Gå til innhold

Familiebarnehager ? Anbefales ? Frarådes ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan fortelle meg litt om dette ? Mulig det er det eneste ledige til snuppa, men jeg har aldri hørt om det før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehager med små grupper som drives hjemme hos noen. Hatt unge i familiebarnehage i mange år, og det var greit, men tilbudet blir ofte litt spinklere enn hva det blir i store barnehager. Men for små unger vil jeg tro det er like greit.

Skrevet

En familiebarnehage er en "minibarnehage" med mindre pedagogisk veiledning. Ofte drives disse i private hjem, og ofte har de bare 1-2 assistenter og en liten barnegruppe. Det store flertall av familiebarnehager er hovedsaklig for aldersgruppen 0-3. En familiebarnehage mottar vanligvis offentlige tilskudd, og forplikter seg til å få pedagogisk oppfølging fra utdannet førskolelærer et visst timeantall per barn - oftest medfører det at en pedagog er i barnehagen ca. en dag i uken.

Om jeg personlig skal rangere familiebarnehager på generelt grunnlag, vil jeg si det er bedre enn dagmamma, men dårligere enn vanlig barnehage. Men dette blir jo en individuell vurderingssak. Det at gruppen er liten og barna små kan være positivt for mange unger, samtidig som jeg er skeptisk til at kanskje bare én voksen skal ha oversikt over hva de driver med og at det pedagogiske tilbudet er dårligere.

Skrevet

Var greit det første året.

Som de andre nevner, er det svakere på det pedagogiske. Synes også det var enkelte negative ting ved at det var i hjemmet og at det dermed ikke ble noe skille mellom barnehagetid og familielivet med store barn der i huset.

Skrevet

Finn ut om hun som driver det har pedagogisk utdannelse. Moren til min venninne drev lenge med familiebarnehage. Utdannert førskolelærer med spes.ped i tillegg.

Vanligvis er det bare 5 barn pr voksen i en familiebarnehage, mot 7-9 i en vanlig barnehage (for barn under 3 år).

Familiebarnehager holdes i vanlige hjem, og tilbyr trygge og kjente rammer for barn i mindre grupper.

Du kan jo spørre om du kan komme og observere den familiebarnehagen dere får eventuelt får plass i før du bestemmer deg 100%.

Personlig skulle jeg gjerne hatt mine tvillinger i familiebarnehage når den tid kommer, men der vi skal flytte er det full barnehagedekning, og ingen familiebarnehager.

Lykke til.

P.S. Du kan lese på denne siden om regler ifht familiebarnehage og vanlig barnehage. Det er en side for de som vil etablere barnehager, men der står masse nyttig infor om krav osv

http://www.etablerebarnehage.no/

Skrevet

Tuusen takk for info :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...