Gå til innhold

trenger mange svar!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

jeg driver og bekymrer meg for vektøkning.... hva er normalt sånn egentlig?

har lest så mange innlegg om gravide i 19 uke som bare har gått opp 1 kilo osv... er selv i 14 uke og har gått opp 4- 5 kilo allerede!!

hade vært veldig fint å høre om dere andre, føler at det bare er jeg som har gått opp så mye..... kanskje noen synes dette var et litt dumt innlegg, men er bare bekymra... gravid for første gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i uke 25 og har gått opp 8 kg. Tror dette er veldig forskjellig fra person til person :)

Skrevet

Er i uke 25 å gått opp 10 kg.

La på meg 20 kg sist, å alt forsvant like etter fødselen.

Skrevet

Hei hei!

Det er nok veldig individuelt ja. Jeg er i uke 23 og har lagt på meg 3,5kg.

Men det er de siste mnd man legger på seg mest da, så vi får se ;-)

0,5kg i uken er "normalt".

Klem

Skrevet

Hei:)

Det med vektøkning er så utrolig individuelt, og det er vanskelig å gi svar på hva som er normalt. Man har ulik kroppsbygning i utg.punktet også.

Hvis du spiser normalt, omtrent som før, og er i bevegelse, legger du på deg slik du skal. Jordmor og lege som kjenner deg- og følger deg i ditt svangerskap vil også kunne gi deg svar på hva som er riktig for deg.

Noen legger kanskje på seg noen ekstra kilo i svangerskapet pga mindre aktivitet og større inntak av mat enn de faktisk trenger...Og noen får mye vann i kroppen som forsvinner fort etter fødselen. Og vann i kroppen gir også utslag på vekta.

Synes ikke du skal bekymre deg. Ta vare på deg selv, og tenk fornuftig når det gjelder mat er mitt råd.

Ikke sammenlikne deg med andre-det skaper ofte unødvendige bekymringer.Vi er alle forskjellige!

:)

Skrevet

Denne lista fann eg på eit innlegg for ei stund sida dersom det kan vere til hjelp:

v 5 - 2,3 kg

v 7 - 2,6 kg

v 10 - 3 kg

v 13 - 3,5 kg

v 15 - 4 kg

v 17 - 5,6 kg

v 20 - 6,2 kg

v 23 - 7,2 kg

v 25 - 8,2 kg

v 27 - 9,3 kg

v 30 - 10,3 kg

v 33 - 11,3 kg

v 35 - 12,2 kg

v 37 - 13 kg

v 40 - 14 kg

Dette er vel vekttabellen ei jordmor meinar vi bør fylgje, men mange legg på seg meir.

Skrevet

men da er det jo ikke så galt da... tusen takk:)

Skrevet

Hei!! Jeg er i uke 28 og har lagt på meg 11 kg - men den siste måneden har vekta stått stille. La på meg fort i starten på mage og andre steder, men nå forsvinner fettet fra rompa og kun magen vokser og vokser... Mamma var lik meg, la på seg masse fort (fram til 5. måned) Så sluttet vektøkningen. så ikke alle legger på seg masse i slutten, det kan være motsatt også. Jeg har en normalvekt på ca 53 kg når jeg ikke er gravid.

Ikke bekymre deg så mye for vekta, kiloene renner som oftest fort av igjen :D

Ei venninne la på seg 20 kg da hun var gravid, og et par uker etterpå passet de trangene dongeribuksene igjen... he he, for noen går det ekstremt raskt...

Lykke til :D

Skrevet

jeg er i uke 27 og lagt på meg 2 kg.

Skrevet

Fnis! Dere er noen pingler alle sammen:) Jeg er 20 uker og har lagt på meg 10 kg!! Har regulert kvalmen med å dytte inn mat, så jeg blir sikkert nyyyydelig etter 40 uker! Hehe! Men, men.. det raser nok av igjen:)

Skrevet

HI: vektøkninga di høres helt fin ut den, ikke noe å bekymre deg for.

Selv har jeg gått opp ca 8kg, er i uke 24.

Skrevet

gikk opp 4 kg de første 9 ukene jeg, og er nå 25+2 og har lagt på meg 8 kg...

Var litt bekymra da jeg gikk så raskt opp i starten men det eneste måten å stagge kvalmen på var å spise. Nå har kvalmen roa seg og matinntaket ligeså, så nå begynner vekta og stabilisere seg litt håper jeg =0)

Forøvrig la jeg på meg 13 kg med nr 1, og hadde fortsatt 5 kg igjen som jeg ikke klarte kvitte meg med før jeg ble gravid på ny (disse 5 kg er ikke med i beregninga nå da...:0) Dvs at jeg nå i uke 25+1 ligger på den vekta jeg hadde dagen før nr 1 kom til verden....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...