bambi på isen Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 Eldstemann (6 år), var i bursdagselskap på skolens område på lørdag, det viser seg at han har hatt med en liten lommekniv i utedressen sin, denne hadde han lånt bort til en kamerat og de hadde skåret opp nettet i målet!! Dette fikk min mann beskjed om når han hentet han på sfo idag, de truet med at skolen kanskje ikke fikk bruke ballbingen mer, siden disse to 6 åringene hadde gjort hærverk, og vi måtte kjøpe nytt nett til målet!! Det jeg lurer på er jo om vi er nødt til det, det skjedde tross alt på lørdag, alle som bor her har jo adgang til den ballbingen til alle døgnets tider!! Dessuten synes jeg jo at det er veldig dårlig gjort overfor de andre å stenge av ballbingen pga. noe som skjedde på en lørdag!! Vi skal selvfølgelig betale for oss, hvis det er sånn lover og regler er, men jeg har ingen erfaring med slike ting, så derfor spør jeg dere kloke damer (og menner) om hjelp her!!
Gjest Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 pilktige og pliktige.. virker muligenskrass nå, men brenner litt for svaret mitt:-) all sosial intelligens synes jeg imidlertid burde tilsi at din sønn og hans venn gjør opp for seg... det lærer han av...
Graviden/4.mann*har*født* Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 oi...kinkig situasjon det der... Dere er vel ikke PLIKTIGE til å erstatte..men i og med dere (og tydeligvisvis) alle andre vet hvem som står for skaden kan det vel være like greit å gjøre opp. Dere deler vel utgiftene med den andre familien så slipper det å bli så dyrt..... Utrolig kjipt da..men det er jo sånt som faktisk kan skje. Ikke alltid like lett å holde styr på ungene heller.... Pass på for kniver i fremtiden da:)
Graviden/4.mann*har*født* Skrevet 10. september 2007 #4 Skrevet 10. september 2007 og ja...guttene bør vel oxo få en eller annen form for straff slik at de lærer....
Gjest ->>- Skrevet 10. september 2007 #5 Skrevet 10. september 2007 Nei, ikke juridisk sett. Moralsk er noe helt annet. Synes absolutt guttungene skal få spare opp penger til å bidra til nytt nett, lommekniven beslaglegges på ubestemt tid osv.
Gjest Skrevet 10. september 2007 #6 Skrevet 10. september 2007 Det juridiske er jeg ikke sikker på, men det spiller vel i grunnen ikke noen rolle om det ble gjort i eller utenfor skoletid. Hærverk er hærverk, om det skjer tirsdag eller lørdag. Hadde dere spekulert på å erstatte noe som har privateid? For meg synes det som det riktige hadde vært å gjøre opp for nettet sammen med den andre familien, i tillegg til at guttene må få se at dette får konsekvenser.
bambi på isen Skrevet 10. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. september 2007 Vi kommer nok til å spleise på nytt nett!! Men måtte bare høre hva som var vanlig, siden dette skjedde på fritiden, og de hadde fått spørsmålet på skolen idag!! De skal ihvertfall ha det guttene at de var ærlige, de hadde sagt at det var min gutt som hadde hatt med kniven og at han andre hadde skjært (min er like skyldig, siden han hadde kniv og ikke ga beskjed til en voksen hva som skjedde), men de slipper ikke unna med å bare være ærlige!! Får snakke med hallbestyreren imorgen å høre om de bestiller nytt nett og vi betaler for det i etter kant, eller hvordan de ønsker å gjøre det!! Skulle ønske gutten var liten baby igjen og bare smilte og sov!! Ser det skal bli litt av noen prøvelser framover gitt:-(
___ Skrevet 10. september 2007 #8 Skrevet 10. september 2007 Sansynligvis er dere pliktige til å betale opptil 5000,- hver for herverket. Hvis dettte skjedde under et organisert selskap kan det hende dere kan prøve å velte ansvaret over på de som hadde selskapet. Hvis de har opptråt på en klanderverdig måte kan dere kansje ha noe å hente der, men ut fra hva du skriver tviler jeg på det.
___ Skrevet 10. september 2007 #9 Skrevet 10. september 2007 En kommentar til. Hvis man skal bruke forsikkringer for å dekke herverk på egen eiendom må man anmelde forholdet. Det er ikke så morsomt å få en sån sak til politiet selv om det dreier seg om barn som ikke kan straffes.
bambi på isen Skrevet 10. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 10. september 2007 Tror ikke de har opptråd på noe klandreverdig måte, de var vel 3 voksne som skulle passe på 21 unger ute i skolegården, området er stort og det skal noe til å holde kontrollen på alle!! Men det er jo sure penger å måtte ut med, vet ikke helt hva et fotballnett koster heller jeg!!
Gjest ->>- Skrevet 10. september 2007 #11 Skrevet 10. september 2007 5000-kronersgrensa gjelder bare om ungen anses som stor nok til å ta ansvar, og det gjør ikke en seksåring. Det foreligger presedens på at denne grensen går ved skolealder i "gamle dager," altså sju år. Juridisk går de fri - noe plenty av bileiere med pent oppskrapet lakk og slikt har fått erfare.
Gjest Skrevet 10. september 2007 #12 Skrevet 10. september 2007 Sure penger å betale, men det er vel litt surt for de unga som skulle bruke dette nettet at det ble kutta opp også. Synes jeg til stadighet ser sånne innlegg om at foreldre ikke vil betale når unga deres oppfører seg dårlig. Hvorfor det? HVorfor skal ikke akkurat DIN unge oppføre seg skikkelig?? Hvorfor skal du ikke bli nødt til å betale når ungen din gjør hærverk? (spm rettet til alle dere som oppdrar unger hvis dårlige opppførsel ikke får annen konsekvens enn trøst!!)
bambi på isen Skrevet 10. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 10. september 2007 Selvfølgelig skal vi betale for oss, men jeg må jo få lov å si at det er sure penger (som sagt vet jeg ikke hva et fotballnett koster), synes alltid det er surt med uforutsette utgifter jeg uansett hva det er til!! Han skal lære å oppføre seg skikkelig, men det kom som lyn fra klar himmel at det skulle skje noe sånn i en alder av 6 år!! Han er en pøbel til tider, og er i skikkelig 6 års trass, men tidligere har han ikke gjort noe galt utenfor husets 4 vegger, men jeg ser jo hva jeg kan ha i vente framover her!!
___ Skrevet 10. september 2007 #14 Skrevet 10. september 2007 Det er ikke sån jeg har oppfattet det. Barna selv er bare ansvarlige slik du nevner, men foreldrene vil uansett ha et objektivt avsvar opp til 5.000,-. Det har da ikke noe å si om det gjelder et uhell eller som her forsettlig skade. Mulig du har rett, men jeg ville ikke satset på det sån uten vidre.
Gjest ->>- Skrevet 10. september 2007 #15 Skrevet 10. september 2007 Jeg har rett. Hjelper det om jeg fremlegger kilder? http://www.paragrafen.no/?id=79 - (formuleringen seks år her antar jeg viser til de som da skolestart var ved syv år var seks ved skolestart, i og med at loven er eldre enn seksårsstarten). Så fremt ungen er førsteklassing i høst har de ikke ansvar. Om han er andreklassing har de noe ansvar, men lite - neppe opp til fem tusen, i og med at seks-sjuåringer juridisk sett anses som noen svimer. Klokt nok. =)
___ Skrevet 10. september 2007 #16 Skrevet 10. september 2007 Og jeg mener fortsatt at jeg har rett. Jeg har klippet litt fra linken du la ut. Her er det jo punkt to det gjelder. Det står ingen ting her om at ansvaret bare gjelder barn som skjønte hva de gjorde eller noe i den dur. Jeg tror du blander barnas eget erstattningsansvar med det som gjelder foreldrene. "Foreldrenes erstatningsansvar. Erstatningsloven § 1-2 lyder slik: ”1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse. 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.” Det første punktet dekker forhold hvor en kan si at foreldrene selv har vært uaktsomme. De har latt barna leke uten tilsyn selv om de burde fulgt med på om fotballspillet kom for nær naboens vindu. Da kan foreldrene lett bli erstatningsansvarlig. Både barna og foreldrene kan bli ansvarlig, men det kan her tenkes at barna blir ansvarlige med redusert beløp i forhold til skaden, mens foreldrene blir ansvarlige for det fulle beløpet. Det andre punktet dekker situasjonen hvis foreldrene ikke selv er å klandre for manglende tilsyn eller forebyggelse av den situasjonen som førte til skaden. Hvis barna har voldt skaden forsettlig eller uaktsomt, er foreldrene – selv om de selv ikke kan klandres overhodet – ansvarlige med inntil 5.000 kroner. Dette ansvaret gjelder for hver enkelt skadeforvoldelse. Det vil si at de er ansvarlige for inntil dette beløpet hver gang barna forårsaker skade. Forutsetningen for ansvar for foreldrene, er at vedkommende bor sammen med barna og har omsorgen for dem."
hund&barn@fullrulle Skrevet 10. september 2007 #17 Skrevet 10. september 2007 Aner ikke sånn juridisk og orket ikke lese alt her, men jeg ville betalt... Det er så kjedelig med alle sånn ting som blir ødelagt og når alle et det var de to guttene, så må da det beste være å betale. Og guttene betale tilbake til dere, måtte gjøre noe for det eller noe så kanskje de lærer noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå