Gå til innhold

seteleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

blir en pressa til fødsel når barnet ligg i seteleie??kan en då velge ks??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om man blir pressa, men det er helt vanlig å føde vaginalt når babyen er under 4 kg, og mor ikke har for trangt bekken. I flg. min fødeavd sjekker man ikke mors bekken om babyen ikke er over 4 kg. For tre år siden fikk vi en jente, og hun kom med rompa først. Dette var ikke oppdaget på kontroll to dager før, så vi ble ganske overrasket på føden. Normal prosedyre er at man får epidural, enten man vil eller ikke. Min fødsel var så rask at det ble ikke tid til noe smertestillende. Men jeg vil bare berolige deg: Det er ikke fryktelig å føde et barn i seteleie! Har, så langt, ingen annen fødsel å sammenligne med, men har ingen grunn til å tro at forrige fødsel var verre enn å føde et barn som kommer med hodet først. Det finnes MANGE skrekkhistorier! Men det gjør det jo om alle typer fødsler!! Det verste var nok vissheten om at kanskje fikk babyen på magen med en gang. Det var og to barneleger med på fødselen, noe som skapte trygghet. Det er som du vet vondt å føde, uansett hvilken vei barnet kommer! Dersom du er redd er saken en annen. Da vil jeg tro du kan bli vurdert for ks. Snakk med JM/føden! Lykke til:o)

Skrevet

takk,takk:)

er lenge igjen til term ennå,men legen min sa at rompa var ned nå,men at det ikke nødvendigvis betydde noe.jeg fikk full panikk...har ikke tenkt tanken på seteleie.trodde de var både opp å ned inni i magen helt til slutten jeg,men tydlivis ikke..jeg takler det nok,selv om jeg har tenkt på det siden legen nevnte det:)

Skrevet

hvor lenge har du igjen til termin? Jeg har fått samme beskjed av legen... Jeg har 5 uker igjen nå, har ikke særlig lyst å føde i seteleie men har hørt mye negativt om ks også, så er litt forvirra. Er jo godt mulig han snur seg enda da men en vil jo alltid tenke litt på det likevel....

Skrevet

Nei, tror ikke det, men slik som hos meg så skal jeg føde unge i seteleie. Da har ingen sagt at jeg kan ta ks, men at det er når ungen ikke vil ut eller at bekkenet er for trangt at de foreslår det. I mitt tilfelle tar de d som en selvfølge at jeg føder vaginalt. Hodet er uansett det største som skal ut så det blir ikke så veldig mye annerledes enn ved fødsel hvor ungen ligger i hodeleie. Den største ulikheten er at det tar litt lengre tid som oftest. Det er mange skrekkhistorier ute å går om setefødsel, men det stemmer sjeldent. Jeg ser ikke så svart på dette :)

Skrevet

Jeg fikk velge selv og er glad for det.Skal ta ks 6 dager før termin hvis ikke hun har snudd seg med hodet ned til da.

Skrevet

.. og da følger tusenkroners-spørsmålet: Hvilket sykehus? Min ligger muligens i seteleie, og hvis det er riktig vil jeg helst ha ks!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...