Gå til innhold

Splittet vaniljestang?! Wenches kjøkken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Fikk med meg akkurat siste minuttene av Wenches kjøkken i dag, og fant ut at den kaken (Høstkake med marinerte epler og rosiner) måtte jeg bake. Fant så oppskriften på Art of Taste og der stod det at skulle blande sammen "...kanelstang og splittet vaniljestang." Er det noen som kan hjelpe, for betyr det at jeg bare splitter en vaniljestang på langs og hiver den oppi og rører litt? Eller skal jeg bare ta ut frøene og kaste resten? Og hva med kanelstangen (har aldri sett en, men skal prøve å få kjøpt), skal den bare hives oppi hel, eller skal den knuses eller noe?

Supert om noen kunne hjelpe, fikk så lyst på den kaken!

Oppskriften ligger forresten her:

http://www.artoftaste.no/servlet/region?name=V2_SEKSJON_MAT_SOK_VIS&item=11659346

Tusen takk, jeg skal gi tilbakemelding om det er en god kake dersom jeg får litt hjelp her så jeg får bakt den : )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

P.S. Klarte til min store overraskelse å finne innslaget på Web-tv, og da var jo den blandingen av vaniljestang og kanelstang noe hun allerede hadde gjort på forhånd før innslaget(typisk..), så håper virkelig det er noen som kan svare : )

Skrevet

Jeg har ikke sett tv-programmet, men vanligvis skal man ta ut frøene i vaniljestanga og bruke den i maten. Ett unntak er hvis du skal lage vaniljesaus: da kan du koke vaniljestanga hel.

Kanelstanga kan også kokes sammen med maten og fjernes etterpå. Evt rive kanelstanga (den fineste delen av et rivhjern). og bruke pulveret.

Skrevet

Tusen takk for hjelpen, ingredienser er kjøpt inn og forhåpentligvis blir det tid til å bake litt i dag : )

Skrevet

Hei vanligvis så splitter man vaniljestangen, skraper ut frøene med en skje og slenger stangen oppi sammen med resten. Dette gjør man for å utnytte stangen til fulle...

Skrevet

Tusen takk for hjelpen, veldig greit å vite. Rådene deres ble fulgt, kake bakt og Nam, nam nam, - den var kjempegod (og kjempestor, har frosset ned masse).

Skrevet

Denne kaken skal jeg også bake i dag :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

det er rett som anonym 08:40 12.09.2007...det siste du skal gjøre er ihvertfall å bare putte den oppi hel,det er heller lite vits,da får du mindre smak enn om du bare skraper ut og bruker frøene,mesteparten av smaken ligger nemlig inni stanga...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...