LilleMy85*og veslejenta +1til? Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 har ei jente som fyller 1 år om 18 dager men hu brekker seg når det er litt klumper i maten ...brekker seg og setter det i halsen når vi prøver med annet enn grøt... hva skal vi gjøre er det normalt? noen fleere?
TurboPrinsessen:-) Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 Leste et sted at vi bare skulle fortsette å gi mat med biter, selv om ungen brekte seg. De måtte nemlig bli vant med å svelge, og at det dermed var vanlig å brekke seg. Vi hadde aldri problem med det, men kan jo være du bare må fortsette å gi?
TurboPrinsessen:-) Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 så ikke at du hadde skrevet at hun satt fast i halsen.. Var gir du henne? Vi begynte med brød, dvs slike skorper hun kunne tygge på. De ble nemlig mykere når de ble våt, så hun kunne ikke sette det fast i halsen... vi gir henne fortsatt ikke store eplebiter osv, men hun er vant med store biter nå,, vår er forresten 13mnd
LilleMy85*og veslejenta +1til? Skrevet 10. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2007 ja jeg har tenkt på det men er så ekkelt hver gang når jeg må snu hu og dunke hu i ryggen liksom....
Sjalabais Skrevet 10. september 2007 #6 Skrevet 10. september 2007 Ga finmost middag helt til L klarte å spise brødbiter vi. Ser ikke helt poenget i at de skal brekke seg mens de spiser siden det bare er å mose maten bedre fram til de klarer å tygge og svelge større biter selv. I tillegg synes jeg selv det er fryktelig ubehagelig å brekke meg, så ville ikke la L gjøre det daglig. Hva ville hun da ha forbundet spising med? Ubehag, nei takk! Mat skal nytes, det skal være koselig å spise og en skal kunne spise uten ubehag mener jeg.
LilleMy85*og veslejenta +1til? Skrevet 10. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. september 2007 brød med leverpostei og slikt... også brekker hu seg av grønsakslasagne bitene fra hipp 8 mnd... hu vil ha men brekker seg og kiler det fast noen ganger...
TurboPrinsessen:-) Skrevet 10. september 2007 #8 Skrevet 10. september 2007 Her hos oss har vi aldri most middagen mer selv om det har vært store biter i.. Hun spyttet bare ut de store bitene, og plustelig en dag gjorde hun det ikke. Helt i begynnelsen hendte det at maten satt seg "fast" helt bak i munnen. Da gjorde hun en "brekke-bevegelse" og fikk løsnet det selv.. Men det skjedde ikke daglig da og hun har alltid vært en storspiser... Det er vel litt forskjellig fra unge til unge? Noen tåler mindre/annet enn andre?.....
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 11. september 2007 #9 Skrevet 11. september 2007 Sukk, dette har vi slitt med også, til en viss grad gjør vi det enda.. Har en meget kresen frøken jeg da, hun har nettopp fyllt et år og får innimellom 6mdr glass for å få variasjon, hun spiser nemlig bare et eller to av de glassene med klumper. Fremdeles brekker hun seg innimellom når hun får klumper, men har blitt mye flinkere. Så det er håp Mitt inntrykk var at det ble litt mye å skulle BÅDE få mer klumper OG ny smak, som det jo er i 8 og 12mdr glassene. Så mine tips er: Bland i litt "klumper" i hennes favoritt middagsglass. F.eks litt ris eller pasta som du moser litt med gaffel. Eller litt kverka potet. Da får hun favorittsmaken sin, og blir gradvis tilvendt med litt biter.. En annen ting er å gi mindre skjeer. Her må jeg ta betraktelig mindre skjeer når hun får klumper.. Jeg har også latt henne øve selv. lagt en dunge med ris foran henne og latt henne spise selv, eller brødbiter.. Da øver hun.. Vår hs sa at dette er så forskjellig og at vi må ta det i deres tempo. Hvis hun brekker seg litt, men fortsetter å gape, så kan du jo gi henne litt mer, men om hun snører igjen og nekter å spise det, så skal du ikke presse henne, det gjør vondt værre.. Lykke til, det går i orden til slutt Har hittil ikke hørt om en 1klassing med 6mdrs glass som matpakke på skolen ))
LilleMy85*og veslejenta +1til? Skrevet 11. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. september 2007 tusen takk for tips;) haha håper det går greit med biter når første skoledag kommer ja;)
Gjest Skrevet 11. september 2007 #11 Skrevet 11. september 2007 Som de andre skriver her så er det helt normalt, noen bruker engre tid enn andre på å venne seg til biter. Men jeg har opplevd en annen grunn til å ikke tåle biter; jr satt alt i halsen og brekte seg og kastet ofte opp når han spiste. Etter mye kav (og mange andre symptomer) fant vi ut at han hadde cøliaki. Han gikk rundt og var småkvalm hele dagen, og da var det ikke godt med mat, og spesiellt ikke klumper. Det er ikke for å skremme, men bare noe å tenke på.
LilleMy85*og veslejenta +1til? Skrevet 11. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 11. september 2007 oi da stakar:( det er noen som har nevnt til meg at kanskje hu har "trangt" svelg....? hmmm men vi skal på rikshospitalet i morgen på 1 års skjekk for PKU (www.pkuno.org om noen lurer på hva det er) så da kan jeg jo benytte sjansjen om å spørre litt om det;)
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 11. september 2007 #13 Skrevet 11. september 2007 Dattern min har også vært veldig ømfintlig for biter, men nå går det bra.. Vi brukte lenge 6mnd glassene, for hun brakk seg hele tiden. Men pasta 8 mnd glassene var de som gikk best i starten.. Brød tok det lang tid før hun spiste uten å brekke seg. Fikk så små biter, men det går bedre det også nå..
It's all about me Skrevet 12. september 2007 #14 Skrevet 12. september 2007 Har opplevd akkurat det samme som NewMom over her. Det begynte med nekting for å spise biter og brekninger, etterhvert utviklet det seg til oppkast daglig. Så det er greit å være obs på andre små ting også. Som: - Sover hun mye? - Er magen oppblåst? - Hvordan er avføringen? - Har det vært oppkast? - Varierer matlysten? Lykke til iallfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå