Gå til innhold

Katt og lus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått oss en kattunge på rundt 4 mnd for noen dager siden, og i går kveld så jeg fullt av små dyr som kravlet, særlig på hodet og ned mot snuten. Etter å ha sett litt mer er det flere slike dyr på hele kroppen hans :S Har vært ute mye av tiden der han var før.

Tror det er lus, og skal til dyrlege seinere i dag. Men dere som har hatt katter med lus, er det vanskelig å bli kvitt og kan vi mennesker få det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro det er fuglelopper. Ca 1 mm brune dyr som krabber rundt. De kan ikke leve på mennesker, men de biter. Kan se ut som myggstikk.

Du får sikkert dråper til å ha på huden mellom skulderbladene. Det tar knekken på de.

Ganske vanlig om katten har vært i kontakt med fugler, eller om mamman til pusen har tatt fugl. Om de har vinger er det lopper, har de ikke vinger er det lus.... Mener jeg å huske...

Skrevet

Om det er lus smitter ikke lusene over på mennesker.

Tror de bruker samme medisin.. altså disse dråpene.

Da trenger du ikke ta markekur på en stund heller, for dråpene tar "alt" av skadedyr.

Skrevet

Ok, tusen takk for svar :) Da får vi sikkert noen dråper senere i dag.

Men overlever loppene/lusene i tepper o.l. katten har ligget på, slik at de kan smitte katten igjen, eller virker dråpene slik at den ikke kan bli smittet med en gang igjen?

Skrevet

http://sykepleienett.no/allmennt/fuglelopper.htm

Her står det en del.. Der står det at de ikke har vinger.. Var litt usikker på det der, men de har altså ikke vinger ;o)

Katten vår fikk det i fjor (hun tar fugler).. Men har ikke hatt det siden hun ble behandlet.

Børster pelsen hennes av og til med tett kam for å sjekke.

Skrevet

PS: Jeg har ikke gjort annet enn vanlig rengjøring her. Skiftet sengetøy der jeg vet hun har "stjålet seg til en lur" (hun får ikke opp i sengene egentlig)

Det sto jo masse der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...