Gå til innhold

Kan jeg ta et års permisjon fra skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går desentralisert utdanning på nesna, akkurat oppdaget at jeg er gravid (HURRA!!) termin ca i begynnelsen i mai. Kan jeg ta et års permisjon fra en slik utdanning? Eller går ikke det? tør ikke spørre studieveilederen min....:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter..

Skrevet

Hvor skolen ligger er uviktig. Men om det er en vanlig høgskole vi snakker om har du rett til fødselspermisjon, ja.

Skrevet

det er vanlig høyskole, men nettbasert utdanning deltid! Så jeg har de samme rettighetene uansett? jeg kan ta meg et friår for å være hjemme sammen med spiren for så å fortsette året etterpå?*håpehåpe*

Skrevet

Jeg har gått desentralisert, og vi hadde ikke mulighet til å ta permisjon ett år. Universitetet hadde kun en runde med desentralisert i gangen dvs. at nytt desentralisert studie ikke begynte før vi var ferdige og man var da heller ikke garantert at det startet opp igjen. Men vi hadde mulighet til å ta permisjon og så hoppe inn på ordinært studie når permisjonen var over.

Nå vet ikke jeg hva du går og hvor mange prosent du studerer osv. men jeg klarte ihvertfall fint å studere desentralisert samtidig som jeg var hjemme med en liten. Fikk min i juni så da ble jeg ferdig med alle eksamener før han kom det året, og var blitt ordentlig kjent med han før nytt studieår begynte. Men det er jo sånt man må vurdere selv da.

Skrevet

hvordan gjorde du det med praksistiden??? ( det er praksistid i utdanningen jeg skal ha...)

Skrevet

dytter litt jeg...er jo så glad for den lille spiren, men nå kommer tankene snikende på hva vi skal gjøre videre...

Skrevet

dytter...får ikke såve jeg...

Skrevet

jeg skal ha ca 7 ukers praksis 2.året mitt....Kan jeg ta praksisen året etterpå? Vær så snill å svar meg...

Skrevet

Far kan jo ta permisjon når du har praksis!!!!!

Skrevet

Jammen kan han det når jeg ikke har tjent opp permisjon??? Har ei veninne som er gravid å skal begynne desentralisert neste høst i nesna, og lurer på hvordan hun skal gjøre det også? (Jippi, får får barna våre nesten samtidig! Gleder oss masse!!!) Hvordan gjør vi det med praksis?

Skrevet

Hei!

Så ikke spørsmålet ditt før nå jeg.

Hvis du ikke tar permisjon fra skolen har far rett på å ta ut hele fødselspermisjonen eller ihvertfall slik at den dekker opp den prosenten du studerer. (da har du ikke rett på engangsstønad, MEN du har fortsatt rett på fullt fødselsstipend (lån og stipend, utbetalt som stipend i 10 mnd.) OG far får utbetalt fødselspenger fra sin jobb.

Jeg hadde også praksis i mitt studie (førskolelærer) storsett var lillegutt hjemme med pappan eller ett annet familiemedlem når jeg hadde praksis/var på skole. Forhørte meg og hadde hatt mulighet til å ha han med i praksisen (men tror ikke man kan kreve det). Det er mulig å søke om utsettelse av praksisen, men da må du sjekke hvordan det slår ut på eksamen, enkelte fag får man ikke tatt eksamen i hvis man ikke har bestått praksis nemlig.

Skrevet

går samme som deg!:) Kan man ta eksamen senere hvis man utsetter praksisen?

Skrevet

Hvis skolen er snill med deg så. Kan jo eventuelt forskyve praksisen til senere i semesteret (det gjorde jeg) hvis du f.eks. synes det er lettere å være i praksis når poden er 7 mnd. og ikke så avhengig av pupp f.eks. som når han er 3 mnd.)

Skrevet

tuuusen tuuusen takk for svar!!!!!!!! Setter utrolig stor pris på det! da skal jeg vente noen uker før jeg slipper bomben til skolen...:)

Skrevet

Sannsynligvis blir det ikke noen bombe for skolen altså. Førskolelærerutdanningen er beryktet for å ha babyboom, og vi var flere som fikk barn i løpet av de årene jeg gikk der. Veldig mange studenter får også barn i løpet av studietiden siden det er så økonomisk gunstig med tanke på fødselsstipend og at far har mulighet til å ta permisjonen hvis mor ikke tar permisjon fra studiet.

Hvis det er noe mer du lurer på eller noe er det bare å sende en PM :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...