Gå til innhold

Hvordan slutte med flaske da ???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er 15 mnd og faar all drikke i flaske. Han nekter aa drikke hvis ikke.

Ser mange mener man ska slutte med flake rundt ettaarsalderen i et annet innlegg her.

Men hvordan faa det til ?

han nekter tutekopp,vanlig glass,sugeroer og sportsflaske...

Elstemann var ikke slik og jeg aner ikke hva vi skal finne paa her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart han nekter, når mor gir etter. Du må bare stå på ditt! Ikke gi han flaske, uansett hvor intens han blir. Når han er tørst nok, så drikekr han av det han får. Og når han står der og hyler seg blå og gul, men mamma ikke gir etter, da skjønner han at dette er totalt nytteløst.

Min 1 åring er akkurat sluttet med flaske. Tok bare og heiv de i søppla jeg. Ferdig med den saken. Satt frem non spill kopp, og sa "værse god". Hun gadd ikke en gang diskutere med mamma! Herhe :o)

Skrevet

Hvor lenge skal man holde ut da ???

Jeg har til naa latt ham gaa uten drikke i 5 timer .... Ikke snakk om at han drikke av noe annet da heller .

Det er over 40 garder her saa drikke maa han jo ha etterhvert.

Skrevet

Bruker barnet ditt smokk? Eldste min gjorde ikke det, og jeg skjønte etterhvert, at flaska var kosen for han på lik linje med at andre koste seg med smokken sin (han dikk bare vann på den når han sluttet med mme). Det var et sant helvete å slutte med flaske for han. Men det som ble redningen for oss, var å kjøpe sånne "tutekopp-lokk" som passet på flaskene hans. Da fikk han fremdeles flaskene sine selv om det ikke var helt det samme.....

Min yngste er 14 mnd og får fremdels nan (reagerer på melk) og dette får hun i flaske en gang om dagen. Har ingen umiddelbare planer om å kutte det ut.

Hvis ikke jeg husker helt feil, så bor du i dubai, eller rundt der omkring, så da er det ikke bare å kutte ut flaska heller hvis han ikke vil drikke. Det er jo ulidelig varmt dert til tider og viktig at han får i seg nok veske.

Skrevet

Enig med Tigerjenta! Vi sluttet gradvis med flaske da. Da eldstejenta var 1 år ga vi kun flaske morgen og kveld, etter noen mnd bare om kvelden, og da hun var rundt 15 mnd sluttet vi med flaske om kvelden også. (Ellers på dagen fikk hun drikke i tutekopp eller vanlig kopp - regulerte da selv hvor mye hun drakk - dog noen dager veldig lite!!)

Viktig å bestemme seg for at NÅ er det slutt, og så ikke gå tilbake på det, selv om han/hun ikke drikker så mye i begynnelsen uten flaske.

Skrevet

Oi! Så sta han er da! hehe.. :o)

Nå viste ikke jeg at du bodde i varmere strøk, og er jo enig med deg, da er jo drikke viktig. Kan det være at han ikke vær tørst disse timene han nektet drikke? Vil da tro at alle drikker når de blir tørste nok. Hvor lenge du skal stå på ditt aner jeg ikke, og blir jo litt usikker når det er snakk om 40 varme grader på dagtid. Vil jo ikke dehydrere sønnen din. Men jeg ville prøvd igjen jeg, og vært litt bestemt. Sett en kopp frem som er tilgjengelig hele tiden.

Skrevet

ja, stemmer at vi er i midtoesten ja :) saa det er godt og varmt ja :)

Han bruker faktisk smokk saa det er ikke det heller. Han bruker ikke flasken til kos, Han bruker den til aa drikke av og har tydeligvis bestemt seg for aa vinne denne kampen.

Ja,ja ikke vet jeg. Tror kanskje vi tar en liten pause fra proevingen naa og tar det omigjen om noen uker.

Skrevet

Vet du hva? Det hadde jeg ikke stresset med :)

Skadene på tennene kommer hvis barna får med seg flaske med noe annet enn vann i sengen, eller hvis de sutter på saft, juice e.l. i løpet av dagen. Så lenge han får en flaske eller to med melk til måltid, eller som han drikker i én omgang (ikke har tilgjengelig for smådrikking over tid), eller kun får vann på flaske, er det ikke noe problem i forhold til karies. Mye viktigere å få i ham væske når det er varmt!

I forhold til feil i bitt og tannstilling er det heller ikke noe problem. Mange barn slutter ikke med smokk før treårsalder, og det de eventuelt har tilegnet seg av tannstillingsfeil innen da retter seg som regel selv når de slutter.

Om han hele tiden har en flaske vann tilgjengelig, tror jeg det gjør mer nytte enn skade i varmen!

Skrevet

Gjør det som er best for deg og din! Jeg hadde også dårlig samvittighet for den der flaskedrikkinga. Vi trappa gradvis ned og plutselig en dag hadde jeg pakka alle flaskene. Hun har ikke gitt uttrykk for at hun savner de.

Hun ville heller ikke drikke av avent sine kopper, hun fikk det liksom ikke til. Klarte ikke suge ut av de..

Etter en stund fikk han kun kveldsflaska med varm melk. Da var hun ca 17-19 mnd.tror jeg. Gradvis gikk flasken av moten, hun sutta bare litt og ville ikke lenger sitte på fange og kose mens hun drakk. Jeg kjøpte en rosa flaske til henne - sånn som en drar tuten ut på, og den syns hun var kjempestas. Drakk en del av den. Så tok jeg fram igjen avent sine små og store flasker og tok vekk tåteflaskene, hun drikker bare avent nå. Men hun har alltid hatt det med at alt skal hives på gulvet. Ergo fyker jo flaskene vegg i mellom her. Hun er 20 mnd nå og blir snart storesøster så det er deilig å ikke ha den flaska lenger. Men vi har ikke presset henne, bare lagt ting til rette og så har hun sakte men sikkert slutta selv. Syns nå han din kan få flaske noen mnd til jeg da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...