Alabana Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 Mange her inne er provosert over alle som døper barna sine uten at de er kristne selv. Det er hyklerisk. Helsigvis er Gud større enn som så. Om foreldrene hykler aldri så mye, står selve dåpshandlingen fast og er virkekraftig uavhengig av foreldrenes tro. Dessuten er det faktisk et tegn på tro at man bærer barnet fram til dåp. Man trenger ikke ha større tro enn et sennepsfrø står det i Bibelen. Dåpen er ikke bare for de tilsynelatende "perfekte hyperkristne" ( ingen er uansett perfekte ) Jeg synes ikke vi skal rakke ned på folk som "hykler" ved å la ungene sine dpøes selv om de ikke er kristne selv. Sannheten er at vi alle har en hykler i oss, på en eller annen måte. Gud ser det lille barnet som blir døpt, uavhengig foreldrenes ståsted.
Gjest Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 Uansett så skader det ikke barnet å bli døpt....jeg har/skal døpe alle mine..selv om jeg ikke akkurat er sterk i troen..men jeg tror det er en eller annen høyere makt...så kansje er den troen nok til at t.o.m jeg slipper inn i "himmelriket" på dommensdag hvis det skulle være en himmel da..
Gjest ->>- Skrevet 10. september 2007 #4 Skrevet 10. september 2007 Øh, innsigelsen mot å døpe barn til en religion man ikke tror på var vel ikke at "da virker ikke dåpen" - men at det er hyklersk fordi man gjerne gjør det for pynten, festen og gavene. Mye som en umoden fjortis' årsaker for konfirmasjon i grunn. Jeg rakker glatt ned på folk som støtter en ondskapsfull institusjon ved å benytte seg av den uten å reflektere noe over hva de bidrar til.
Himmelblå Skrevet 10. september 2007 #5 Skrevet 10. september 2007 Finner du ETT sted i Bibelen der det står at barn skal døpes er du god! Null om barnedåp, det er en kirkelig oppfinnelse. Barna mine blir døpt dersom de vil det selv.
KaMa Skrevet 10. september 2007 #6 Skrevet 10. september 2007 Hehe.. Kan du utdype virkningen av dåp?
Himmelblå Skrevet 10. september 2007 #7 Skrevet 10. september 2007 Man blir liksom Guds Barn da. Kan tro læreren min ble lang i trynet da jeg (bevisst) men uskyldig spurte i 1.klasse om jeg ikke var Guds barn, da. Ble ikke døpt som baby men valgte å døpe meg da jeg var 17.
KaMa Skrevet 10. september 2007 #8 Skrevet 10. september 2007 Så virkningen av en dåp er at man kan si at man er Guds barn? Om man ikke er religiøs, altså ikke tror, så er det ingen annen virkning av en dåp enn den som er menneskeskapt. Altså at man er en del av et kristent fellesskap, at man kan si man er Guds barn osv. For øvrig, om det skulle vise seg at man tar feil og det er perleporter, Gud og rosa skyer når man kreperer, så burde vel Gud ta hensyn til at noen ble født av foreldre som ikke døpte barna sine, ikke var religiøs osv, og ergo ta hensyn til det? Er ikke Gud forståelsesfull, tilgivende og har lyst at alle barn skal komme til ham?
meg & to små vampyrer Skrevet 10. september 2007 #9 Skrevet 10. september 2007 Selvfølgelig er det hyklerisk å døpe noen inn i en religion når man ikke tror selv. Jeg syns det er veldig teit å være "skinnmedlem" i noe man ikke tror på. Vær med i det religiøse alternativet du faktisk tror på! Det er hvertfall noe man kan respektere. Og ikke vær med i noe bare for "tradisjonens skyld". Da er jo denne tradisjonen bare å være med i noe man ikke tror på.
KariMari Skrevet 10. september 2007 #10 Skrevet 10. september 2007 Akkurat det siste KaMa skriver her, lurer faktisk jeg også på? Stakkars de barna som ikke blir døpt. Er de dømt til evig pining i den andre enden da??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå