twilla Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 Det finnes så utrolig mange produkter til baby at jeg holder på å bli gal av å finne ut hva vi egentlig trenger og hva vi ikke trenger... Pappaen har ikke tenkt så mye lenger enn til at vi trenger vogn, seng, stelleplass, klær og kanskje en bæreinnretning.. Og det hadde jeg kanskje ikke gjort selv heller, hadde det ikke vært for at jeg har fulgt så mange diskusjoner på BiM og fulgt div linker til produkter jeg ikke en gang vet hva brukes til... men som jeg kanskje trenger? Veldig usikker på hva vi trenger av stelleprodukter, produkter til mating, smokker osv, og større ting, feks vippestol og lekegrind. Bør vi kjøpe det før baby blir født? Eller er det ikke sikkert vi trenger det?Er det noen leker/underholdnnigs/læringsprodukter man "MÅ" ha? Da mener jeg etter deres mening, noe dere mener dere ikke ville klart dere uten:) Når det gjelder stell, feks.. nevnes det en hel masse greier her inne. Moren min, på den annen side, sier at man ikke bør bruke annet enn stellematte, balje (kanskje tummytub??), kluter og vann.. og bleier da.. også snakket hun om potetmel? Hvis hun har rett, hvorfor kjøper folk så mange stelleprodukter til baby da?? Virker også litt på henne som om hun mener jeg overhodet ikke skal kunne gå noe sted noen gang uten baby de første seks mnd, fordi han blir avhengig av meg pga amming. Og at jeg derfor ikke trenger tåteflaske, kopp osv. Jeg mener det kunne vært fint å introdusere babyen for flaske/kopp forholdsvis tidlig, slik at pappaen/event barnevakt vil kunne ha mulighet til å mate babyen hvis jeg pumper meg hvis jeg kanskje vil ut en tur. Kjæresten min virker nesten misunnelig på at det er jeg som får melk og skal mate baby, tror han hadde sett på det som veldig koselig å kunne mate ham noen ganger. Pluss at jeg tror han hadde likt at da er han selvstendig forelder, liksom ikke hele tiden avhengig av meg. Det hadde vært fint for meg også, da føles det i større grad som om vi er to om dette. Mener ikke at dette i tilfelle skal gjøres ofte, bare at det kunne vært veldig deilig å ha muligheten hvis det passer best slik. Men har hørt at babyen kan bli forvirret og kanskje ikke vil ha puppen hvis h*n først har forstått at det er lettere med flaske. Det hadde vært kjempetrist, for jeg ønsker jo å amme. Hvis jeg får det til,da:) Synspunkter og erfaringer?? Ble litt langt og blandet,dette, men :/ Håper noen orker å lese og svare! Mye forskjellig å svare på, i hvert fall:)
Anonym bruker Skrevet 12. september 2007 #2 Skrevet 12. september 2007 Jeg prøver å begrense meg når det gjelder innkjøp, vi bor i liten leilighet og jeg liker ikke å ha for mange ting og tang. Før h*n fødes har vi tenkt til å ordne stelleplass, soveplass, vogn og klær til den første tiden. Vi har en stor vask vi har tenkt til å benytte til bading i begynnelsen. Leker tror jeg man fint kan vente med, også vippestol og lekegrind. Min niese på 8mnd synes for eksempel det er helt topp å leke med en sleiv fra kjøkkenskuffen. Ikke tenk så mye på hva "alle andre" kjøper. Ammingen kan jeg ikke svare på , er like nybegynner som deg, ville spurt jordmor på neste kontroll.
86frøken & lille krapyl Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Det er godt at det er flere enn meg som er usikre på dette.. Er jo faktisk talt en jungel å finne frem i når det komme til produkter som er å få tak i, men dette er jo egentlig ikke noe som er enestående for babyting... Jeg tror folk kjøper så mye fordi de er veldig usikre, blir forvirret og påvirket av markedsføringa, og mener at deres barn bør ha alt og alt av det beste. I realiteten tror jeg det er svært lite en baby _virkelig_ trenger. Har snakket en del med mamma om det, og er jo ikke tvil om at hun har erfaring etter å selv ha tatt seg av to små barn. Har kommet frem til at man trenger bilsete (ettersom det er viktig med sikkerhet i bilen allerede fra første tur), vogn, seng, noen gode tepper, et basisopplag av klær, stelleplass og omtrent det samme som du snakket om i forhold til stell. Potetmel har jeg også fått anbefalt! Og zink-salve tror jeg det var.. Jeg har også tenkt å bruke flaske etterhvert, men det kommer jo ikke akkurat til å skje de første dagene. Likevel tror jeg dette kan være greit å ha i huset, det vil jo mest sannsynlig uansett bli brukt en gang. Resten kan man heller fikse når småen er kommet og man ser hva man trenger Er jo lite vits i å bruke masse penger på ting som ikke blir brukt. Det er jo ikke sånn at alle butikker er stengt etter fødselen, så pappa'n kan jo dra ut på shopping hvis det er noe mer dere finner ut at dere trenger! Så...min konklusjon er at jeg vil gjøre det enkelt og så heller se på sikt hva som egentlig trengs og ikke minst hva jeg har plass til. Man hadde jo ikke alle disse produktene før og det har jo blitt mennesker av oss også Lykke til med shoppinga!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå