Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 Hei. Jeg er en 22 år gammel jente (student, ferdig med min bachelor-utdanning til våren) som lenge har gledet meg til dagen jeg blir gravid og nå for alvor føler at tiden snart er inne for å begynne prøvingen. Min samboer er ett år eldre enn meg og er også student, men han er ikke ferdig før sommer 2010. Vi har vært sammen i 3 1/2 år og har et veldig godt og stabilt forhold. Vi bor i en leilighet hos min samboers far, og betaler ikke husleie fordi vi studerer. Økonomien er derfor bra til tross for at vi lever på studielån. Har også bil. Vi ønsker begge å være unge foreldre, og jeg blir bare mer og mer sikker på at det å kombinere studier og barn vil være en bedre løsning for oss enn å kombinere med jobb. Dette pga friheten man har når man studerer, i motsetning til å være i jobb. I tillegg har jeg også et ønske om å være hjemme med barnet noen år etter fødselspermisjon framfor barnehage ( i allefall deltid), derfor tror jeg dette vil være en god løsning. Jeg jobber best selvstendig og gjerne hjemme. Har tenkt å ta mastergrad, og evt. noen tilleggsfag. Spørsmålet er, tør vi dette? Å velge å få barn før vi har egen bolig og begge fullført utdannelse? Riktignok vil en av oss ha fullført bachelor grad i ingeniørfag når ungen blir født, som er meget attraktivt på arbeidsmarkedet, og den andre vil ha fullført bachelorgrad i ingeniørfag innen barnet er 2 år. Vi vet at mange vil si vi er alt for unge og at vi burde vente til forholdene ligger bedre til rette. Men til syvende og sist er det ingen av oss som bryr oss spesielt om hva andre måtte mene, det som betyr noe er om vi virkelig er sikre på at dette vil gå. Synes det ville være dumt å la være å utnytte friheten student tilværelsen gir til å få barn, fordi ting ikke skjer i den ”rette” rekkefølgen... Det vil også være en fordel når jeg skal ut i jobb at jeg allerede har fått barn og at ikke alt skjer på en gang. Uansett, dette ble litt langt, jeg ville bare lufte noen tanker og kansje få noen meninger og synspunkt på denne situasjonen...
DolphinGirl Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 Jeg valgte å ta utdannelsen min først og etablere meg ordentlig med hus, bil og ha jobbet ett par år. Men har en venninne som fikk første ungen før hun begynte å studere, og andre ungen mens hun studerte. Det fungerte kjempefint for henne. Spørs jo hva man studerer. Mitt studium lot seg ikke kombinere med graviditet og barn - det var såpass krevende at jeg måtte jobbe med det stort sett hele tiden. Vi lever jo i 2007, så vi trenger jo ikke gjøre det i "riktig" rekkefølge lenger, så jeg synes dere skal gjøre det som er best for dere. Så lenge dere tenker gjennom alle mulige problemer som måtte oppstå, og ikke bare ser rosenrødt på det, tror jeg det vil gå kjempefint! :-)
Venter på 3_de spire Skrevet 11. september 2007 #3 Skrevet 11. september 2007 Jeg fikk barn mens jeg studerte og har ikke angret på dette. Var 21år da vi fikk førstemann. Hadde muligheten til å være hjemme mye og koste meg med barna. Lykke til med valget!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå