Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 Har anskaffet meg kattunge nå i uke 33 ( dum som et brød selvfølgelig), og oppdaget ikke før nå at denne kattungen har hatt noe "rester" hengende i pelsen etter dobesøket...får det ikke vekk, prøvd i hele dag, og katten har selvfølgelig ligget overalt...så nå har jeg vel toxoplasmose over hele huset jeg da:) Litt synd at jeg ikke kan kose så mye med den nå, redd for å bli smittet. Selv om JM sier at de fleste barn blir født friske hvis man smittes i 3. trimester, men likevel skummelt. Vet ikke om jeg er immun heller, legen gadd ikke sjekke sist på kontroll. Er det bare toxoplasmose man frykter for i forbindelse med katter eller kan man også bli smittet av andre ting, f. eks. listeria og sånt? Angrer skikkelig nå på at jeg tok denne kattungen altså...huff
Trultemora er presseklar!! Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 Går nok så bra atte!! Har selv kattepuser her i huset! Skal en god del til før en får det, men du eller mannen kan jo ta på dere hansker å vaske den lille kattungen bak! Kos deg med kattepusen din du!!!
vero:o) Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 ja det var vel ikke så lurt..jeg har hatt katter hele livet mitt..så er nok imun,koser med katt hver dag.... men har du hatt lite med katter oppover har du nok ikke toxo...så da kan du jo ha blitt smittet...men det tviler jeg på...du har vell ikke hatt fingra i munnen etter tatt i bæsj.... men for alt du jør ikke kvitt deg med katten nå da!! er veldig gla i katter, blir trist av å høre om folk som bare plaserer de vekk som om de ikke skulle vere et levende vesen! måtte nesten tenkt på det før....
mizza med nr.2 på vei Skrevet 10. september 2007 #4 Skrevet 10. september 2007 Hei! Jeg har også en kattunge..vel, hun har jo blitt større nå. Og så langt har det gått bra altså... jeg koser masse med henne =) Jeg har også vært kjempe redd for toxoplasmose...men det er jo ikke så vanlig at det forekommer. Når jeg har tømt kattedoen så har jeg brukt brødposer på hendene som beskyttelse og vasket meg med en gang etterpå. Håndhygiene er viktig =) Jeg vet ikke hva annet det er å si jeg... men det er nok ikke det lureste vi har gjort nei.. =)
nicoluca Skrevet 10. september 2007 #5 Skrevet 10. september 2007 Bruk hansker å vask hender!! Jeg hadde 2 katter mens jeg gikk gjennom 2 graviditeter. Vasket kattedoen jeg. Brukte hansker og vasket meg godt. en kattunge er vel bedre enn en voksen katt som er ute overalt. Går nok bra
Gjest Skrevet 10. september 2007 #6 Skrevet 10. september 2007 det skal litt til for å bli smittet. bruk hansker når du skal vaske den...eller skifte kattesand. jeg for min del vasket bare hendene grundig etterpå... du kan TRYGT kose med den!!
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 10. september 2007 #7 Skrevet 10. september 2007 til vero: skal selvfølgelig ikke kvitte meg med pusen nå, det er jo liksom bursdagspresang til treåringen min, og de har mye moro sammen...skal prøve å vaske pelsen hans litt senere, hvis jeg får det til, mannen min vil ikke hjelpe, og katta KLORER, hihi. Men hvis det bare er toxoplasmose, så tror jeg ikke det er så stort problem fordi jeg har levd med katter siden jeg var 5 år, og det var ikke i Norge, og likevel var jeg ikke immun når jeg ble gravid med eldstemann for snart 4 år siden...Er mer redd for listeria jeg, den gir inntil 25% dødelighet på fostere...men trodde det bare fantes i sånn mat som ikke var tilberedt riktig, og hvis man spiste en del av denne maten...
vero:o) Skrevet 10. september 2007 #8 Skrevet 10. september 2007 oki det var bra..bare sa det jeg,:)vet jo aldri vetu..mange som ikke bryr seg....
mamma til 2 små:=) Skrevet 10. september 2007 #9 Skrevet 10. september 2007 fortvil ikke:=) jeg har også katt og det har aldri vert et problem.Jeg koste mye meg henne når jeg var gravid sist og også nå.Jeg avtalte med meg selv og ikke tenke på det med sykdom og allergier pga katten har vert med meg i hele 7 år nå +jeg kan ikke slutte å kose med henne for da blir både hun og jeg ulykkelig.Hun sover til opg med med meg i sengen når jeg er gravid. MEN jeg forstår at du angrer også men nå har du den pusen så prøv å ikke tenk for mye på det ang sykdom.klipp bort det av bæsj på halen og bruk antibaktriell.kjøp gjerne en gangs hansker og bruk den når du steller katten og doen hvis han har det.prøv å ikke la din uro skape avstand til den lille puse katten din:=)
zadine Skrevet 10. september 2007 #10 Skrevet 10. september 2007 Har selv katter og skaffet meg en liten forrige gang jeg var gravid. Det går bra så lenge man bruker hansker og vasker seg grundig etter at man har tatt toalettet demses. Ei veninne av min mor gikk helt av skaftet sist når jeg skaffet katten. Det var det værste jeg kunne gjøre. Fordi de hadde gård, og med en gang det kom ny katt på gården så mista sauene lamma sine fortalte galne kjærringa til min mor. Hun mente jeg var uansvarlig Jeg var så forbanna at jeg eksploderte. Sjansen for å bli smittet av toxoplasmose av katten din er meget mindre enn å bli smittet av dårlig vasket salat og dårlig stekt/kokt mat. Kos deg med lillepusen din du, men vaske hendene grundig når du har vært i forbindelse med avføringen dens. Jeg har alltid hatt katter og aldri blitt smittet. Dessuten hvis katten din går inne helst så er det minimal sjans for at den har det også.
ed123♂♂♂ Skrevet 11. september 2007 #11 Skrevet 11. september 2007 Hei! Lurer på det samme som hovedinnlegger om man også kan bli smittet av listeria p.g.a. kattebæsj. Vi hadde nemlig en hund på besøk som hadde rullet seg i bæsj. Mest sansynlig kattebæsj. Det gikk ei god stund før vi oppdaget at hunden stinket bæsj. Hunden hadde jo da vært over alt. Er nå redd for at jeg har fått bæsj i meg. Er ikke bekymret for toxo siden jeg så sent i svangerskapet, men er veldig bekymret for listeria. Er det noen som vet om man kan få listeria av dyrebæsj?
Adriansmor med tulla Skrevet 11. september 2007 #12 Skrevet 11. september 2007 katten min har fått kattunger nå mes jeg gikk gravid og ikke fått tokso jeg ... bruk hansker når du bytter kasse og vask hendene... kan godt kose med katten din da vettu.. dessuten har vel ikke kattungen vært ute enda heller? den bakterien får katter av jord... og nei listeria får man gjennom rått kjøtt og upast ost... men det skal mye til for å bli smittet ja...
Maria-B Skrevet 11. september 2007 #13 Skrevet 11. september 2007 Du er ikke dum som ett brød for å ha skaffet deg en kattunge nå. De bæsj-restene er ikke noe å bekymre seg over. Det er ikke sånn at alle katter har toxo, men de KAN ha det...og det skal noe til for å bli smittet....er bare fordi det er en liten risiko man skal være forsiktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå