Gjest Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 Har dere døpt barnet deres ? Vet mange av dere gjør det pga. tradisjon. Vil dere ikke kalle det hyklerisk og blasfemisk?
Gjest -<<- Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 Nei, det har vi ikke. Hyklerisk, ja. Blasfemisk, nei - blasfemi er et tåpelig begrep; man kan ikke fornærme en gud man ikke mener eksisterer, akkurat som man ikke kan injuriedømmes for å ha snakket stygt om en ikke-eksisterende person. Utbortogvekk med blasfemiparagrafen og slutt å gi religiøse juridiske særstillinger.
Gjest Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 Ja det er hyklerisk. Nei, jeg har ikke døpt ungen min...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #4 Skrevet 10. september 2007 Nei det er ingen av delene. Jeg er agnostiker og jeg har valgt å døpe ungene mine. Uansett hva man gjør, tar man et valg for ungene. Jeg tror det er enklere å melde seg ut av statskirken når man er 15 , hvis det er det man ønsker, enn å bli døpt som 15 åring om det er det man ønsker. Når de blir så store at de skal til konfirmasjon, får de velge helt selv.
Diva Muffin Skrevet 10. september 2007 #5 Skrevet 10. september 2007 Ja, det er hyklersk og kvalmende. Jeg har mye i mot kirken. Likevel skal hun døpes *gråte* Bare fordi jeg lot samboer bestemme, siden det ikke betyr noe for meg. Trodde jeg. Får en småuggen følelse i magen, synes ikke det er greit å prakke religion på noen, enten de er babyer eller ikke.
BettyBoob Skrevet 10. september 2007 #6 Skrevet 10. september 2007 tror ikke på gud og har heller ikke døpt gutten min. ville aldri gjort det hvis ikke jeg trodde på herligheta. er selv heller ikke døpt.
Gjest Skrevet 10. september 2007 #7 Skrevet 10. september 2007 Det der er en utrolig teit begrunnelse som MANGE svarer.....Det er vel for pokker like lett å døpe seg som 15 åring som det er å melde seg ut av statskirka????!!!!! Noe annet er kun egoisme fra foreldrenes side!!!!!! At du kan stå foran kirken og Gud å lov på tro og ære å oppdra ungen din til kristen tro. Det er både hyklerisk og blasfemisk. Skamme deg skulle du!!! ÆSJ, blir kvlam av slike som deg!!!!
Gjest ninja & mikrovampyren:) Skrevet 10. september 2007 #8 Skrevet 10. september 2007 tradisjonssdåp og dåp av barn når en ikke er kristen selv er noe av det som provoserer meg mest.
Gjest Skrevet 10. september 2007 #9 Skrevet 10. september 2007 Har ikke døpt noen av det. Vet du egentlig hva "blasfemisk" betyr?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #10 Skrevet 10. september 2007 Kjære laleh. Det er ikke mer egoistisk enn de som ikke døper ungene sine bare fordi de ikke tror på noe selv. Uansett hvilken vei du snur og vender på det, så velger foreldrene for barna sine. Om de velger dåp eller ikke velger dåp. Jeg har ikke stått i kirken og lovt noe til Gud, det tar fadderene seg av. Jeg har ingen kristen oppdragelse på mine barn, det tar andre seg av hvis de vil. Du er vel mot de som traver opp kirkegulvet uten og tro også, det synes jeg er værre. Da handler det kun om deg selv og din tro:)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #11 Skrevet 10. september 2007 Stakkar HI og dere andre som er enige...... Kan ikke ha mye å henge fingrene i. Det skader da ingen at folk velger å døpe barnet sitt pga tradisjon...?! Tenk da på ALLE de begravelsene som skjer fra kirken etter en gudstjeneste. ALLE de som begraves som ikke er kristne, er det hyklersk også? Familien/de nærmeste vet jo at vedkommende ikke var kristen......
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #12 Skrevet 10. september 2007 Eller ALLE de som gifter seg som ikke er kristne... Er ikke noe "bedre" det vel?
Gjest ->>- Skrevet 10. september 2007 #13 Skrevet 10. september 2007 Vel, ja. Det er hyklersk å begrave en ikke-kristen i en kristen seremoni hvor en prest står og prater om at vedkommende nå er hos gud. Men om de trives med det, så. Norge A/S diskriminerer jo grovt alle som ikke har et kristent livssyn når det kommer til begravelser, så det er forsåvidt forståelig at enkleste løsning velges i den stressituasjonen et dødsfall skaper.
Gjest Skrevet 10. september 2007 #14 Skrevet 10. september 2007 Kunne ikke falle meg inn å bruke en institusjon jeg forakter så inderlig til noen ritualer overhode. Hyklersk, ja. Blasfemi vil jeg ikke kalle det, det måtte i så fall være presteskapet som står for den biten. Kjerka er og blir ei hore, sprer beina for hvem som helst og lukker øya for det som er for vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #15 Skrevet 10. september 2007 Jeg har valgt å døpe mine barn. Selv er jeg mer tvilende på hva jeg skal tro eller ikke tro på. Jeg syns det er mye bra og noe ikke så bra med kristendommen. Det er ikke selve kristendommen jeg har noe imot, men mange av menneskene som er der. Men det har jo litt med å gjøre hva en har opplevd fra kristene mennesker oppgjennom livet. Mine barn får lære om det jeg syns de skal lære til den tid jeg mener det, og på min måte. Jeg vil ikke at det skal bli ett skremselspropaganda slik det var når jeg var liten (ikke av min familie) Barnas besteforeldre bidrar også mye i dette arbeidet, det var også en grunn til at de ble døpt. Det betydde mye for dem at de ble det. Barnas far er ikke kristen, men gikk med på det så lenge jeg styrte hvordan vi skulle gjennomføre det med barna. Og han er vel ett resultat av kristene foreldre som prakker slikt for mye på barna. Han vil ikke tro, pga at han ble overmett av det når han var liten. Gjorde forsåvidt ett opprør. Jeg syns ikke en skal fordømme dem som velger å døpe sine barn selv om de selv ikke er kristene. Det finnes mange måter og tro på og å utøve dette på. Jeg tror hvertfall at mine barn kommer til å få møte kristendommen på en fin og god måte, bedre enn hva jeg ble møtt med hvertfall. OG at det blir lettere for dem å gjøre seg opp ett valg senere.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #16 Skrevet 10. september 2007 Har selvsagt døpt mitt barn i kirken, fordi det er den eneste måten jeg unngår å ta et valg for barnet mitt på. Da kan barnet selv ta et standpunkt når han/hun blir større... Dette fordi såvel troende som tvilende og ja, faktisk, ikke-troende er velkomne i den norske kirken. Hadde jeg valgt å ikke døpe mitt barn, hadde jeg tatt et valg for barnet at barnet i hele sin barndom skal stå utenfor statskirken. Om mitt barn skulle ønske/velge å selv bli kristen, hvilket er hans/hennes valg og ikke mitt, så vil det være et nokså stort overgrep mot barnet å ikke gi det Guds beskyttelse og velsignelse i hele barndommen... Dette er logikken i det hele, og jeg vet de aller fleste nordmenn tenker på denne måten.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #17 Skrevet 10. september 2007 Hehe, og vi tror på Gud, men har IKKE døpt barna våre:)
*bolla pinnsvin* Skrevet 10. september 2007 #18 Skrevet 10. september 2007 Ja, det har jeg. Sambo ville gjerne og det er en fin tradisjon. Om enkelte mener det er hyklersk, så bryr jeg meg vel ikke akkurat så mye om det.
♡ Rødhette ♡ Skrevet 10. september 2007 #19 Skrevet 10. september 2007 Ikke kristen.. Ikke døpt mini.. Det var ikke et alternativ for meg og samboer engang.. Når jeg tenker meg om pratet vi engang aldri om det.. Vi visste begge hvordan begge stilte seg i den saken..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå