Gå til innhold

Maxi cosi priori xp - erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som har erfaring med dette setet?

Noen formening om det er greit å sitte i kjøreretning fra ca 1 år?

Takker for svar og meninger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaringer med dette setet, da det IKKE er aktuelt å snu snuppa forovervendt. Hun er 20 mnd og sitter som en dronning i sitt hts besafe izi kid setet.

Hvis man skal se på hva som er tryggest og anbefalt så er det slik at det er anbefalt å sitte bakovervendt så lenge som mulig. Og TIDLIGST snu barnet når det er 2,5-3 år. Helst sitte bakovervendt til 4 år og lenger også om det da er praktisk mulig.

Og det er som regel de voksne som synes det ser vonddt ut å sitte med bena krøkket, ikke barna. Vi velger heller et brukket ben, fremfor nakke..

Vi valgte hts besafe izi kid fordi:

-det er et trygt sete som kun kan brukes bakovervendt, dette var viktig for oss fordi vi da ikke blir fristet til å snu henne på grunn av trivielle hensyn. Det er tryggest bakovervendt og da skal hun sitte slik

I tilegg er det slik som med vektklasser, jo mer stolen skal "kunne" som f-eks combi jo mer må man vike på sikkerhetskrav. Derfor er det tryggest å velge en stol som kun kan brukes en vei

-Det er et sete som kun går fra 0-18kg, dette tok vi hensyn til fordi man må vike på sikkerhetskrav dersom man velger et sete som skal passe for flere aldersgrupper. Det betyr at et sete som går fra 0-25 i så henseende er mindre trygt.

-Det er enkelt å feste i bilen når man har gjort det et par ganger. Tar MAX 5 min å gjøre det ordentlig.

-Det har kommet bra ut i tester

Ellers kan du lese mer på trygg trafikk om hva som er anbefalt! Håper du finner en løsning som passer for ditt barn!

Skrevet

Takk for veldig grundig svar!

Skrevet

Ikke noe problem :-)

Og i tilegg er det tryggest å ha barnet midt i bilen fordi man da har "mer å gå på" fra hver side om noen skulle smelle inn i siden på bilen.

Og det er 5 ganger høyere risiko for å omkomme om man sitter forovervendt kontra bakovervendt

Og sist men ikke minst, om man kobler ut airbag foran er det fortsatt 5 ganger tryggere å sitte bakovervendt i forsetet kontra forovervendt i baksetet

Skrevet

Ikke for å kvervulere men...

Hva med de som har mer enn et barn?? Skal de da velge hvem som er mere værd å får sitte i midten??

Og hvor det er tryggest å sitte kommer jo mye ann på hvordan man skulle kollidere. Om man får en smell bakfra, forfra eller fra siden.

Og om de skal sitte forover eller bakover...

Det er tryggere å sitte bakover dersom du skulle kolidere i stor fart på landeveien(men hva er egentlig odsen for at det går bra uansett da???), mens du vil slippe billigere unna ved å sitte fremover i lav hastighet (bykjøring) siden de da slipper å knekke beina.

Maxicosi vant testen året før. Grunnen til at de ikke vant i fjor er at de ikke var med i testen siden de kun testa bakovervendte seter.

Men lykke til med valget uansett ;-)

Skrevet

Du kan kverulere alt du orker for min del, for jeg forholder meg til hva som er anbefalt fra trygg trafikk. Et anerkjent medium iforhold til bilsikkerhet. Så kan du velge hva du ønsker å gjøre med dine barn :-)

Om du velger å la barnet sitte fremvervendt så får du gjøre det, men om barnet skulle bli alvorlig skadet så håper jeg du klarer å leve med deg selv! Det hadde ikke jeg klart, derfor siter hun bakovervendt og så vet jeg med meg selv at hun sitter på den tryggeste måten og at det ikke hadde vært noe mer jeg kunne gjort(med unntak av å holde meg hjemme da, og det er ikke noe alternativ).

Når det gjelder når jeg får flere barn, så har jeg tenkt på dette. Og løsningen for meg, er at det vil være det yngste barnet som sitter i midten. Det er det barnet som har minst motstandskraft selv, og det trenger da også den tryggeste plassen i bilen slik sett. Jeg har ikke funnet noe fakta på dette, så dette er bare et tankespill foreløpig. Men jeg må vel klare å finne noe faglitteratur på det før vi får barn nr 2.

Skrevet

Da tok jeg en tlf til trygg trafikk, og de sa at de ikke har noe forskning/tester når man skal plassere barn nr.2. MEN de var enige i resonementet mitt om at det minste barnet er det med minst motstandskraft selv, og at det derfor var naturlig å ha det barnet i midtposisjonen.

Skrevet

Oj, ja, det er jo virkelig et vanskelig valg å velge mellom knekte bein eller knekt nakke! Og ja, den var til Anonym over her..! Man setter ikke en ettåring i fremovervendt sete bare fordi at i en spesifikk kollisjon KAN beina knekke!! Bra ordtak som sier det meste:

"Break a leg - cast it, break a neck - casket" (altså: brekk et bein - gips det, brekk nakken - kiste)

Skrevet

Oddsen for at det går bra er FEM ganger større i bakovervendt sete enn i fremovervendt sete forøvrig..! Selv i en bråbrems kan barnet få alvorlige nakkeskader, da hodet er SÅ stort i forhold til resten av kroppen! Les litt mer om dette før du uttaler deg så bastant, og tenk litt mer på sikkerhet enn på komfort, jeg velger hvertfall mye heller et brukket bein eller to, enn en alvorlig skadet/invalid/død unge, men valget er ditt!

Skrevet

Nok en gang kommer du meg til unnsetning "mamsemomsen <3" :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...