeg var nervøs... Så GLED deg over graviditeten og tenk positive tanker;) LYKKE TIL:)
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 11. september 2007 #5 Skrevet 11. september 2007 Det er stoooooooooore sjanser for at alt går bra=) Jeg tenkte akkurat som deg da jeg var 5 uker på vei og var ofte redd for at noe skulle gå galt. Men neida, her vokser hun som bare det, og jeg hadde termin på fredag. Husk at av de få prosentene som mister så er det ganske mange av dem som skriver om det her på BIM, så det kan ofte virke som om det er VELDIG mange som mister. Hvor mye vits er det å legge ut et innlegg som heter "Jeg har IKKE mistet"?? Tenk positivt!Og de få gangene man faktisk mister så er det som regel en årsak til det, en årsak som er utenfor din kontroll. Lykke til=)
Stary Skrevet 11. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. september 2007 Takk for svar:) I boken til Gro Nylander (På vei) står det at ca 50 % av alle svangerskap ender i abort før uke 20 !!! Det var drøyt å lese syns jeg... Men det kan jo ikke stemme.....
Adriansmor med tulla Skrevet 11. september 2007 #7 Skrevet 11. september 2007 sånn tenkte jeg åsså i 1 trimester... og leste alle skrekkhistoriene her inne som det trimestere er fullt av!! Måtte rett og slett bare la være å bimme der en stund fikk helt noia jo=( men her er jeg ålså enda .... nå bare 90 dager igjenn til fødsel=) det går så bra skal du se...=D lykke til
Måånestråle Skrevet 11. september 2007 #8 Skrevet 11. september 2007 Legene jeg har snakket med sa som Gro Nylander, at ca 50% av alle svangerskap ender i abort. Men da er det visst veldig mange som mister før de i det hele tatt vet at de er gravide, fordi de mister omtrent samtidig som de venter mensen. Etter hvert som man kommer lenger i svangerskapet synker risikoen for å miste litt etter litt. Det er få som mister etter 12. uke, det er derfor dette regnes som en "magisk grense" av mange. Det skal stå en prosentvis fordeling for risikoen inne på 1. trim et sted.
ventejenta Skrevet 11. september 2007 #9 Skrevet 11. september 2007 Jeg tror Gro Nylander også regner med befruktede egg som går til grunne. Dvs de som ikke fester seg. Disse "abortene" vil vi jo ikke få vite om, da en ikke har begynt å produsere hcg ennå. De merkes visst av og til som en litt for sen mens.
Erisa* Skrevet 11. september 2007 #10 Skrevet 11. september 2007 Heisann! Når du først har kommet deg til uke 5, er sjansene betydelig bedre enn forrige uke. Nå har egget festet seg, og morkaken er i gang med en viss grad av hormonproduksjon. Allikevel er det en viss sjanse for å miste, 15-20%. Det er skummelt å tenke på, og det kan skje alle, men det er naturens måte å ordne opp på. Men altså, dette betyr jo at det er 80-85% sjanse for at det går helt fint! Når man er ferdig med første trimester er sjansene veldig mye bedre, tror oppi 98-99%. Når man leser inne på 1.trimester-sidene, er det lett å få inntrykk av at alle mister alltid, men sånn er det jo ikke:) Det går for det meste bra! Et lurt tips hvis du er veldig bekymret, er rett og slett å styre unna de innleggene som handler om SA/MA. Lykke til videre, håper du får et fint svangerskap! PS Hvis du er veldig bekymret, så kan du snakke med legen din og be om å få henvisning til tidlig ultralyd. Da vil du sannsynligvis få time etter uke 8-9. Hvis man ser hjertet slå etter uke 8, er det hele 95% sjanse for at det går bra!
Stary Skrevet 12. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. september 2007 Månestråle... Det skal stå en prosentvis fordeling for risikoen inne på 1. trim et sted. Vet du hvor jeg finner dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå