Trollemor og snuppa! Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 Besteforeldrene til snuppa har ordnet seg med bilsete til sin bil, dette setet er ikke akkurat av nyere sort, og jeg synes det er vaglete og lite stødig når det er montert fast.. I tillegg er det ikke mulighet for å ha det bakovervendt, og hun er ikke mer enn to år! Jeg synes det er viktig at hun sitter ordentlig fastmontert og sikkert i bilen, og selv om det er liten sjanse for at det skulle skje noe de få gangene hun er ute og kjører med dem, så er jeg egentlig ganske negativ til at hun skal sitte i disse setene! Føler meg som ei kjip hønemor, og jeg føler at en konfrontasjon er under oppseiling på dette området! I helgen skal hun for første gang være hos besteforeldrene sine en hel helg, og jeg vet at de kommer til å dra ut på kjøretur! Jeg stresser meg opp med dette jeg nå da og lurer på om vi skal montere vårt eget sete i bilen deres før vi drar.. Hva ville dere gjort?
Nusseline♀♀♂ Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 Her monterer vi vårt sete i bilen til besteforeldre når barna er der. Bilsetet følger barnet. Jeg vil jo selv velge sete til mitt barn! Kan du ikke bare si at dere vil ha barnet bakovervendt ennå?
trompetisten Skrevet 11. september 2007 #3 Skrevet 11. september 2007 Tja... Sluttet å bekymret meg Håpet at barn og besteforeldre får en fin helg sammen, og at du selv klarer å slappe av og kose deg. Skjønner hva du sier, men en sjelden biltur i et framovervendt sete hadde jeg ikke stresset for. Vi har vanligvis bakovervedt sete i vår bil, men i besteforeldrenes bil er det et som er framovervendt. Er heller ikke av de mest fancy setene, men barna sitter fast og de er på bare et par småturer en sjelden gang.
Mamma til M07 & M09 Skrevet 11. september 2007 #4 Skrevet 11. september 2007 Jeg hadde uten tvil satt inn eget sete, dersom det de har er vaglete og ustødig, og ikke minst gammelt et. Så får de heller bli fornærmet hvis de blir det. Det er DIN unge og ikke deres. Det er du som bestemmer i dette tilfellet. selv om det er de som skal ha ungen med. Ikke vær i tvil om å sette foten ned når det kommer til din unge sin sikkerhet!
Økologisk_knekkebrød Skrevet 11. september 2007 #5 Skrevet 11. september 2007 Jeg hadde montert vårt eget sete i bilen deres.
*smula* Skrevet 11. september 2007 #6 Skrevet 11. september 2007 Hvis du synes det er litt ekkelt å si fra, og føler du bør ha en god forklaring, ville jeg absolutt ha brukt begrunnelsen om at barn opp til 4 år skal sitte bakovervendt. Og feste deres bilsete i besteforeldrenes bil når dere leverer barnet.
pinglo Skrevet 11. september 2007 #7 Skrevet 11. september 2007 Bare si en ting... Det er ikke alle biler som har lang nok sele, til at setet kan være bakover vendt. Har ikke bil selv, men setet står i mine foreldres bil, der står det bakovervendt. Reiste på tur til karmøy, hadde setet med og bestefar kom å henta meg på kaien.. I hans bil måtte setet stå forovervendt, selen var ikke lang nok.
Candy girrrl Skrevet 11. september 2007 #8 Skrevet 11. september 2007 Smart det de sier om å la barnet bruke sitt sete uansett bil. Men hadde blitt glad om mine svigerforeldre hadde tatt skrittet å kjøpt et sete. De kjører stadig rundt på små babrnebarn uten sete i det hele tatt. For det var vanlig for 30 år siden..
Gjest Skrevet 11. september 2007 #9 Skrevet 11. september 2007 Hvorfor skulle det IKKE skje noe de gangene hun kjører med dem? Det er da akkurat like stor sannsynlighet for at de kræsjer som at dere gjør det, så jeg ville IKKE godtatt noe annet enn et like sikkert sete som det dere har i hovedbilen... Hvorfor skal hun være mindre sikret i deres bil?
Trollemor og snuppa! Skrevet 11. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. september 2007 Nei, det er jo det jeg skriver da at jeg er lissom ikke helt på den at det er mindre viktig å sikre henne godt selv om de ikke kjører så mye med henne... Selv om rent statistisk ville det jo vært større sansynlighet for at vi skulle kræsje enn dem, siden vi kjører mye mer med henne enn de gjør. Så det er jo det som er poenget mitt at jeg VIL at hun skal være like godt sikret i deres bil også! Føler meg en smule urettferdig angrepet siden poenget med innlegget mitt er jo nettopp at jeg ikke ønsker at hun skal kjøre i et dårlig sikret sete med besteforeldrene sine......
Gjest Skrevet 11. september 2007 #11 Skrevet 11. september 2007 Nei, var ikke meningen å angripe deg, synes bare det er så utrolig viktig at ungene sikres skikkelig, og besteforeldregenerasjonen har dessverre et veldig lite oppdatert syn på hva som er tilstrekkelig bilsikring! :-( For oss er det ikke aktuelt med noe dårligere sikring i andre biler, selv om det bare er snakk om noen få turer i året. Vi kræsjet i sommer da vi var på besøk hos foreldrene mine, hadde ikke ungene sittet i setene sine da, eller fremovervendt, hadde de fått bra skader... Jeg synes du skal stå på ditt, ikke vær redd for å virke hysterisk, bilsikring er utrolig viktig, den dagen det smeller kan du se tilbake og VITE at du gjorde ditt beste for å minimere ungenes skader..!
Trollemor og snuppa! Skrevet 11. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 11. september 2007 Ja, men vi er jo enige, det var det jeg ville presissere! ) Har snakket med mannen min nå, og hun får setet sitt i bilen deres i helgen... ) Det er jo nettopp det jeg også tenker at om det hadde skjedd noe akkurat den turen, så har i hvert fall jeg gjort mitt for at det skal gå så bra som mulig! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå