Gjest Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 Mini er 3 mnd straks og vippestolen står fortsatt lagret ett eller annet sted. Tenkte å ta den frem og vaske den når mini er rundt 5-6 mnd og skal begynne med grøt. Er i grunnen bare det jeg har brukt den til med de andre to også. Er det bare jeg som ikke har noe til overs for å bruke vippestol før den tid? Føler alle andre bruker den så mye fra så tidelig av.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 Vi har ikke vippestol, så vi bruker ikke det, har ikke hatt behov liksom :-) Men hvorfor gjør ikke du det?
Gjest Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 Fordi jeg ikke ser behovet jeg heller ;-) Veldig greit når en begynner med grøt synes jeg, å gi grøt med babyen på fanget ble bare gris når vi prøvde det, så til den biten var vippestolen genial. Ellers så har jeg selv hatt såpass med plager med ryggen at jeg forsøker å unngå/begrense all form for sitting for dem som babyer dersom det ikke er nødvendig (som bilstol f.eks, der må de jo nesten sitte), og selv vippestoler osm kan legges flatt feilbelaster jo hoftene og ryggen litt. Ikke at jeg tror det gjør noe om man bruker den bare litt, men siden vi er nødt å kjøre langt ca 1 gang i uken med mini i bil, så synes jeg det får holde for ham :-)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #4 Skrevet 10. september 2007 Her er snuppa 6 mnd og jeg har henne på fanget når vi gir grøt. Sant det blir litt grisete, hehe.... Men hun sitter ikke selv enda, så da synes jeg det er best å ha henne på fanget hvor jeg kan støtte henne ordentlig :-)
Gjest Skrevet 10. september 2007 #5 Skrevet 10. september 2007 Du må ha funnet teknikken du da :-) Når vi prøvde det så endte det som oftest opp med at både babyen og oss selv var insmurt med omtrent halvparten av grøtporsjonen fordi vi ikke klarte å både holde armene unna skjen, holde babyen stabilt på fanget OG gi magen på en gang....phu! Flink du som får det til! ;-)
LisaColli Skrevet 10. september 2007 #7 Skrevet 10. september 2007 vi brukte også vippestolen bare når hun skulle ha grøt. og det var en stor befrielse da hun kunne sitte i høystol, slapp å mate henne i bleia det var jo grøt overalt, spiste jo på tærne med grøt i munnen, hehe:)
MTMT Skrevet 10. september 2007 #8 Skrevet 10. september 2007 Bruker den en god del jeg... Men den er av den typen der en kan justere både rygg og sete. Dermed kan jeg stille den inn slik at den er så å si helt flat. Så gutten min ligger mykt og godt i den og kikker på meg når jeg feks tar meg en kjapp dusj eller når jeg bare må legge han fra meg en liten stund for å gjøre noe annet... Veldig greit. Den har bærehåndtak også så jeg kan bære hele greia fra ett rom til et annet med gutten oppi. Men gutten min ligger selvsagt MASSE på gulvet på leketeppet sitt også! Han sitter max 10 min i strekk i vippestolen.
*Rutletutt* Skrevet 10. september 2007 #9 Skrevet 10. september 2007 Her har vi ikke mindre enn tre stykker, he he...men den ene står nede hos mamma og pappa - og den har hun ikke brukt enda. Har en som kan legges helt flat, så den sover hun i av og til - for den kan jeg gynge på. Har også en Fisher Price Aquarium Bouncer som hun elsker å være i - den vibrerer og spiller fin vuggemusikk ol - så den er helt super:o)
Gjest Skrevet 10. september 2007 #10 Skrevet 10. september 2007 Ikke for å tråkke på noen tær nå, men er du ikke litt bekymret for ryggen hennes når du bruker dem så mye? Selv i liggeposisjon feilbelastes jo hofter og rygg litt. Men så er jeg nok litt overnervøs for dette da pga mine egne ryggproblemer ;-)
Alba44 Skrevet 10. september 2007 #11 Skrevet 10. september 2007 Lillegutt har vippestol, og jo jeg er også småbekymret over ryggen hans selv om stolen alltid er i liggeposisjon, så det er begrenset hvor mye han er i den. Men; dilemmaet er at han elsker å sitte i den... Uansett er det krabbeteppe oppå lekematte som er mest benyttet her hjemme hvis han da ikke er hos oss. Sjelden noe mer enn en rask dusj og litt mat jeg rekker før han vil opp )
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #12 Skrevet 10. september 2007 Vi har brukt den siden gutten vår var 1 mnd...litt hver dag. Helt ærlig er jeg ikke bekymret i det hele tatt. Bruker den kun litt. Og i liggende stilling trives han godt.SYnes det er litt (mye hysteri) rundt dette her. I andre land, deriblant SVerige og USA brukes det mye.....blir folk av dem også. Men jeg tar hensyn til norske eksperter og bruker den bevisst til spesielle situasjoner, eks når jeg lager mat...skal dusje osv.
*Rutletutt* Skrevet 10. september 2007 #13 Skrevet 10. september 2007 Har egentlig aldri tenkt over det...Tobias brukte også vippestolen mye - i liggende stilling da....kommer nok til å passe litt på fremover...med er et dilemma når hun liker så godt å være i den:o(
VinterSol+2 Skrevet 10. september 2007 #14 Skrevet 10. september 2007 vi har vippestol, av typen babybjørn.. og bruker den en hel del. har den i nyfødt-posisjon, og hofter og rygg belastes like lite eller mindre i den enn om hun bæres i "flaskeposisjon" om du vil. har snakket med fysioterapeuten om slike ting, da vi har jobbet en del med nakke, rygg og foten hennes, (hun kom ut litt skjevt og lå veldig skjevt i magen) og han så ikke noe stort problem. Han mente at bilturer heller ikke er noe problem, så lenge vi ikke lar henne sove der etc, når vi ikke kjører bil. Jeg lar henne bruke vippestolen når jeg spiser frokost, og i andre situasjoner der hun ikke kan ligge på sofaen feks. Små babyer skal nemlig helst ikke ligge på gulvet, pga trekk. Huset vårt er veldig trekkfullt, og fordi hun er litt stram i den ene nakkemuskelen enda, er det faktisk verre å ligge på gulvet for henne.. Men nå får vi snart lekegrind der bunnen kan heves, da blir det andre boller! Gleder meg til å la henne ligge der og leke, mellom kjøkken og stue, så jeg kan se henne begge steder! (det er lags gulvet det er trekk, litt høyere opp er det godt og varmt..) JA, jeg har hatt noen runder ang hva som er best for ryggen hennes, men etter å ha pratet med fysio er jeg ganske avslappet mht til vippestolen:)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #15 Skrevet 10. september 2007 Vi bruker den en del. Har ingen betenkeligheter....hadde det vært såååå farlig, så hadde den ikke vært tilsalgs på det norske marked!!
Gjest Skrevet 10. september 2007 #16 Skrevet 10. september 2007 Takk for informativt innlegg :-) Jeg vet jeg er litt ekstra "hysterisk" på dette siden jeg selv har vært så mye plaget med ryggen, vil liksom gjøre alt for å unngå det med guttene. Mini ligger på en tykk gymmatte på gulvet, vi har varmekabler og nytt hus (god isolering) så det er ikke noe problem hos oss, men skjønner godt at det kan bli et problem hos andre som har det kaldere på gulvet.
Koala *g07* Skrevet 10. september 2007 #17 Skrevet 10. september 2007 Nei jeg bruker ikke vippestol, og kommer heller ikke til å bruke det.
VinterSol+2 Skrevet 10. september 2007 #18 Skrevet 10. september 2007 Alva; de har jo ikke noe vondt av å IKKE ligge i vippestolen! så om du ikke vil bruke den fordi du har hatt vond rygg selv, så la være! de setter seg jo tidsnok opp selv!
Mia_I Skrevet 10. september 2007 #19 Skrevet 10. september 2007 Vi har en kjempefin vippestol, men den blir ikke så mye brukt for hun liker mye bedre å ligge på gulvet. Så nå flytter jeg heller et teppe rundt når jeg skal være en stund andre steder enn i stua, der vi har gymmatte. Så får vippestolen komme i bruk når det blir på tide med grøt..
Leola Skrevet 10. september 2007 #20 Skrevet 10. september 2007 vippestol skader ikke ryggen. Eneste grunnen til at HS anbefaler å ikke bruke det er fordi de blir passive om de ikke ligger på gulvet. Men dersom ungen er sutrete og ikke vil ligge på gulvet, og alternativet er fanget eller vippestol så blir ungen ikke mindre passiv av den grunn. De fleste vippestoler har jo ikke knekk i ryggen, ergo så blir det jo ikke noen belastning. Ungen ligger vel ikke på fanget ditt når han spiser ? Du reise jo han litt opp, og da blir det jo ikke noen forskjell på det og vippestol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå