heisand? Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 Hei alle sammen! Jeg går nå hjemme med min sønn på 29 dager og jeg har sagt opp jobben min per 1.1.08. og jeg har ingen utdannelse. men har lyst til å få meg det når sander begynner i barnehagen. hva for utdannelse har dere og hvor lang tid tar den utdannelsen? Har laget klart et skjema: UTDANNELSE: TID: KAN JOBBE INNEFOR DISSE STEDENE:
mamma-til-2-jenter Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 Vernepleier : 3år eller 4 år på deltid (kjekt med deltid når man har små barn!) Kan jobbe innenfor: primært med psyk. utv. hemmede, men også psykiatri, eldreomsorg, barn. Fordeler: Spennende utdanning, hvor man lærer mye som også er verdt å ta med seg i privatlivet. Ulemper: Det går an å få dagjobber, men det er nok aller flest turnusjobber innenfor dette yrket. (Tar man videreutdanninger er nok sjansen større for en dagjobb).
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 11. september 2007 #3 Skrevet 11. september 2007 Sykepleier Tar 3 år på heltid/4 år på deltid Du kan jobbe som flyvertinne, på sykehus, hjemmebaserte tjenester, forsvaret, psykiatri, med barn, rehabilitering, prosjekter, ledelses stillinger osv osv. Sykepleiere kan gjøre så mangt :-)
Djoolia 07+08+12 Skrevet 11. september 2007 #4 Skrevet 11. september 2007 Kommer jo an på om du har studiekompetanse eller ikke, hvis du ikke har det KAN det jo ta 6 år å bli feks sykepleier. Skal du gå vanlig videregående eller nettstudier/privatist? Omsorgsarbeider 4 år totalt, 2 på vgs,2 som lærling Hjemmetjenesten,sykehjem,pu,barneboliger + en masse annet. Har også tatt almennfaglig påbygging, og skal gå sykepleier deltid når gubben er ferdig med utdannelsen sin.
manonym Skrevet 11. september 2007 #5 Skrevet 11. september 2007 UTDANNELSE: Barne- og ungdomsarbeider + studiekompetanse TID: 2 år på skole og 2 år i lære, 1 år på studiekompetansen KAN JOBBE INNEFOR DISSE STEDENE: assistent i barnehage og på skoler. Supert hvis du liker å jobbe med barn!!!!
heisand? Skrevet 11. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. september 2007 det blir nettstudier eller privatist på meg. jeg har ikke studiekompetanse. bare surret 3 år på vgs. to gk og en vk1. men dårlige karakterer. har lest at man kan ta vgs på to år. så kanskje jeg gjør det, men kanskje litt vanskelig med unge?
Djoolia 07+08+12 Skrevet 11. september 2007 #7 Skrevet 11. september 2007 Da kan du jo ta påbygging via nettstudier eller privatist først. Og når du har bestått og finner ut snittet for å komme inn på den utdanningen du vil ha, kan du forbedre de dårligste karakterene fra gk og vk1, så slipper du å å begynne helt fra begynnelsen. Hvis du vil ta høyere utdanning da. Hvis du sikter på å ta en videregående yrkesutdanning,trenger du jo ikke studiekompetanse. Da slipper du å ta almennfagene for gk og vk1 hvis du har bestått dem før, og det blir mye mindre skolearbeid.
meg & to små vampyrer Skrevet 11. september 2007 #8 Skrevet 11. september 2007 Skaff deg studiekompetanse først! Og så må du si hva du liker å jobbe med? Lurt å velge et yrke der du vet det er let å få jobb. Greit å tenke over om du f.eks. har mulighet til å jobbe turnus eller ikke, så du ikke plutselig etter 5 år finner ut at alt blir tull.
heisand? Skrevet 11. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 11. september 2007 det er det som er problemet. vet ikke hva jeg vil bli, og er 23år.. burde vel finne ut av det snart
meg & to små vampyrer Skrevet 11. september 2007 #10 Skrevet 11. september 2007 skaff deg studiekompetanse så du kan ta høyere utdannelse først. Da har du noen år å tenke på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå