Gå til innhold

Slutte med flaske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten er snart 21 mnd. og får fremdeles en flaske med melk som kos på kvelden før han legger seg.

Jeg er egentlig klar for at han skal slutte med flasken helt. Grunnen er rett og slett at han begynner å bli stor og at jeg frykter det kan bli verre å få han bort fra den når han blir eldre. Samtidig så er det jo litt fælt å ta fra han den kosen.

Pappan er av den meningen at gutten skal ha flaske en stund til. Han klarer ikke å begrunne det med annet enn at det er kosen til minsten. MEN nå er det også sånn at det er kosen til pappa og minsten. For det er så og si bare pappa som får gi han flasken. Jeg får til nød lov til det når pappa ikke er hjemme, men det er nesten som det da er litt under tvil.

Kusinen til minsten er 3 1/2 år nå og har nettopp sluttet med koseflasken sin på kvelden, men jeg vet at hun får den når faren ikke er hjemme (mor tillater det). Jeg synes ikke det er noe særlig at store barn går rundt og "tutter" på melkeflaske selv om det er kun på kvelden.

Hva mener dere om når det er på tide å slutte med melke-flaske-kos?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de har passert året er det på tide, mine var 13 og 14 mnd gammel, og det gikk helt smertefritt. Hadde du sett de fæle bildene jeg så hos tannpleieren i forrige uke av barn som hadde brukt flaske lenge, så tror jeg du hadde kuttet på dagen!!

Skrevet

Jeg vil gjerne slutte med flaske, men det er mannen min som stritter i mot.

Får søke på nettet etter info om dette og finne noen "skrekk historier" og servere mannen.

Skrevet

Han får ikke flaska med seg i senga da, sitter på fanget til pappa og får den.

Skrevet

synes det er på tide når de blir 1 år ja..

kjenner ei med en gutt på nesten 4,5 år som fortsatt får melk, juice og saft på flaske til kos... bare hjemme da, men alike vel.......................

Gjest otilie79;)
Skrevet

Hva om de bytter flaska ut med et lite eventyr?

Da beholder de jo kosen:)

Skrevet

pga tennene har det aldri vært noen kose/sove-flaske her på kvelden etter at de har fått tenne - dvs ca 8 mnd.

Persosnlig ser jeg ikke problemet med å kutte ut den type kose når barna er så store at de spiser grøt eller brødskive osv til kveldsmat. Fra da av hører melken til som drikke til måltidet syne jeg! Barna kan får kose på andre måter, ved f.eks sang, eventyrlesing, kveldsbad etc:)

Skrevet

Jenta vår sluttet med flaske om kvelden da hun var mellom 13 og 14 mnd. Det var litt sutring den første kvelden, men etterpå har det ikke vært spørsmål og skriking etter flaska i det hele tatt:)

Det er bare å bestemme seg for at nå er det nok, kan være at det blir litt protester i starten men det går som oftest fort over.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg er helt enige med dere..

Må bare klare å omvende mannen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...