Gå til innhold

Min fødsel (lang og litt vond)

Anbefalte innlegg

Skrevet

tok lenger tid enn jeg hadde trudd og håpet

Hadde i to dager litt halvvonde sammentrekninger med 10 min mellomrom og mindre - men sovnet jo i perioder på nettene så da var det vel ikke vondt nok da.. phu

Tirsdag morgen (4 sept) våknet jeg vell halv 6 og tok tiden på ganske vonde rier på 3 til 4 minutter. Ringte føden og dro innover.. Møtte en vanvittig rushtrafikk ved ankomst E6, men den løste seg raskt opp (var redd for fødsel i bil der - men det skulle vise seg å være en idiotisk frykt..)

Ankom sykehuset halv 8 ca og ble midlertidig gitt et føderom (de hadde ikke mottaksrom ledig). Ble sjekket og hadde bare 1-2 cm åpning og var litt moden. De ville sende meg hjem men jeg nektet med en halv times kjøring hver vei - de ville ikke sende meg hjem allikevel da, når veien var så lang. Ble flyttet over i mottaksrom og fikk bare vente til åpningen ble større.. Smertene ved rier tok seg opp og når jeg stod/gikk var det 3 til 5 minutter imellom. Når jeg lå gikk det opp til 10 minutter imellom.

Etterhvert ble riene vonde og jeg klarte ikke annet enn å stå i dusjen for lindring.

Klokka 23 fikk vi føderom igjen, etter å ha ventet ganske lenge fordi det ikke var noen ledige. Da hadde jeg 4 cm åpning og kunne ENDELIG få epidural.. anestesilege ble bestilt og kom 2 timer senere.. lang og vond venting. Epiduralen er det deiligste jeg noensinne har fått.. Smertene ble borte på null komma svisj. Men gleden var kortvarig. Den virket bare på en side. Jeg var nok ikke av de heldigste for smertene var ille. Tilslutt fikk jeg også morfin intramuskulært (i stumpen) men det hjalp fint lite. Lystgass hadde jeg også prøvd men jeg ble så kvalm.. uffameg

Vet ikke helt når pressveene startet men det ble vel nesten 2 timer.. de hadde elektrode på hodet til Mira for å måle pulsen, siden fostervannet var misfarget og hun hadde hatt langvarig puls på over 170. Nå var pulsen nede i rundt 80 og JM ville sjekke med lege om noe skulle foretas. Etter litt kom en lege og de bestemte at jeg skulle få hjelp med vakum til å få Mira langt nok ned i fødselskanalen og "på plass. Deretter var det 'bare' for meg å presse henne ut. Pressingen var det minst vonde syns jeg - for da bare måtte jeg presse Smile

Etter litt så var hodet ute og Mira kunne se dagens lys. Etter 27 timer.. sliten mamma og sliten pappa. Han var forresten SUVEREN!!

Jeg gjør ikke dette omigjen, men hadde gjort det omigjen for Mira - hun er definitivt verdt det!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gratulerer så masse:)

hva var de vitale målene?:)

Skrevet

Gratulerer masse! Huff, kanskje du endrer mening om en stund vettu :o)

Skrevet

Takk takk

Hun var 3240 gram og 50 cm lang. 35 cm omkrets og ellers frisk og fin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...