gledeseg:) Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 Det er helt uaktuelt for meg å kjøre med mini i bilen uten bilstolen, altså å ha ham på fanget når pappaen kjører. Men igår tok vi bussen fordi pappaen hadde glemt bilstolen hjemme da han skulle hente oss, og da følte jeg meg plutselig ikke så trygg der heller?!? Hva om bussen kræsjer da? Da blir vi jo slengt rundt begge to? Har ikke tenkt noe på dette før, da jeg alltid tar t-banen hvis vi ikke kjører...Blir nok t-banen eller bil med bilstol her i gården, ja... Hvilke tanker har dere andre mammaer om dette?=)
VinterSol+2 Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 å kjøre med barn i bil uten bilstol er ulovlig, så det er helt uaktuelt. da bare mannen min har lappen, og ikke jeg, er jeg avhengig av å ta bussen innimellom. da stropper jeg som regel vogna fast. dersom det skulle være en skikkelig humpebuss, kan det være at jeg tar vesla på fanget, men har ikke kommet over den problemstillingen enda. På langdistansebusser, er det ofte babysete.
Mrs. Bouquet Skrevet 11. september 2007 #3 Skrevet 11. september 2007 Merkelig at det er lov å ta barn med på buss når det ikke er barneseter egentlig. Hadde i alle fall ikke kjørt bil uten bilstol, men fatter ikke hvorfor det skal være tryggere i buss.
gledeseg:) Skrevet 11. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 11. september 2007 Har du med deg egne stropper da? Ser jo folk hele tiden om tar bussen med vogner, og har som sagt aldri tenkt noe over det før igår, men syns liksom det var litt ubehagelig. Er jo nok av bussjåfører som kjører som idioter fordi de må holde rutetidene sine. Skjønner liksom ikke hvorfor det er lov til å ha babyen på fanget i buss men ikke i bil. Begge deler er da like farlig? Mener ikke med dette å si at jeg er for å ha barnet på fanget i bilen heller altså, for det er jeg absolutt IKKE!!!!=)
meg & to små vampyrer Skrevet 11. september 2007 #5 Skrevet 11. september 2007 Har heller ikke noe valg. På bussene jeg pleier å ta er det som regel ikke noen stroppe heller, så man må stå eller sitte om det er plass og holde fast vogna. Forrige gang jeg tok buss kjørte sjåføren så jævlig at det var så vidt ikke vogna tippa over mange ganger.
FuriLaks Skrevet 11. september 2007 #6 Skrevet 11. september 2007 Hvis en buss er med i et kræsj kontra en personbil, sier det seg selv at det vil være mye mindre energi i bussen enn i bilen. Derfor er det tryggere i buss.
Pærefrø Skrevet 11. september 2007 #7 Skrevet 11. september 2007 Mannen min er bussjåfør, og han er ikke av det slaget som kjører jævlig. Måtte bare si det. Men jeg har vært med på en busskræsj, bilen foran stod i ro og bussen hadde fart. Det var ikke mye fart, men jeg kan love deg at det smalt godt. Bilen foran hadde ikke bagasjerom igjen... men jeg tror nok at haddde det vært en personbil som hadde kjørt i den bilen, så hadde nok smellen vært helt annerledes. En buss er mye større og tåler en god del mer enn en liten bil. Jeg kjenner også en annnen sjåfør som smalt inn i en personbil. Bussen var nesten like hel, gikk bra med sjåføren i bussen. men han i personbilen fikk bilen totalvraka, og det samme skjedde med han selv. han er nå tilbake på 4-5 års stadiet. Bilen hadde høy fart, men bussen kom i oppoverbakke og hadde liten fart.... Så konklusjonen er vel at JA det er tryggere i buss med vogn/fang til ungene enn i bil uten sete.....
Gjest Skrevet 11. september 2007 #8 Skrevet 11. september 2007 Det er MYE tryggere å kjøre buss, da det er mye mindre krefter involvert i en kollisjon, siden bussen er så stor... Her setter vi alltid vogna mot kjøreretningen og fester den med stropper, men har fått høre at dette ikke er trygt i det hele tatt, og at det beste er å ta barnet ut av vognen og sette seg i setet - helst et bakovervendt sete... Vi kjører bare bybuss, og den kjører sjelden fort... Og som det sies over her - å kjøre uten bilsete er ULOVLIG!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 11. september 2007 #9 Skrevet 11. september 2007 Det er ulovlig å sitte med barnet på fanget så den saken er grei. Nei, det gjør vi selvfølgelig ikke! Og buss har hun kjørt bare 1 gang. Skulle ønske jeg fikk sikret henne bedre, så da kjører vi heller bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå